Hoewel fabrikanten Apple en Research in Motion (RIM) gezamenlijk slechts 5 procent van de wereldwijde mobieltjesmarkt in handen hebben, genereren ze samen in 2009 58 procent van alle winst in die markt. Dat berekenen analisten van Deutsche Bank. Vorig jaar waren de twee verantwoordelijk voor 35 procent van de winst in de wereldwijde markt voor mobiele telefoons, terwijl ze slechts 3 procent marktaandeel hadden.
De scheve verdeling heeft volgens de onderzoekers grotendeels te maken met de toenemende wens uit de markt om gebruiksvriendelijke toestellen met allerlei handige al dan niet zakelijke softwaretoepassingen. 13 procent van de totale markt van mobiele telefoons bestaat uit smartphones. Van die taartpunt hadden RIM en Apple met hun Blackberry's en iPhones gezamenlijk 32 procent van de smartphonemarkt in handen.
Subsidie
Bovendien is de winstgevendheid van dergelijke toestellen groot door de aanschafsubsidies die telecomaanbieders hanteren om mobiele bellers aan hen te binden. Die subsidies worden veelal gecompenseerd door hoge abonnementskosten voor gesprekken en dataverkeer. In de Verenigde Staten wordt op een iPhone gemiddeld vierhonderd dollar subsidie gegeven en op een Blackberry gemiddeld tweehonderd dollar. Op gewone mobieltjes zit volgens de onderzoekers van Deutsche Bank ongeveer honderd dollar subsidie.
De analisten beweren dat in de markt voor 'normale' mobieltjes geen droog brood meer is te verdienen, behalve bij 'enorme' volumes. Zo produceerde marktleider Nokia in 2008 46 procent van alle mobiele telefoons en schraapte het bedrijf 55 procent van de totale winst in de sector bijeen. De Finse mobieltjesmaker boekte in het eerste halfjaar van 2009 wel een winstdaling van 66 procent, mede doordat de verkoopcijfers van zijn smartphones achterblijven. Branchegenoot Sony Ericsson boekte de laatste vier kwartalen tot juli 2009 zelfs verlies.
Kansen
Door de grote winsten die in de smartphonemarkt zijn te behalen, zien andere fabrikanten hun kans schoon. Palm probeert zich met zijn nieuwe toestel Palm Pre tussen de iPhone en Blackberry in te wringen. Bovendien werken computerfabrikanten als Dell en Acer aan hun eigen smartphone.
Zo zie je maar, Apple en Rim vullen hun zakken. Je hebt blijkbaar meer waar voor je geld als je een ander merk koopt inplaats van een toestel van de zakkenvullers.