Ict-dienstverlener Capgemini gaat werknemers meer vrijheid geven om werkzaamheden te plannen. Onder de noemer 'A New Way of Working' start het bedrijf een programma dat voor meer balans tussen werk en privé moet zorgen. Een belangrijk onderdeel van het intitiatief zijn de flexibele werkplekken in Capgemini's regionale kantoren.
Werknemers kunnen deze zogeheten 'meeting points' gebruiken voor bijvoorbeeld workshops, vergaderingen en beoordelingsgesprekken. Er zijn werkplekken in onder andere Heerlen, Groningen, Utrecht en Amsterdam. Later dit jaar worden vestigingen geopend in Voorburg, Eindhoven en Apeldoorn. Ook werken bij de klant is een mogelijkheid.
Brandstof
Capgemini hoopt dat personeelsleden door het initiatief efficiënter kunnen werken en minder tijd kwijt zijn aan files. Volgens de werkgever verbruiken personeelsleden van Capgemini dagelijks zo'n 41.000 liter brandstof en zijn ze verantwoordelijk voor 16 kilometer file in Nederland. Jaarlijks zou het om 3.700 kilometer file gaan. De werkgever wil die hoeveelheden met ongeveer een kwart verminderen.
De ict-dienstverlener hoopt met A New Way of Working ook een aantrekkelijkere zakenpartner te worden. Kaeso de Jager, lid van het Capgemini management team in Nederland: 'Veel van onze klanten nemen soortgelijke initiatieven met betrekking tot hun eigen medewerkers, waarbij het aantal vaste werkplekken vermindert en alternatieve manieren van werken worden aangeboden', zegt hij. Zulke initiatieven zouden vooral plaatsvinden in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De Jager verwacht daarom dat ook de klanten van Capgemini te spreken zullen zijn over efficiënter gebruik van kantoorruimte en tijd.
Biologische klok
Arbodienst Achmea Vitale liet onlangs weten dat werkgevers hun ict-voorzieningen zó moeten inrichten, dat werknemers volgens hun eigen biologische klok kunnen werken. Als het aan de arbodienst ligt, beoordelen werkgevers hun personeel meer op hun prestaties en minder op de aanwezigheid op kantoor. Ict-toepassingen die het mogelijk maken op verschillende plaatsen en tijden aan het werk te gaan, zouden daarbij horen.
Volkomen kul natuurlijk omdat de meeste mensen bij Cap gewoon gedetacheerd zitten bij klanten waarvan de standplaats niet gekozen kan worden.
Onzin, ook als je gedetacheerd bent, zijn er dagen dat je zelfstandig thuis of op een regionale lokatie je inzet voor de klant kan verrichten…
Goed plan, dat zeker navolging verdient (niet alleen voor ICT-bedrijven, maar ook andere sectoren) 🙂
“Als het aan de arbodienst ligt, beoordelen werkgevers hun personeel meer op hun prestaties en minder op de aanwezigheid op kantoor”
Dit blijft het heikele punt bij elke discussie die oplaait over werken op een andere lokatie. Het management team moet een omslag in denkpatroon krijgen en duidelijk weten hoeveel tijd iets kost. Het aansturen van professionals in de ICT is hiermee al direct lastig, want de direct leidinggevende heeft de technische achtergrond niet. Wellicht is een peer-beoordeling dan beter?
Kul, ook klanten van Cap willen dat detacheerders gewoon aanwezig zijn op de werkplek van locatie klant. Ook als je niet bij de klant bent, is toch aanwezigheid gewenst. Na 20jr Internet kan ook Cap daar moeilijk aanwennen. Tis geen virtuele netwerkorganisatie maar gewoon detacheerder en dit zeker geen “New way of working”. En in dat kader is dit PR-verhaal een mooie bevestiging naar het nog zittende personeel en de oude klanten van Cap.
Wij doen het anders maar blijft hetzelfde. Ook bij Cap werkt men met de digitale prikklok; bij functioneringsgesprekken kwam/komt aanwezigheid steevast aan de orde. Te weinig is; je bent niet zichtbaar (?!); te veel is een bankzitter. Hoewel het in slechte tijden prima is dat mensen van huis uit wat doen dan collectieve werktijdverkorting aanvragen of de zoveelste ontslagronde doorvoeren. Het is dus niet de werknemer die kiest maar de werkgever welke de werknemer laat kiezen waar rendabel te werken. En dat is na 20jr. Internet een heeele vooruitgang bij Cap….
Zo nieuw is dit niet… enkele jaren geleden waren er al flexkantoren in Eindhoven, Utrecht ed.. Die zijn toen weg bezuinigd.
Mooi verhaal. Zeker dat van die biologisch klok 🙂 Laat me niet lachen. Dan mogen ze daar flink wat cultuurverandermanagement-projecten met focus op het middenkader-management opstarten.
Dit is typisch weer zo’n mooi plan dat geeneen middenkader-manager kan opbrengen. Uiteindelijk willen ze gewoon hun ‘poppetjes’, op lokatie hebben, om deze als een stel fabrieksarbeiders direct ‘aan te sturen’ (lees: controleren op aanwezigheid). Dit vanaf diep in de ochtend natuurlijk, aangezien vroeg kunnen starten om de een of andere reden een ‘skill’ blijkt te zijn?!?!
Goed verhaal, maar helaas zijn er te veel managers in de MIDDENlaag die CONTROLE willen houden over het personeel. Je zit dan meer als controlevoer voor de manager. Het vergt dan ook eerder een verandering in het denken van het MIDDLE management dan in een wens/onwil van de medewerker!
Plaats- en tijdsonafhankelijk werken groeit al jaren in populariteit. Computable meldde zelf dit weekend dat de overgang naar thuiswerken slechts een kwestie van tijd is. (Bron: Het Leefritme Kenniscentrum). Logisch, omdat de voordelen van flexibel werken groot zijn: files worden vermeden en werk- en priv?taken kunnen beter worden gecombineerd.
De techniek is er al jaren klaar voor. Uit het e-readiness onderzoek van IBM en de Economist Intelligence Unit blijkt dat de IT infrastructuur in Nederland tot de beste van de wereld behoort (juni 2009). IBM heeft het plaats- en tijdsonafhankelijk werken al in 1998 ingevoerd en zowel werkgever als werknemer plukken daar nog steeds de vruchten van: de medewerker is meer gemotiveerd en gaat bovendien effici?nter met zijn of haar tijd om.
Geweldig die vele cynische reacties hier. Laten we nou toch gewoon eens beginnen en iets een kans geven. Tuurlijk is het wennen voor managers. Maar laten we nou niet altijd meteen naar managers wijzen. Begin eens bij jezelf. Op deze manier werken vergt een andere manier van werken van een ieder. Want ook een ‘gewone’ medewerkers (en ik ben er ook 1 voordat ik voor manager wordt uitgemaakt :)) moeten hun verantwoordelijkheid hier in nemen. Ook als dat betekend dat je een keer moet doortrekken omdat iets nog niet af is. En we moeten het niet moeilijker maken dan het is. Bedrijven als Capgemini doen dit al lang, denk maar eens aan al dat outsourcen/offshoren of hoe het werken in landen als India al mag heten.
Kies een leuk warm eiland uit als werklokatie, liefst met lage kosten van levensonderhoud en doe de inkomstenbelasting via Cyprus of Gibraltar(4 %). Kijken wat de klant en het management er van vinden. Ben toch bang dat John het bij het rechte eind heeft: de mensen die het geld verdienen en de kennis daarvoor hebben moeten voor het merendeel bij de klant aanwezig zijn. Ik denk dat het voorstel komt van een nieuwbakken manager die geen veldervaring heeft.