Xerox is al enkele jaren actief bezig om de online dienstverlening te optimaliseren. Afgelopen maand rondden Xerox en Eperium gezamenlijk een grootschalig e-Commerce project af, waarbij 28 B2C èn B2B webshops gelijktijdig in 14 landen live gingen. E-Commerce specialist Eperium was strategisch, ontwikkel- en implementatiepartner.
"E-Commerce is ontzettend belangrijk voor Xerox, ruim 50 procent van de Europese omzet wordt namelijk via het online kanaal gegenereerd. Het is dan ook zaak dit kanaal voor alle landen continu te optimaliseren. Intuïtieve shopping experience, veiligheid, op maat gesneden prijzen en promoties dragen bij aan de loyaliteit aan het merk Xerox", aldus Onno Cleypool, European e-service manager bij Xerox.
Intershop maakt korte time-to-market mogelijk
"We zijn ambitieus aan dit project begonnen, door gelijktijdig in 14 landen live te willen gaan en overal zowel een B2B als B2C kanaal te realiseren. Gezien de complexiteit geven we hiermee aan dat een korte time-to-market zeer belangrijk voor ons is. De keuze voor het juiste platform en de juiste partner was voor dit project dan ook cruciaal. Intershop bleek voor deze strategie het meest geschikte platform. Bij het selecteren van een partner hebben we goed gekeken of deze zowel de kennis als de capaciteit in huis heeft om dergelijke trajecten te managen. Eperium heeft laten zien dat prima te kunnen. Het bedrijf heeft zowel met het design aan de voorkant, als met de optimalisatie van de bedrijfsprocessen aan de achterkant en het realiseren van alle webshops, goed werk verricht. Bovendien heeft Eperium de focus goed weten vast te houden, waardoor het project soepel is verlopen", zegt Cleypool. Vermeulen, commercieel directeur bij Eperium: "Ook voor ons was dit project spannend. Meerdere webshops in verschillende landen vereisen afstemming op het gebied van data, interfaces en externe partijen. Niet alleen de realisatie van de webshops, maar ook het managen van de interne belangen bij Xerox was daarbij een essentieel onderdeel. Xerox heeft goed gezien dat bij een dergelijke uitrol grootschalig verandermanagement onmisbaar is. Hiermee legde Xerox de basis voor het interne draagvlak, waardoor wij met enthousiaste mensen mochten werken. Als één team hebben we er samen flink de schouders onder gezet."
Naast deze 28 webshops, heeft Eperium nog zes webshops opgeleverd. Zodra deze landen ook klaar zijn voor de livegang, zullen ook deze webshops uitgerold worden. Na dit traject zal Eperium de Xerox employee store en outlet store ontwikkelen.