De persoonlijke verhalen in het boek '15 praktijkverhalen over kennismanagement' geven een waardevolle inkijk in de manier waarop er binnen organisaties met kennis wordt omgegaan. Zij geven een beeld van de ervaringen, successen, uitdagingen, dilemma's en trends van kennismanagement, waarin ict een belangrijke rol speelt. In dit artikel een globaal beeld van een van deze verhalen: van Evert Jagerman, research & information manager bij McKinsey & Company. Hij pleit voor 'kleine stappen in ruimte en vrijheid: cultuur creëren, organisatie opbouwen en technologisch ondersteunen'.
McKinsey richt zich al meer dan dertig jaar op kennismanagement en nog altijd is dit volop in beweging en ontwikkeling. Volgens Evert Jagerman zijn drie aspecten van groot belang als het om kennismanagement gaat: cultuur, organisatie en technologie.
In veel bedrijven wordt er al gesproken over het managen van kennis als de cultuur er nog helemaal niet naar is. Dat werkt niet volgens hem. 'Het belangrijkste is dat je eerst een cultuur creëert waarin gedeeld wordt, vervolgens moet je zorgen voor een goede organisatie en kun je technologische ondersteuning toepassen', aldus Jagerman. 'Kennismanagement is volledig ingevlochten in de cultuur van McKinsey, een overduidelijke 'mindset' die al jarenlang bestaat. Het is voor iedereen duidelijk en volkomen normaal dat je bijdraagt aan de ontwikkeling, het vastleggen en het delen van kennis.'
Er worden bij McKinsey vele ict-tools en -instrumenten ingezet om kennis te delen. Jagerman gaat in zijn verhaal uitgebreid in op (de ontwikkeling van) deze ict-tools. Over de zin en onzin van kenniskaarten, forums, blogs en wiki's, het gebruik van taxonomieën en 'folksonomy', de combinatie van search en navigatie en de onlangs ontwikkelde zogenaamde 'Feed masher', waarmee hij een innovatie-award heeft gewonnen. De volgende stap van ict-tools op het gebied van kennismanagement is volgens Jagerman de visuele kant. Hij noemt hierbij de 'knowledge tube', een variant op YouTube, waarin mensen via filmpjes een kennisprobleem uitleggen.
Kennismanagement bij McKinsey is nog altijd volop in ontwikkeling. 'Het is niet iets wat je eenmalig neerzet; kennismanagement is constant in beweging.' Volgens Jagerman kun je als bedrijf vaak meer doen dan je denkt, door eenvoudig te beginnen met kleine 'basic' zaken, die je vervolgens in kleine stappen verder uitbouwt. 'McKinsey heeft er dertig jaar over gedaan om kennismanagement te ontwikkelen, maar tegenwoordig kan het makkelijker omdat de technologie er al is; technologisch is bijna alles mogelijk. Elk bedrijf kan eenvoudig een startpagina of een wiki opzetten.' Jagerman pleit ervoor om de ontwikkeling niet bij een specifieke afdeling neer te leggen, maar bij de hele organisatie. En in ruimte en vrijheid, dan ontstaan de mooiste dingen.
Het belangrijkste is, en blijft, volgens Jagerman, dat je eerst een cultuur creëert waarin gedeeld wordt, vervolgens zorgt voor een goede organisatie en pas daarna kun je gaan managen om die massa te beheren, met behulp van technologische ondersteuning.
15 praktijkverhalen over kennismanagement
Organisaties zitten van nature vol authentieke, informele verhalen die een waardevolle inkijk geven in de manier waarop er met kennis wordt omgegaan. De vijftien ervaringsverhalen in het boek '15 praktijkverhalen over kennismanagement' zijn afkomstig van Allen & Overy, Deloitte, Gemeente Amsterdam, Getronics Consulting, GGZ Delfland, ICIMOD, ING, Kennisland, KPMG Meijburg, McKinsey, Ministerie van Financiën, Politieacademie, Shell, Strukton Civiel en Winkwaves. Zij vertellen over de sociale, organisatorische en technologische aspecten van kennismanagement: over cultuur, mensen, middelen, processen, instrumenten en ict-tools.