CA heeft de resultaten bekendgemaakt van een nieuw onafhankelijk onderzoek: de ‘CA Web Stress Index’ 2009. Uit het onderzoek blijkt dat Europese werknemers last hebben van onaanvaardbaar hoge ‘webstress’. Slecht werkende webapplicaties leiden tot ergernis, gebrek aan motivatie en verlies van productiviteit. Nu de kosten van werkgerelateerde stress in de EU worden geschat op € 20 miljard per jaar[1] en in een economisch klimaat waarin bedrijfsresultaten crucialer zijn dan ooit, doet een slimme onderneming er goed aan het verschijnsel ‘webstress’ serieus te nemen.
Het onderzoek naar ‘webstress’ bevestigt dat webapplicaties een steeds bepalender rol spelen in hedendaagse werkzaamheden. Ruim tweederde (68%) van de werknemers zegt er nu meer op te vertrouwen dan twee jaar geleden, en bijna alle ondervraagden (97%) zouden hun werk niet meer zonder kunnen doen. Toch geeft bijna een kwart (24%) aan dagelijks last te hebben van slecht werkende toepassingen en nog eens een derde (34%) zegt dat dit wekelijks voorkomt. Verontrustend is dat 81% zegt sommige zakelijke toepassingen wel te moeten gebruiken, ook al werken ze niet goed. Dat doet vermoeden dat werknemers regelmatig duimen zitten te draaien.
"Webapplicaties spelen een centrale rol in de meeste organisaties en bijna al onze werkzaamheden zijn ervan afhankelijk of worden erdoor beïnvloed. Ze zijn bedrijfskritisch, dus wanneer ze niet goed functioneren gaat dat ten koste van de productiviteit en motivatie en dat heeft directe gevolgen voor de organisatie," aldus Kobi Korsah, directeur EMEA Product Marketing bij CA. "Met een Application Performance Management-oplossing* van CA houden bedrijven permanent en in real-time alle transacties die plaatsvinden via hun webapplicatie-omgeving in de gaten. Mogelijke problemen worden opgespoord en verholpen voordat werknemers, klanten en het bedrijf er hinder van ondervinden. Door op het juiste moment in te grijpen blijft de ‘webstress’ van werknemers tot een minimum beperkt en dat komt de resultaten ten goede – cruciaal in het huidige economische klimaat."
Niet ingeloste online verwachtingen leveren ‘webstress’ op
In de huidige op internet gebaseerde economie zijn de verwachtingen van eindgebruikers hoog gespannen. Zij verwachten dat webapplicaties altijd beschikbaar zijn en direct reageren. Het onderzoek bevestigde dit: een kwart van de werknemers geeft een applicatie slechts 10 seconden tijd voor ze iets anders proberen. Na 20 seconden is het geduld van bijna de helft (49%) op en binnen een minuut is bij 71% de ‘webstress’-maat vol en klikken ze weg. Ook uit antwoorden op de vraag hoe snel problemen of fouten moeten worden opgelost, blijkt dat de verwachtingen hoog zijn gespannen. Meer dan een derde (34%) gaf aan dat problemen binnen 10 minuten moeten zijn opgelost. Dat steeg naar 68% voor binnen een uur en 94% voor binnen een dag.
‘Webstress’ wordt veroorzaakt door webapplicaties die niet goed werken en niet aan de verwachtingen voldoen. Dat heeft nadelige gevolgen op de werkplek en wekt negatieve emoties op. 78% zegt dat het tot tijdverspilling en productiviteitsverlies leidt, bijna de helft (49%) geeft toe zich erover op te winden en voor 38% neemt het plezier in hun werk erdoor af.
De meest genoemde negatieve gevolgen van werkgerelateerde stress zoals ‘webstress’ voor bedrijven zijn hoog personeelsverloop, ziekte en arbeidsverzuim, vervroegde uittreding, matig presteren, slecht bijhouden van tijden en lage productiviteit.
Alexander Kjerulf, ‘chief happiness officer’ van het Happy at Work Project, zegt er dit van: "Organisaties verwachten dat hun personeel efficiënt en productief werkt, maar wanneer IT-systemen het laten afweten raken werknemers gefrustreerd omdat ze zelfs eenvoudige taken niet kunnen uitvoeren. Als spreker, auteur en consulent op het gebied van ‘happiness at work’ kom ik over de vloer bij veel bedrijven over de hele wereld en telkens blijkt slecht functionerende IT het meest opvallende probleem te zijn. Slecht draaiende webapplicaties zijn een belangrijke factor, die weer leidt tot stress bij werknemers, lage productiviteit, arbeidsverzuim en hoog personeelsverloop. Mensen hebben plezier in hun werk als ze effectief en competent zijn en waarde toevoegen. Steeds vaker blijken efficiënte en stabiele webapplicaties onmisbaar om ons werk op een effectieve wijze uit te voeren."
Uit het onderzoek blijkt verder onder meer:
· Ruim tweederde (60%) meldt dat gebrekkige interne IT hun kijk op hun werkgever negatief beïnvloedt
· Als de IT-systemen op het werk niet voldoen, beveelt 44% hun werkgever niet aan bij anderen en 30% overweegt te vertrekken
[1] Guidance on work-related stress: Spice of life – or kiss of death, European Commission, Directorate-General for Employment and Social Affairs, 2002
Over CA Wily Application Performance Management-oplossingen
* CA Wily is met meer dan 1200 klanten wereldwijd marktleider op het gebied van Application Performance Management-oplossingen. De CA Wily APM-oplossing beheert de prestaties en beschikbaarheid van cruciale webapplicaties en de manier waarop eindgebruikers die ervaren. Zo kunnen organisaties de waarde van de online beleving van elke gebruiker voor het bedrijf meten, proactief problemen opsporen en prioriteiten stellen op basis van de gevolgen die ze hebben voor de bedrijfsvoering, en problemen identificeren en oplossen in gecompliceerde en heterogene applicatieomgevingen voordat gebruikers, klanten en het bedrijf er hinder van ondervinden. Dat zorgt voor een betere klantenservice, stabielere inkomsten en een hogere IT-productiviteit. Meer informatie over CA Wily APM is te vinden op www.ca.com/apm
Over het onderzoek
De CA Web Stress Index 2009 is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbedrijf Redshift Research
Over Alexander Kjerulf
Alex is ‘s werelds voornaamste deskundige op het gebied van ‘happiness at work’. Hij weet al lang dat plezier in je werk de belangrijkste factor is die bijdraagt aan een geslaagde carrière, een gelukkig leven en zakelijk succes. Als spreker, consulent en auteur geeft hij presentaties en workshops over ‘happiness at work’ bij bedrijven en op conferenties over de hele wereld. Zijn cliënten waarderen vooral zijn tomeloze energie, zijn toewijding en zijn vermogen om zijn boodschap op eenvoudige, praktische en boeiende wijze over te brengen. Alex heeft een master’s degree Informatica van de Universiteit van Zuid-Denemarken en was mede-oprichter van Enterprise Systems.
Meer informatie is te vinden op www.positivesharing.com