Terwijl we ons rijk rekenen met alle technologische gemakken waarmee wij ons omringen, zijn alle principes van de handel nooit veranderd. En dan maakt het niet uit of je vendor bent of reseller. Kennis van klanten vormt de kracht waarmee de marktkoopman zijn kraam laat floreren. Gesterkt door een kooplust opwekkende sfeer begint hij ze te doorgronden, signaleert koopsignalen en reageert adequaat.
In het hedendaagse zakendoen zijn we helaas totaal vervreemd van de gezelligheid rond een ouderwetse marktkraam. Koopman en kandidaat koper kennen elkaar nauwelijks. In de abstracte, virtuele handel lijkt prijs het enige mechanisme voor het al dan niet activeren van een transactie.
Schijn bedriegt. Immers, kennis van klanten is nog steeds een basis voor effectief zakendoen. Ook al zie je de klanten niet en spreek je ze niet elke dag persoonlijk, dan kun je toch veel informatie over ze vergaren. De hulpmiddelen zijn volop voorhanden, vooral dankzij het internet met de vele publiekstoegankelijke websites, de blogs en social software.
Waar het op aankomt is het slim combineren van al die openbare databronnen met onze bedrijfseigen data, ondergebracht in uiteenlopende applicaties als orderinvoer, de boekhouding of de logistieke administratie. Met integratie van de bestaande gegevensbronnen doen we niet anders dan wat de marktkoopman zijn levenlang doet: kennis vergaren van klanten.
Customer Relation Management oplossingen zijn beschikbaar voor alle soorten van ondernemingen, ongeacht hun omvang en marktpositie. Bedrijven die investeerden in een geïntegreerde CRM-oplossing spelen veel sneller in op de veranderende behoefte van hun klanten. Net als de marktkoopman weten ze exact wat de klant wil en herkennen ze onmiddellijk de koopsignalen.
Jan Koster
Solution Architect voor SAP CRM bij SAP Nederland