De invoering van het nieuwe registratiesysteem voor de Nederlandse politie ligt op schema. Dat zegt plaatsvervangend portefeuillehouder en de Utrechtse korpschef Stoffel Heijsman. Het gaat om de invoering van het systeem Basisvoorziening Handhaving (BVH) dat in 2010 bij alle 26 korpsen moet zijn ingevoerd. Volgens de korpschef is het systeem bij 21 korpsen ingevoerd. De andere vijf volgen voor 2010.
De invoering van het systeem begon in 2008. Korps Limburg-Zuid was het eerste dat het systeem in gebruik nam. De korpsen Zuid-Holland-Zuid, Amsterdam-Amstelland, Utrecht, Rotterdam-Rijnmond en Haaglanden stappen voor 2010 over, zegt de korpschef. 'Met deze planning ligt de invoering op schema.'
De SP voerde een enquête uit onder achtduizend agenten. Daaruit kwam naar voren dat zij niet blij waren met het nieuwe registratiesysteem. BVH zou niet gebruiksvriendelijk zijn en niet werken. Daarnaast wordt het systeem te snel ingevoerd. De korpschef herkent zich daar niet. 'De invoering van het systeem gebeurt in nauw overleg met de Korpsbeheerdersraad (KBB) en de Raad van Hoofdcommissarissen (RHC) én het betrokken korps.' Het invoeren van een nieuw systeem kost tijd. 'Gebruikers van elk korps leren nu omgaan met BVH. Daar hoort een opleiding van drie tot vier dagen bij en gewenning.' Daarnaast zegt Heijsman dat ervaringen voortdurend worden geïnventariseerd. 'Als er zaken voor verbetering vatbaar zijn, worden die aangepast.'
Registratiesysteem
BVH is het nieuwe registratiesysteem van de politie. Hierin worden meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Het nieuwe systeem moet het voor de korpsen makkelijker maken om informatie met elkaar te delen. Voorheen waren er drie verschillende registratiesystemen in gebruik bij de Nederlandse politie, BPS, Xpol en Genisis. De politie heeft ervoor gekozen om Xpol verder te ontwikkelen. De politieregio Amsterdam-Amstelland was een van de gebruikers van het oude Xpol.
Het project wordt uitgevoerd onder de regie van de Raad van Hoofdcommissarissen. De Voorziening tot Samenwerking Politie Nederland (vtsPN) voert het besluit uit.
Altijd leuk, oud hollandsch zwarte pieten.
Het zou iig niet de eerste keer zijn dat een ICT project in de soep loopt en de verantwoordelijk bij hoog en laag volhoudt dat het niet zo is. Techneuten die iets in elkaar frobelen en agenten die een ander systeem gewend waren en daar niet mee om kunnen gaan.
Je zou bijna gaan denken dat het normaal is dat iedereen weet dat het gaat mislukken maar er nienand iets probeert aan te doen.
Those silly humans
Eens een keer goed nieuws over informatiesysteem ontwikkeling en planning!
Blijf het vreemd vinden dat elk korps voor zijn eigen type informatiesysteem kon kiezen – dat maakt gegevens-uitwisseling er niet eenvoudiger op.
Bij een crisissituatie goed weten wat de achtergrond van een verdachte is, is niet geheel onbelangrijk.
@M. Dommers. Goed nieuws?
De korpschef die beweert dat de invoering volgens plan verloopt beweert ook dat er geen echte problemen zijn met het systeem (ook al is 90% van de gebruikers ontevreden).
Veel problemen ontstaan door slechte communicatie binnen de korpsen. Als er bijvoorbeeld een belangrijke update plaats vind wordt dat netjes gecommuniceerd naar de korpsen maar de korpsen vergeten om het rond te slingeren.
Het gehele VTSPN systeen is lek. Dit bedrijf heeft onder tussen ook de belangstelling van buitenlandse inlichtingen officieren getrokken welke in Nederland undercorver werken. Alle computers van de Nederlandse politie zijn aangesloten op één en de zelfde gateway. Daarbij zijn buitenlandse inlichtingen diensten zeer nieuwsgierig welke terreur verdachten dan wel vermoedelijke terreur verdachten in Nederlandse politie computers en systemen (ook van de RIE) staan vermeld. Dit komt omdat Nederland veels te snel terreur verdachten laten lopen. Buitenlandse inlichtingen diensten hebben graag deze informatie omdat deze bruikbaar kan zijn voor hun eigen dienst, een hacken, omkoping en social enginering is hierbij hun inzet. Afzender: Online Respons team (ORT)