Voipro, specialist op het gebied van hosted communicatieoplossingen, heeft onlangs in samenwerking met MarketCap de marktontwikkelingen op gebied van hosted voice diensten onderzocht.Uit dit grootschalige onderzoek van Voipro en MarketCap blijkt dat deze markt wereldwijd de komende jaren met gemiddeld circa 70 procent zal groeien.
De groei binnen Europa zal ongeveer gelijk zijn aan de wereldwijde ontwikkeling. Voor Nederland wordt een duidelijk hoger percentage van bijna 80 procent verwacht. Voor de Nederlandse markt betekent dit dat het aantal hosted voice units tussen 2008 en 2012 bijna zal vertienvoudigen. De wereldwijde zal de IT en telecom outsourcing markt naar verwachting over de zelfde periode met gemiddeld 12 procent per jaar toenemen. Dit betekent dat de hosted voice markt circa zes keer zo snel groeit dan de algemene services markt. De markt van hosted voice is gelijk aan de gehele SaaS of hosted markt ‘booming’. Wat uit de studie verder wel blijkt is dat organisaties een bepaalde uitbreiding van het portfolio verwachten. De vraag naar add-on services zoals security, mobile integratie of CRM-applicaties neemt toe. Organisaties laten het liefst alles via de zelfde hosted services partner verlopen, er is na een bepaalde periode duidelijk sprake van een ‘trusted partner’. De komende jaren zal de vraag naar een breder aanbod van hosted voice providers uitgebreid worden met collaboration, videoconferencing en unified communication, alles zo veel mogelijk ook managed en het liefst via de zelfde gateway c.q. portal.
Rob Kurver, directeur van Voipro over de uitkomsten van de survey: "Je ziet nu duidelijk dat meer en meer organisaties er van overtuigd zijn dan een effectieve strategie op gebied van communicatie tools en technieken van eminent en vitaal belang wordt. Unified communication solutions zullen geïntegreerd (moeten) worden binnen de desktop omgeving en zullen onderdeel moeten gaan uitmaken van naar IP-platform getransformeerde hosted services toepassingen, zo zal ook de Voipro hosted voice toepassing meer en meer geïntegreerd gaan worden met andere desktop toepassingen. Ook Voipro zal haar portfolio in de breedte en diepte uit gaan breiden, wij willen de ‘preferred’ hosted services partner worden bij onze klanten. We gaan langzaam maar zeker in de richting van de high performance workplace, waarbij onze applicaties uit de zogenaamde cloud gaan komen".
Alfred den Besten, managing partner van MarketCap International en verantwoordelijke voor deze studie, geeft aan: "De afgelopen tien jaar heeft men vooral aandacht besteed aan de back-office, het was de tijd van MRP, ERP en SAP. Het ging vooral om kostenreductie binnen de organisaties. Er was sprake van een financiële en logistieke motivatie, maar niet van innovatie, veel meer automatisering dan informatisering. De echte innovatie komt echter pas met de introductie van messaging en collaboration tools, van videoconferencing tot instant messaging. Waarbij alles ‘as a service’ aangeboden zal worden, alles in hosted vorm. De tijd van ‘eigen beheer’ is voorbij. Providers en resellers die niet meegaan in deze trends zijn snel passé".
Ted van Zwieten, Partner Marketing Manager van Voipro vult aan: "We zien de rol van de resellers niet alleen ontwikkelen in de richting van hosted of managed services leverancier. Er is ook een duidelijk ontwikkeling waar te nemen met betrekking tot de inhoudelijke rol van de (value added) reseller. Klanten verwachten meer inhoudelijke kennis en tevens een meer adviserende rol van de reseller. Daarnaast zal de reseller dus als een "local integrator" van hosted services moeten optreden. Voor met name de IT resellers is het interessant om naast de bestaande producten business een tweede kasstroom te starten aan de hand van het leveren van hosted voice diensten. Er is geen kannibaliserend werking op bestaande IT producten of diensten, het is echt een aanvullende dienst, en dus extra omzet. Als je daarbij in ogenschouw neemt dat de gemiddelde IT reseller niet zit te wachten op nog meer certificering voor weer nieuwe toepassingen, dan biedt Voipro een mooi en eenvoudig portfolio. De reseller hoeft geen noemenswaardig investeringen te doen, maar pakt wel een stuk van de snel groeiende markt van hosted voice. De reseller krijgt daarbij een extra "link" met de klant. Klanten krijgen met de uitbreiding van het porfolio van de reseller steeds minder de behoefte om te gaan ‘shoppen’. De reseller moet een ultieme ‘comfort zone’ realiseren, gebaseerd op hosted diensten. Alles uit de muur: snel, betrouwbaar en flexibel"
Vanuit de hardware winkel zien wij hier dezelfde ontwikkeling van convergentie naar hosted VoIP en cloud-diensten. Dit is wat moeilijk bij te benen door de systeembeheerders. Gisteren had ik met mijn reseller X nog een gesprek over een zorginstelling die drie losse netwerken wilde voor voice, data en video. Dat vinden wij techneuten natuurlijk flauwekul, maar ach, toen we de offerte twee keer gekopieerd hadden, zagen we dat het ook voordelen heeft om niet alles door hetzelfde draadje te willen duwen. En enige redundantie is ook niet verkeerd, toch?