Avans Hogeschool is van plan een internationale ict-studie te starten. Voordat de plannen worden uitgewerkt, laat de Raad van Bestuur van de opleider een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren. De nieuwe studie zou een onderdeel moeten worden van de Academie voor ICT & Business (AIB) in Breda.
Dat meldt de opleider in de hogeschoolkrant. De nieuwe studie zou veel moeten gaan lijken op de informaticaopleiding die de school al heeft, maar is geheel in het Engels. Docent Tommy Heunks: 'We richten ons op twee groepen: buitenlandse studenten en Nederlandse studenten die internationaal gericht zijn.'
Uitwisseling
Volgens Heunks is het 'de grote vraag' of Nederlandse ict-studenten behoefte hebben aan een Engelstalige opleiding. ‘De studie op een aantrekkelijke manier opzetten lukt ons wel. Maar meer gedetailleerde gegevens om dit goed te doen, moeten uit het haalbaarheidsonderzoek komen', aldus de docent.
De komende tijd gaat Heunks contact leggen met scholen in onder andere Schotland, Frankrijk en Duitsland om uitwisseling van studenten en docenten te bespreken. De opleider werkt overigens al langer samen met de Franse hogeschool ESAIP.
Oplossing
Avans hoopt met de vierjarige opleiding een oplossing gevonden te hebben voor het begrotingstekort waarmee de academie kampt. Vorig jaar werden daardoor opleidingen die oorspronkelijk bij de Avans' Academie voor ICT en Media hoorden ondergebracht bij andere academies. De school had toen een tekort van 800.000 euro. Informatica en Bedrijfskundige Informatica horen sindsdien bij de Academie voor ICT & Business.
Het haalbaarheidsonderzoek duurt waarschijnlijk een kleine twee maanden. Als blijkt dat het opzetten van de internationale ict-studie een goed plan is, gaat Avans na de zomer beginnen met het werven van studenten. De opleider hoopt dan in september 2010 te kunnen starten met 35 studenten. Op de langere termijn streeft Avans naar 75 studenten.
Het aanbieden van een Engelstalige informaticaopleiding juich ik van harte toe. Of Nederlandse ict-studenten hier ook behoefte aan hebben is een kwestie van toegevoegde waarde ten opzichte van de Nederlandstalige opleiding. Wat ik uit het artikel haal is dat de toegevoegde waarde, naast het Engelstalig onderwijs, voornamelijk bestaat uit het omgaan met studenten uit diverse andere landen. De vraag is echter of dit gegeven alleen voldoende interesse wekt bij de Nederlandse studenten.
Het volgen van deze Engelstalige opleiding hoeft niet te betekenen dat er alleen studenten op af moeten komen met de ambitie om in het buitenland te gaan werken. Gezien het internationale karakter van de meeste grote bedrijven, en in steeds grotere mate ook van de minder grote bedrijven, het in ieder geval een grote plus is als je tijdens de studie al leert samen te werken met diverse culturen. Dat gegeven zou voldoende grond moeten zijn om Nederlandse studenten massaal over te laten gaan naar deze Engelstalige variant en geeft hiermee de grootste toegevoegde waarde en maakt wat mij betreft een haalbaarheidsstudie bijna overbodig. De aanbieder zal wel de mix van studenten in de gaten moeten houden om dit pluspunt te bewaken.