HP was in de eerste zes maanden van 2009 opnieuw het sterkste merk in het online technologiekanaal, gemeten naar data-sheet downloads (DL’s). Toch liep het aandeel van HP in data-sheet downloads een beetje terug, namelijk van 28,8% tot 27,2%, over de 215 miljoen data-sheet downloads in de meetperiode. Dit meldt www.icecat.biz.
Niet geheel onlogisch omdat deze downloads in dit kanaal inmiddels gedeeld worden door 1506 merken versus 1232 een jaar eerder, een toename van 22%. Toshiba (2,82% DL’s) is opnieuw het tweede merk maar wordt wel dicht op de hielen gezeten door achtereenvolgens Sony (2,78% DL’s), Kingston (2,68% DL’s), Acer (2,66% DL’s) en Canon (2,62% DL’s). Sony’s verrassend hoge notering kan verklaard worden uit populaire notebooks, digitale camera’s en LCD TVs. Kortom het brede IT & consumentenelektronica-profiel. Sterke groeiers waren verder Asus, Epson en Cisco. DELL komt in de top 20 nog niet voor maar is vanuit de achterhoede snel aan het opklimmen (positie 180 versus 681 een jaar eerder).
De groei van het aantal gemeten data-sheet downloads was in de meetperiode zo’n 12% voor het technologiekanaal vergeleken met een jaar eerder. De data-sheets worden door online winkelier, distributeurs, vergelijkers en inkopers gebruikt ten behoeve van kooporientatie door consumenten en zakelijke professionals.
Top 15 merken gebaseerd op het aantal datasheet downloads in de eerste 6 maanden 2009:
Download Share
YH1 2009 Download Share
YH1 2008
1. HP 27,19% 28,79%
2. Toshiba 2,82% 5,01%
3. Sony 2,78% 2,11%
4. Kingston 2,68% 1,47%
5. Acer 2,66% 1,93%
6. Canon 2,62% 2,07%
7. Lenovo 2,40% 2,57%
8. Asus 2,39% 1,28%
9. IBM 2,36% 2,62%
10. Belkin 2,28% 2,02%
11. Samsung 1,82% 1,14%
12. Epson 1,74% 1,52%
13. Philips 1,73% 1,75%
14. Cisco 1,63% 0,85%
15. Adobe 1,52% 3,90%
In het online technologiekanaal, vormen notebooks nog steeds de belangrijkste categorie, hoewel het aandeel zo’n 2% gedaald is (van 13,5% naar 11,6% van de downloads). De meest opvallende verandering ten opzichte van een jaar eerder is dat digitale camera’s weer terug zijn in de top 10 categorieen ten koste van computercomponenten. Mogelijk heeft dit te maken met een relatief sterke terugval in de zakelijke markt, terwijl de consumentenmarkt redelijk door blijft lopen. Verder is het interessant dat garantie- en support-verlengingen nu na notebooks de belangrijkste categorie zijn geworden. Het is duidelijk dat het online kanaal begrepen heeft hoe er marge gemaakt kan worden door het cross-sellen van deze diensten.
Top 10 categorieen gebaseerd op het aantal data-sheet downloads over eerste halfjaar 2009:
% totaal DL’s
1. notebooks/laptops 11,60%
2. warranty & support extensions 5,17%
3. PCs 4,30%
4. memory modules 3,96%
5. hard disk drives 2,61%
6. ink cartridges 2,38%
7. servers 2,11%
8. flat panel displays 2,11%
9. software licenses/upgrades 1,84%
10. digital cameras 1,71%
Aangezien notebooks de belangrijkste categorie zijn, is het relevant om het merkaandeel hierbinnen te bekijken. De top-notebookbrands zijn namelijk ook vaak aanwezig in de overall-top 10: HP, Toshiba, Acer, Sony, Lenovo, en Asus. IBM is een apart geval aangezien IBM haar pc-divisie aan Lenovo heeft verkocht, en nog slechts opduikt vanwege interesse voor informatie over oudere modellen. Naar verwachting zal DELL in de tweede jaarhelft 2009 zichtbaar worden in de top 15 notebooks.
Top 15 notebook merken gebaseerd op het aantal data-sheet downloads over eerste halfjaar 2009:
HP 36,80%
Toshiba 14,45%
Lenovo 12,33%
Acer 11,34%
Asus 7,94%
IBM 4,28%
Fujitsu 2,67%
Sony 2,23%
MSI 1,93%
Samsung 1,57%
XXODD 1,57%
Apple 0,99%
LG 0,74%
Packard Bell 0,28%
NEC 0,22%
Other 0,69%