Ict'ers die als zelfstandige zonder personeel (zzp) werken, moeten hun ondernemersvaardigheden ontwikkelen. Dat zegt directeur van ZZP-Nederland Johan Marrink. Ze moeten zich niet alleen bezighouden met de klus waaraan ze nu werken, maar ook nadenken over hoe ze na afloop daarvan hun brood gaan verdienen.
Volgens de directeur van het informatiecentrum zijn freelancende automatiseerders meestal zeer ervaren vakmensen, maar hebben zij het ondernemerschap niet goed onder de knie. Marrink: ‘In tijden van hoogconjunctuur zijn er geen problemen, maar als het economisch minder gaat, moet je ook weten hoe je moet vechten voor je winkel.'
Een dag per week
Dat blijkt voor veel freelancers een moeilijk punt. Doordat veel automatiseerders hun werkzaamheden laten regelen door bemiddelaars, weten zij zelf niet hoe ze contacten kunnen leggen en onderhouden. Dat is een slechte zaak, aldus Marrink. ‘Ict'ers die succesvol willen zijn als zzp'er, moeten eigenlijk een dag per week besteden aan het onderhouden van relaties', vindt de directeur, die bovendien twijfelt aan het nut van de bemiddelaar. ‘Soms kun je het heel goed zelf regelen. Vooral wanneer een bemiddelaar een hoge marge rekent, is het goed om daar eens over na te denken.'
Marrink adviseert freelancers zich aan te sluiten bij bijvoorbeeld een ondernemersvereniging, omdat zij op die manier in de toekomst investeren. Nu zouden ze dat nog te weinig doen. Volgens Marrink gaan ict'ers vaak helemaal op in hun huidige project, maar realiseren zij zich niet dat er aan die klus ook weer een einde komt. Vooral tijdens een economische crisis is dat onverstandig. Marrink: ‘Het kan zomaar gebeuren dat een opdracht versneld wordt afgerond en dan moet je wel weten wat je daarna gaat doen.'
Mijn ervaring is dat klanten waar je via een bemiddelaar bent binnengekomen en waar je goed werk hebt gedaan, dit na het aflopen van een klus en vervolgens het aflopen van een eventueel concurrentiebeding nog wel weten.
Ikzelf heb in mijn beginperiode als ZZP’er regelmatig gebruik gemaakt van bemiddelaars om aan klanten te komen maar met een aantal van deze klanten heb ik vervolgens een duurzame relatie opgebouwd. Bij de financiele afhandeling wordt er dan nog weleens verplicht een bemiddelaar tussengeschoven maar dat zijn marginale kosten.
Het is zaak dat je bij de klant met de juiste mensen (en deze weten te herkennen) een goede relatie opbouwt.
Bemiddelaars kunnen dus een goede manier zijn om aan klanten te komen maar het is zaak om deze klanten vervolgens voor jezelf te winnen. Goed werk leveren is hierbij al bijna voldoende.
Ik mis iets fundamenteels in de discussie. Is een zzp-er een bijzonder soort flexibele werknemer op zoek naar verschillende uitdagingen of toch meer een ondernemer op zoek naar vrijheid in combinatie met skills? Volgens mij hebben beiden een eigen bestaansrecht. Wordt in de discussie gemakshalve alle type zzp-ers op ??n hoop gegooid? Sommige zzp-ers zijn niet goed in het zelf vinden van nieuwe opdrachten en maken graag gebruiken van derden, maar bieden wel inhoudelijk kwaliteit. Anderen onderscheiden zich juist in hun netwerk. Prima toch?
In relatie tot hoe ontmoet vraag en aanbod wil ik toevoegen dat er steeds meer laagdrempelige marktplaatsen ontstaan bij met name de overheid, waarbij uitdrukkelijk MKB en zzpers worden uitgenodigd. Dit binnen de kaders van de aanbestedingswetgeving.
Een mooie aanvulling op de “macht” van de traditioneel grote aanbesteding-winnende bureaus en voor de ondernemende zzp-ers een mooie kans.
gaat de Computabel weer!
“ZZP-er moet aan toekomst denken”
wat denkt de redactie, waaraan denkt de ZZP-er???
dat wil ik graag weten, meer niet………..
Ik ben juist hartstikke blij met de bemiddelaars. Zij beschikken over de juiste contacten en voeren acquisitie uit. Soms agressief, maar ja, als ik maar aan een opdracht kom waar ik goed in ben en dat is het leveren van ICT advies & diensten. Het eindtarief wat zij in rekening maakt mij niet zo uit. Daardoor zijn ze immers gedreven om een opdracht voor me te vinden. Zolang maar aan mijn tarief tegemoet wordt gekomen! De freelance ICT-er zou geen ondernemersvaardigheden moeten ontwikkelen, maar juist zijn ICT kennis… Met het oog op toekomstige opdrachten heb je meer aan kennisverbreding en -verdieping op ICT vlakken dan aan ondernemersvaardigheden…
De heer Marrink doet naar mijn mening in deze de zelfstandig professional en veel goede ondernemers te kort.
Juist in de automatisering wordt er vanaf de jaren 70 veel met freelancers gewerkt. Ten opzichte van veel sectoren hebben wij veel meer ervaring met deze materie. Sterker de serieus te nemen bemmidelaars zijn bijna allemaal opgericht door freelancers in de jaren 80 en 90. De grondleggers van deze bedrijven hadden als doel het vinden van projecten te vereenvoudiggen, te vechten voor het zelfstandig ondernemerschap van de freelancer en dit met bescheiden marges en scherpe betaaltermijnen.
Volgens mij bieden deze bedrijven die allemaal nog steeds bestaan en succesvol zijn nog steeds exact deze dienstverlening. Deze bedrijven hebben vorig jaar ongeveer allen tussen de 50 a 80 % omzet groei gerealiseerd, ze realiseren nu nog steeds omzet groei.
Als ondernemer moet je streven naar onderscheidend vermogen in jouw dienstverlening. Als automatiseerder betekent dit vaak specialisatie en het bijhouden van kennis in jouw vakgebied. Er zijn veel ondernemers die hun kennis perfect in beeld weten te brengen via Internet en hierdoor ook veel aanbod van werk rechstreeks krijgen, daar zou ik dus wel tijd in steken. Maar 1 dag per week commercieel de weg op gaan, ik heb daar echt mijn vraagtekens bij. Dat is namelijk 20% van jouw omzet laten en extra reiskosten etc maken? Overigens welke bemiddelaar hanteert 20% marge dat is echt niet aan de orde bij de traditionele spelers die zitten tussen de 5 a 10% marge hooguit.
@ mnomic
Ik heb dagelijks met ICT(projecten) te maken; ik zit in media en ben ondernemer. Ik heb besloten – al vorig jaar toen de eerste berichten over ons neerdaalden – dat ik niet aan die flauwekul van een kredietcrisis meedoe. Ik kruip niet in de slachtofferrol: ik ben ondernemer en ik pak aan. Ook met mijn ICT-projecten.
“Overigens welke bemiddelaar hanteert 20% marge dat is echt niet aan de orde bij de traditionele spelers die zitten tussen de 5 a 10% marge hooguit.”
Mijn recente ervaring: Standaard marges zijn 20 tot 30%. Afhankelijk van het detacheerder is dat onderhandelbaar. Sommigen dalen misschien tot 10% als ze je echt nodig hebben. Anderen, vooral de beursgenoteerde, blijven minimum 25% eisen.
Conclusies op een sample van 10 detacheerders.