Canon Nederland heeft besloten de komende drie jaar tien nieuwe Canon Business Centers (CBC’s) te openen. Daarmee verdubbelt Canon Nederland het aantal CBC’s tot twintig in 2011. Dit investeringsbesluit is genomen op grond van toenemende klantvraag en het succes van de CBC formule in Nederland.
In een CBC worden hoogwaardige Canonproducten en ICT-oplossingen op het gebied van kantoorautomatisering en documentmanagement voor kantoren en professionele printbedrijven geleverd. Met de CBC’s beantwoordt Canon aan de toenemende vraag naar laagdrempelige, hoogwaardige lokale service. Bovendien zal Canon haar regionale dienstverlening verder versterken door vanaf heden haar technische serviceverlening uit te besteden aan de lokale (franchise) CBC’s. De vestiging Amsterdam Noord-West is met ingang van 1 juli het eerste Canon Business Center dat zelf de service-uitvoering verzorgt. De andere Canon Business Centers zullen snel volgen.
Canon’s succesformule blijft groeien
Na succesvolle pilots in Nederland en Zweden zijn sinds 2002 in totaal meer dan 200 CBC’s in Europa geopend. Nederland telt tien snelgroeiende CBC’s: twee eigen en acht franchisevestigingen. Ron Jong, Country Director Canon Business Centers van Canon Business Solutions: "Onze CBC’s groeien ook nu, tijdens de economische crisis. Zij zijn echt getransformeerd tot klantgerichte, professionele business partners. Om nu nog dichter bij de klant te staan, hebben we besloten om tien extra CBC’s op te richten, waarbij de serviceverlening, zoals onderhoud en bevoorrading, wordt uitbesteed aan de bestaande en nieuwe CBC’s, al dan niet in een franchiseconcept. Het draait allang niet meer om het product alleen. Natuurlijk, de multifunctionele printer is een startpunt in onze dienstverlening, maar dan wel in combinatie met IT-integratie en ingebed in een strak serviceconcept waarin kostenefficiëntie centraal staat. Nabijheid is het sleutelwoord, klanten willen een vertrouwd en deskundig aanspreekpunt. "
Lokale dienstverlening versterkt klantgerichtheid
De uitbesteding van de technische ondersteuning aan de Canon Business Centers maakt onderdeel uit van Canon’s strategie om haar klantgerichtheid te versterken. Door alle facetten van de dienstverlening onder één dak te brengen, kan Canon haar klanten in hun eigen regio nog beter en sneller van dienst zijn – in hun eigen regio. De consultants en technici bij de Canon Business Centers vormen een toegewijd team dat maximaal op de hoogte is van de specifieke behoeften en ontwikkelingen bij bedrijven in de regio. De klanten blijven verzekerd van de hoge servicekwaliteit die ze van Canon gewend zijn. Die kwaliteit wordt gewaarborgd doordat Service Engineers die nu nog opereren vanuit het hoofdkantoor van Canon Nederland in Hoofddorp, gaan werken vanuit de CBC’s om zo het vertrouwde serviceniveau op peil te houden. Nieuwe Service Engineers worden volgens de hoge servicestandaard van Canon opgeleid, zodat ook zij garant staan voor deze hoge kwaliteit dienstverlening.
"Met deze opzet kiezen we bewust voor de beste service aan de klant en niet voor de hoogste marge. De kennis van onze consultants en engineers ter plaatse, alsmede het directe contact met Canon biedt belangrijke toegevoegde waarde voor klanten. Iedere Professional Print-klant krijgt bovendien een eigen ‘huistechnicus’ toegewezen die voor technische vragen het persoonlijke aanspreekpunt is. De CBC-aanpak is al sinds 2002 bijzonder succesvol. Dat blijkt niet alleen uit ons jaarlijkse onderzoek naar klanttevredenheid, maar ook door de verdriedubbeling van de omzet binnen onze CBC’s sinds de start in 2002", aldus Jong.