Bierbrouwer Heineken heeft samen internetbureau Virtual Affairs zijn website vernieuwd. Binnen deze website wordt content van verschillende partners getoond. Dat doet de bierbrouwer door Microsoft Commerce Server te koppelen aan Microsoft Sharepoint. Deze partners, bijvoorbeeld Universal Music, zijn verantwoordelijk voor de afhandeling van de logistieke processen, het klantcontact of betalingen. De website ging op 2 juli live.
Virtual Affairs integreerde Microsoft Commerce Server met Microsoft Sharepoint. Met de Windows Communication Foundation worden de interne processen van partners aan het platform gelinkt. Het gaat dan vooral om real-time processen. ‘Een klant die tickets bestelt via de website moet meteen kunnen zien of deze tickets beschikbaar zijn’, zegt Rutger Beens, architect van de website. Met Sharepoint wordt handmatig content ingevoerd. Een voorbeeld daarvan is de muziekagenda.
Beens zegt veel vragen te krijgen over deze koppeling. ‘Websites moeten steeds rijker worden met steeds meer content. Het kost echter veel tijd om deze content te leveren. Wij hebben hier een technische oplossing voor gevonden’, zegt de architect.
Biztalk
In eerste instantie overwoog het bedrijf te kiezen voor Microsoft Biztalk Server. ‘Door de realtime-koppelingen bleken we dit niet nodig te hebben. We hebben daarom alleen gebruik gemaakt van Windows Communication Foundation dat standaard in het .Net-platform zit’, zegt Beens.
Hoewel het platform gebaseerd is op Microsoft-technologie, gebruikt de website nog geen Silverlight. De websitedesigner koos voor Adobe Flash. ‘Het gebruik van Flash ligt veel hoger, ik geloof dat wel negentig procent van de internetters de tool heeft geïnstalleerd. Van Silverlight zijn geen cijfers bekend,’ zegt Beens. Hij verwacht dat er op termijn wel gebruik wordt gemaakt van Silverlight. ‘Met het wereldkampioenschap voetbal in 2010 willen we ook video aanbieden rondom dit thema. Silverlight is hiervoor heel geschikt.’