Niet alleen vakbond FNV Zelfstandigen merkt dat freelancers hun tarieven naar beneden bijstellen, om aan het werk te blijven. Ook de ict'er zelf ziet dat gebeuren. 'Zonder blikken of blozen wordt 40 procent minder voorgesteld.'
De freelance automatiseerder die aan het werk wil blijven, moet niet alleen goed werk afleveren, maar voelt zich vaak gedwongen zijn tarief te verlagen. Dat blijkt uit de reacties op Computables berichtgeving over freelancen bij het huidig economisch tij.
Volgens Linde Gonggrijp, de directeur van FNV Zelfstandigen, hoort de vakbond verhalen van freelancers die hun opdrachtgever tot 10 procent korting geven om zo een opdracht binnen te halen. Lezer 'Arjen' merkt dat 'extreem lage tarieven' geen uitzondering zijn. Hij noemt een situatie waarbij een senior ict-architect een klus aannam voor 58 euro per uur. Voor dat tarief moest hij ook enkele andere ict´ers aansturen. 'Ik denk er hard over om schilder te worden', aldus de reageerder. 'Dat betaalt in ieder geval beter.'
Prestaties en inzet
Ook 'Hendri' merkt dat het voor de freelancende ict´er geen vetpot is. De 10 procent korting waarover Gonggrijp het heeft, is volgens hem nog aan de lage kant. 'Ik merk dat er een enorme druk is', schrijft hij. 'Zonder blikken of blozen wordt 40 procent voorgesteld. Het moet toch uit de lengte of de breedte komen.' Die lage tarieven worden vooral door de overheid voorgesteld, zegt een andere ict'er.
Ondertussen zouden werkgevers juist in economisch slechte tijden blij moeten zijn met hun freelancers, aldus sommige ict'ers. Zij zouden harder werken en zich verantwoordelijk voelen voor het werk dat zij doen. Dit in tegenstelling tot veel ict´ers die een vast contract hebben, zeggen sommige lezers. Jan de Vriend : 'Een werkgever is vaak nog niet zo slecht af met een zzp'er. Die wordt namelijk afgerekend op zijn prestaties en inzet.'
Zakken vullen
Freelancer 'Brucespr' vindt dat ook. 'Ikzelf als externe merk dat vaste mensen nu vooral bezig zijn met de reorganisaties, de cao, het intranet uitpluizen en vacatures zoeken. Ik kan me ongestoord bezighouden met de werkzaamheden waarvoor ik ben ingehuurd.'
Toch ziet de 'Zeergemotiveerde interne' ook de andere kant van de medaille. 'Heel apart dat externen vaak bereid zijn over te werken. Zou het misschien komen doordat ze dan nog meer hun zakken vullen?'
Betekent dit dat al die freelancers al die tijd te hoge tarieven hebben betaald gekregen? Hoe is dat dan bepaald? Zijn de salarissen van diegenen die de freelancers opdrachten verstrekken soms ook navenant gedaald? Waarom niet?
Het kan best zijn dat bepaalde ict’ers het er goed van hebben genomen. Ik denk ook dat die op tarieven zitten van boven de 100 euro. Ik zit daar duidelijk onder en kan ook zeker wel een goede boterham verdienen. Als je gewoon normale prijzen aanhoud, zullen je klanten dat ook wel zien.
Als het bedrijfsleven kan bepalen dat de tarieven omlaag moeten, gaan ze ervanuit dat ze hun werkzaamheden ook uit kunnen voeren zonder inhuurkrachten. In dat geval lijkt het mij logisch dat tarieven bijgesteld worden.
Mocht blijken dat extern krachten nodig blijven om productie en ontwikkeling doelen te handhaven, dan vertaald zich dat dan ook in het tarief.
Ik zie nu 2 nieuwsberichten achter elkaar over dwingende tariefsverlagingen voor ICT freelancers, maar in de praktijk wordt de soep minder heet gegeten dan ie wordt opgediend.
ICT’ers op kritische posities, en dat zijn vaak zeer deskundige ZZP’ers, hebben niet zo veel last van tariefskwesties en worden vaak uitgezonderd van algemeen afgekondigde tariefsverlagingen. Ook zie ik geen verlagingen in de tarieven van ICT specialisten op bijvoorbeeld http://www.deJavaSpecialisten.nl of http://www.deICTSpecialisten.nl .
Lijkt meer op een verkooppraatje als een freelancer zegt dat hij harder werkt. En als hij daarnaast aangeeft dat de vaste mensen alleen maar bezig met de reorganisaties, de cao, het intranet uitpluizen en vacatures zoeken dan zou ik zeggen dat hij zich meer op zijn werk moet richten waarvoor hij is ingehuurd. Het verloop is beduidend lager dan vorige jaar aangezien er nu de zekerheid is van een vaste baan en minder op zoek is naar een nieuwe.
Een beetje moedeloos word ik van die zelfverheerlijking door generaliserende zzp-ers. Alsof mensen in loondienst (vaak loonslaven genoemd door diezelfde zzp-ers) standaard weinig werken, geen prestaties leveren, en blijkbaar ook niet op kritische posities zitten.
@Gaston: ICT-ers op kritische posities zijn vaak zeer deskundige ICT-ers (let op het verschil met jouw bewering!), omdat een kritische positie kunde vereist. Niet omdat die positie een zzp-er vereist.
In de bedrijven waar ik heb gezeten (altijd in loondienst) waren dat zowel internen als ook externen, die meestal gewoon permanent in loondienst waren van een of andere detacheerder (dus niet als zzp-er via een detacheerder).
Het is prima dat een zzp-er in zichzelf gelooft, hij is tenslotte het product dat hij moet verkopen, maar blijf gewoon in je schoenen lopen in plaats van er naast.
Een emailwisseling uit de praktijk. Het is te gek van woorden. Mindere kandidaten krijgen projecten van 20 miljoen toegewezen en de professionals staan aan de kant. Zo krijgen we nooit project en programma’s succesvol.
XXXX
Ik ben niet geselecteerd door inkoop vanwege het tarief. Inkoop(xxx) kijkt niet naar kwaliteit. Zie reactie van de aanbieder. Die stellen dat inkoop geen CV’s lezen en selecteren op prijs. Inkoop accepteert dus mindere kandidaten ofwel projectmanagers die de 20 miljoen aan projecten bij XXX moeten gaan leiden. Het is geld gestuurd ipv kwaliteit gestuurd.
Het ICT rapport van de 2e kamer noemt incompetent (project) management en onvoldoende zorg aan kwaliteit als ��n van de redenen dat de projecten en programma’s mislukken bij de overheid. Hier zou de lokale overheid van moeten leren.
Maar als professioneel en visionair voor professioneel project en programmamanagement heb ik wel moeite met dit inkoopbeleid. Zo krijgen we nooit projecten en programma succesvol! 80% mislukt volgens de statistieken. Met andere woorden het financi�le budget voor de verandering zou dan voor 20% succesvol zijn en de rest verdwijnt in…………. Als je het onderzoek van PriceWaterHouse bekijkt dan mislukt 97,5 % van de projecten. Dus 2.5% is maar succesvol. Wie kan een dergelijke Business Case verdedigen? Hoezo kostenbewust?
John
Begin doorgestuurd bericht:
Van:
Datum: 9 juli 2009 12:32:44 GMT+02:00
Aan: “Roos John”
Hoi John,
dat is duidelijk maar het bedrag van inkoop was maximaal 80.00 dat houdt in dit geval in dat de aangeboden c.v.’s daaronder aangeboden zijn.
Ik heb een c.v. zelf mee aangeboden voor 73.40 verkoop en de andere zal daar niet ver uit de buurt hebben gelegen.
Dat verschil was te groot en daarbij moet dan wel vermeld worden dat dat “mindere” kandidaten waren qua werkervaring en kennisgebieden. Echter de inkoop beslist in dezae waar voor hun het zwaartepunt komt te liggen.
Dag John,
dank je wel voor de voortreffelijke motivatie.
Helaas heeft het XXX te kennen gegeven de voorkeur aan een andere kandidaat te geven.De reden hiervoor was voornamelijk een tariefskwestie.De inkoop wilde niet boven de 80.00 inkopen en heeft daarom alle c.v.’s boven dit bedrag afgewezen.
Waarom wordt hier slechts gesproken over freelance en niet algemeen de inhuurtarieven?
In een tarief zijn verzekeringen, studie, vakantie, ziekte etc. verdisconteerd, door de crisis is het risico op leegloop hoger en zouden tarieven dus omhoog moeten. Op jaarbasis is een externe per definitie niet duurder dan vast personeel. Is Flex personeel overbodig geworden, weg ermee, en de kosten houden op. Bij vast personeel houden de kosten niet op bij einde opdracht.
Bij overheden en grote onderneming is het vaak wenselijk inhuur aan te nemen, om de reguliere werkzaamheden doorgang te laten vinden, en een mandaat af te geven aan een extern projectteam welke geen rekening hoeft te houden met individuele-/eigen belangen en interne politieke spelletjes, dit levert een aanzienlijke kostenbesparing op door concessieloos en daadkrachtig het project tot een einde te kunnen volbrengen. Overheden werpen veelal zelf struikelblokken op tijdens een project en derhalve worden veelal project niet conform PID afgerond, of veel onvoorziene zaken welke niet waren opgenomen in de PID.
Beetje verwend geworden John? Wat is er mis met 75 per uur, ofwel 3.500 per week, ofwel 15.000 per maand, ofwel zo’n 150.000 per jaar omzet? Anders bied je toch gewoon aan tijdelijk in dienst te komen tegen een salaris van 120.000 per jaar? Daar kun je toch wel een projectje van 20 miljoen voor trekken, of niet soms?
Ik zie er vreemde reacties tussen. Ben zelf een manager en merk dat zzp’ers zich met name vergelijken met andere niet presterende zzp’ers. Dat zzp-gebeuren in de ict is geen kwaliteitsgebeuren. Het is alleen maar meeliften op de schaarste op een bapaald moment in de tijd en verder voegt het eigenlijk niks toe. Dat is dus de reden dat die prijzen dalen. Er is een gebrek aan kwaliteit, een gemis aan differentiators en een hoge prijs. Wat zeggen de marketingmensen over deze mix als de markt terugvalt. Ik zou zeggen spreek er eens een en hou op met klagen.