Gemeenten die de terugmeldvoorziening nog niet hebben ingevoerd voor de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) hoeven geen sanctie te verwachten. Dat zegt staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken. De terugmeldvoorziening zorgt ervoor dat gemeenten actuele GBA-gegevens gebruiken. Uit een rapportage van eind 2008 blijkt dat slechts 21 gemeenten deze voorziening gebruiken of aan het invoeren zijn. Per 1 januari 2010 moeten alle gemeenten de terugmeldvoorziening gebruiken.
Volgens de staatssecretaris was en is het invoeren van de GBA voor 1 januari 2010 een haalbare zaak. 'De gemeenten die dit hebben gerealiseerd, zijn er het bewijs van', aldus de staatssecretaris. Gemeenten en andere overheidsinstanties zijn zelf verantwoordelijk voor de invoering van de terugmeldvoorziening, aldus Bijleveld. 'Alle bestuursorganen zullen voor 1 januari 2010 de basisregistratie personen moeten invoeren. In de gevallen dat een bestuursorgaan nog niet zo ver is dan zal tijdig voor 1 januari 2010 duidelijk moeten zijn wanneer een en ander wel is gerealiseerd.'
Bijleveld erkent dat het 'geen rooskleurig' beeld is dat pas 21 gemeenten de terugmeldvoorziening hebben ingevoerd. De redenen die gemeenten daarvoor geven zijn diffuus, aldus de staatssecretaris. 'Gemeenten gaven als redenen de planning van investeringen, de complexiteit van verschillende programma's waar ze mee bezig zijn, de steeds nieuwe inzichten op het terrein van ict die uitstel in de hand werken, gebrek aan capaciteit en urgentiegevoel.'
Aanvullende acties
Het ministerie bereidt nu aanvullende acties voor om de gemeenten opnieuw te stimuleren. De staatssecretaris zegt opnieuw een onderzoek uit te voeren naar de knelpunten die overheidsorganisaties ervaren bij de invoering van de basisadministratie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB).
Op het moment dat een gemeente of andere overheidsinstantie twijfelt over de correctheid van de gegevens die zij opvragen uit de GBA, moeten zij dit melden aan de gemeente. Die is als houder van de administratie verplicht te onderzoeken of de gegevens kloppen en waar nodig te corrigeren. De terugmeldvoorziening is een geautomatiseerd systeem. Het maakt van de verkeerde data een dossier aan en zorgt ervoor dat dit dossier via het GBA-netwerk naar de juiste gemeente wordt gestuurd.