Wie vandaag de dag een nieuwe baan zoekt, kijkt niet puur meer naar salaris. Goede secundaire voorwaarden en flexibiliteit zijn steeds belangrijker. Daarnaast worstelen veel managers met vraagstukken over de juiste werk-privébalans van hun medewerkers. Flexibel werken biedt een mogelijkheid om goede secundaire voorwaarden en de juiste balans tussen werk en privé te combineren. Managers slaan hiermee twee vliegen in een klap: tevreden medewerkers die goed werk leveren én productief zijn.
Voor flexibel werken zijn tegenwoordig legio oplossingen die via het kanaal hun weg vinden naar de klant. Resellers zijn als geen ander in staat om hun klanten te doordringen van de voordelen van flexibel werken. Aan de hand van vijf functies geef ik resellers handvatten om deze voordelen voor het voetlicht te brengen bij hun klanten.
Ten eerste is bereikbaarheid onder één nummer een groot voordeel. Zo krijgen collega’s elkaar eenvoudig te pakken en is het niet nodig klanten een aantal keer door te verbinden. In de tweede plaats zorgt berichtenbeheer ervoor dat alle typen berichten, van voicemail tot fax en van e-mail tot sms, te openen zijn op een pc, telefoon of ander draadloos toestel. Medewerkers communiceren hierdoor efficiënt en hoeven minder vaak fysiek op kantoor aanwezig te zijn. Contactgegevens en bedrijfsinformatie die wereldwijd voor iedere medewerker toegankelijk zijn, is een derde functie die flexibel werken stimuleert. De vierde functie – het managen van persoonlijke gegevens – helpt gebruikers hun tijd zo effectief mogelijk in te delen met taakbeheersoftware die onderscheid maakt tussen dringende verzoeken en standaardafspraken. Ten slotte bel- en conferentiebeheer. Dit biedt de mogelijkheid om telefoongesprekken te initiëren en aan te nemen op elke telefoon, waar een medewerker ook is. Voeg videoconferentie-mogelijkheden toe en een thuiswerker is vanuit huis aanwezig bij een vergadering.
Flexibel werken biedt de ruimte om werkzaamheden efficiënter en sneller te doen, zo blijkt uit recent onderzoek onder werknemers in Europa en Rusland. Een verkoopargument waar niemand omheen kan. Wie wil er nu geen effectiever opererend bedrijf? Uit dit onderzoek kwam tevens naar voren dat 85 procent denkt dat flexibiliteit nieuwe banen creëert, mensen aan het werk houdt en nieuwe kansen biedt voor mensen die willen terugkeren in het arbeidsproces. En zo kunnen bedrijven de weg vrij maken voor extra omzet.
Melvin Harmsen, Channel Manager Avaya Nederland
Goed artikel Melvin. Helemaal mee eens. Nu moeten we nog de resellers meehelpen hun mindset te veranderen van ‘productenverkoop’ naar diensten / oplossingen verkoop. Succes & groet. Jeff Scipio