Hoewel een groot deel van de bedrijven noodgedwongen ict'ers de laan uit stuurt, zijn er veel werkgevers die de noodzaak zien van het behouden van personeel. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Top ICT Werkgevers Nederland 2009 van uitgeverij CRF. De werkgevers verwachten in 2012 de grootste uitstroom van personeel, omdat dan de werknemers uit de babyboomgeneratie met pensioen gaan.
Door een dalend geboortecijfer en toenemende aandacht voor balans tussen werk en privé wordt de uitstroom vanaf 2012 niet aangevuld, verwachten de werkgevers. Voordat de recessie begon, zou dit hoog op de agenda staan, maar nu zou die gedachte naar de achtergrond verdwenen zijn.
Volgens CRF lijkt dit logisch, omdat personeel tijdens een recessie niet gemakkelijk overstapt naar een andere baan. Toch zou een derde van de medewerkers overwegen elders te solliciteren als de economie weer aantrekt.
Flexibiliteit
De werkgevers zouden er dan ook goed aan doen nu al te proberen ict'ers aan zich te binden, aldus de onderzoekers. Het gaat vooral om personeelsleden die geboren zijn tussen 1977 en 1990, omdat zij gewend zijn aan luxe en andere wensen hebben dan de babyboomers. Zo zouden zij vooral flexibiliteit, afwisseling en waardering belangrijk vinden.
Uit onderzoek van werving- en selectiebureau Harvey Nash bleek onlangs dat de Nederlandse chief information officer nu al behoefte heeft aan meer ict-professionals. Vooral netwerkarchitecten en analisten zouden in veel bedrijven ontbreken.
Generatie Y
De werknemers die geboren zijn tussen 1977 en 1990, ook wel generatie Y genoemd, hebben andere wensen dan hun voorgangers. Enkele tips om deze personeelsleden te behouden:
1. Maak gebruik van de relaties waarin de medewerker wel loyaal is
2. Zorg voor afwisseling in het werk (meer projectmatig)
3. Ga de dialoog aan met deze groep
4. Bied op zichtbare momenten erkenning/waardering
5. Bied flexibiliteit, bijvoorbeeld door sabbaticals of langere vakantieperiodes
Hoe dan ook: het probleem zal steeds meer zichtbaar en voelbaar zijn. Tenzij er iets gedaan wordt. De tekorten worden groter? Er zal onder de bankzitters toch wel potentie zitten voor netwerkarchitect of analist?
Potentie, dus zorg als werkgever voor opleiding en een goede baan. Dat betekent automatisch ‘retentie’; behoud van werknemers die waarderen dat juist nu geinvesteerd wordt in het belangrijkste bedrijfsgoed: personeel.
Ik behoor zelf tot generatie X en ik vind de kop van dit bericht prachtig en tergelijkertijd triest om te lezen.
De Wereld veranderd, De Tijden veranderen, de Mentaliteit veranderd, De Mensen veranderen
Alleen het stokoude (beyond babyboom) business – ,maatschappij en arbeidsmarktmodel van werk-gever, werk-nemer blijft nog even star en onbuigzaam als het beton in het fundament van werkgevers gebouwen..
Can you change? Yes you must!
Zoals de inhoud en reacties van dit artikel laat zien is het einde van een tijdperk inzicht waarbij De tredmolen van het loonslavenbestaan, werken van de tot aan je graf gaat verdwijnen, mede dankzijn Generatie Y en de opvolgende Generatie Z!
Generatie Y zal de maatschappij dwingen om (weer) meer menselijkheid te brengen in een arbeidsrelatie. De mens komt op de eerste plaats, de relatie op de tweede en oh ja “het werk wat gedaan moet worden” moet hen ook een mogelijkheid bieden ZICHZELF te kunnen ontplooien.
(No waardering + No respect) = No results ;
Hoog tijd dus voor het – nu alweer klagende en jammerende bedrijfsleven – om de hand in eigen boezem te steken. Ga zelf eens kijken wat je ZELF kunt doen om Generatie Y werknemers te INSPIREREN om voor uw bedrijf te komen werken.
Hier een paar tips:
1 – Zet Human Resource Management (vanuit hart en ziel!) weer boven aan je lijst met corporate prioriteiten. ICT is en blijft MENSENWERK.
2 – Laat werksfeer en werkklimaat belangrijker zijn dan je eigen winstmarge voor het volgende kwartaal. Laat je personeel ook oprecht meedelen ik het corporate succes.
3 – Zorg ervoor dat je een omgeving creert waarin de komende Generaties (Y, Z, A) zich willen en kunnen ontplooien onder jouw corporate paraplu.
Generatie Z…:
zal helemaal niet staan te trappelen om voor een ander te gaan werken. Die zijn hier op aarde geincarneerd om vooral hun EIGEN DOELEN in hun leven te realiseren, niet die meer van een ander. Dat is waar Generatie Y je nu al een voorproefje geeft, of je nu wilt of niet als bedrijf.
LIFE = LIFE!
Het Leven is vooral bedoeld OM TE LEVEN, TE GENIETEN, en dan vooral vanuit JEZELF, je eigen INNERLIJK en niet in een door de maatschappij opgedrongen harnas, waarbij je
“40 urige werkweken in loonslaven verband tot aan je pensioen voor een andermans idealen”
The choice is yours als bedrijf /werk-gever:
Blijf je verbitterd vasthouden aan oude machtsstructuren of durf je los te laten, de lessen van Generatie Y te leren en mee te stromen je mee met The new generations to come???
“The age of Aqurius” waar menig babyboomers in hun flowerpower en hippi tijd zo mooi over konden dromen, zingen en dansen is NU realiteit. Durf je oude normen en waarden los te laten en mee te gaan met The New Generations (y,z,alpha, omega)???
Nog een mythe, dat het ‘jonge’ personeel vooral afwisseling en flexibiliteit wil. Dat je flexibel en afwisselend werk wil hebben is van alle leeftijden.
Maar werkgevers bedoelen iets anders. Namelijk dat ze alleen nog maar personeel via uitzendbureaus wil hebben zodat ze niet gebonden zijn aan (vaste) contracten. Om dit te rechtvaardigen zeggen ze dan dat het personeel dat wil. Terwijl het juist andersom is. Het is bijna onmogelijk om buiten de uitzenders om nog een baan te vinden. En jongeren zijn daar dan nog eens extra de dupe van en hebben bijna geen andere mogelijkheid om via het uitzendbureau te werken. Niet direct verkeerd omdat je dan wat rond kan kijken op de markt maar uiteindelijk willen de meesten toch een vorm van vastigheid.
Als je nu op de middelbare zit moet je wel heel onverstandig zijn wil je nu nog kiezen voor een baan in de ICT. Men wil gewoon niet betalen voor een ICT-medwerker. Loodgieters, iedereen mag meer verdienen maar bij ICT word altijd gekeken naar het tarief. Tel daarbij op dat je na je 40ste steeds moeizamer aan klussen kunt komen en iedereen begrijpt dat iemand die ICT doet zijn eigen graf aan het graven is.
Bovenstaand verhaal klopt helemaal.De room is er af en je zou wel gek zijn om ict te kiezen zeg ik als ervaren IT’er. Je kan beter advocaat worden of dokter of loodgieter.Of net als in de verpleging moet het een roeping zijn om de ict in te gaan!! Zo kijkt helaas het meeste management en eindgebruikers er tegenwoordig tegenaan.Als of wij het leuk vinden om onszelf te kwellen. Ik probeer alleen maar mijn boterham te verdienen.Wat respect voor onze inzet en zwoegen en soms bovenmenselijke prestaties zou geen kwaad kunnen !!
Ik vind de tekst een beetje een horoscoop gevoel hebben. Er zit altijd wel iets in wat voor iemand klopt.
Als (blijkbaar) ‘Y-Generatie’ kan ik mij op zich wel vinden in wat er gezegd wordt.
Eigenlijk kan het heel goed samen gevat worden tot: “Ook ICT-ers zijn mensen”. En hiermee bedoel ik dat ook de ICT-er gewaardeerd wil worden. Ook de ICT-er wil op vakantie kunnen. Ook de ICT-er wil meer geld verdienen. Iets wat ieder mens wil.
Eigenlijk is het allemaal ook heel erg logisch. En toch heb ik vaak genoeg gemerkt dat werkgevers omgaan met ICT-ers alsof het volslagen idioten zijn en/of dat ze niet in staat zijn normaal te communiceren.
Zelf ben ik ontzettend loyaal naar een bedrijf toe. Wil mij 150% inzetten voor het bedrijf. Zeker als ik 100% achter het doel van het bedrijf sta. Maar, voor al deze onconditionele inzet wil ik wel blijk van waardering en begrip.
Helaas zijn die laatste punten vaak het probleem. De ICT-er wordt behandeld als oud-vuil. Als een ordinaire recht-toe-recht-aan werknemer. Iemand die 8 uur per dag continu hetzelfde trucje uitvoert, iets waar geen creativiteit of denkvermogen voor nodig is.
Als de werkgever zich wat meer focust op de ‘mens’ achter de ICT-er (iets wat in een eerdere reactie ook al stond) de ‘mens’ er achter het gevoel geeft dat hij/zij speciaal is. Dan zal het resulteren in een loyale harde werker die net dat extra beetje inzet toont die je gehele bedrijf tot een succes maakt.
Als iemand mijn reacties neerbuigend vind, so be it. Dat is echter zeker niet zo bedoeld. Het enige dat ik probeer duidelijk te maken is dat elke generatie, of dat nu X, Y of straks Z is, graag zijn werk wil doen. Dat wil ik dus ook nog steeds. O ja, ik zit niet vastgeroest in oude technieken en methodes om tot een doel te komen. Ook de X-generatie (of hoor ik nog tot tot V of W?) is in staat nieuwe dingen te leren en te gebruiken. En de weg van A naar B is daarom nog steeds het kortste met een rechte lijn, zonder omwegen (of workarounds…)
Zo, dat moest ik nog wel even kwijt.
Ik ben zelf een hoog opgeleide en ervaren ‘ICT-er’, en ik zou niemand tegenwoordig meer aanraden de ICT in te gaan. Zeker niet als je echt goed bent. Er wordt gewoon niet gemeten hoe goed je bent, en de waardering is navenant laag. Je wordt er doodmoe van. En de arbeidsmarkt voor ICT fluctueert als een idioot. Ga lekker wat anders en beters doen.
Zoveelste ONZIN van Computabll…!!!
Nu zoeken naar goed personeel, tekort aan ICT’ers paar weken geleden!!!!
Houden jullie (red. Computable) net deze ONZINBERICHTEN!!! Ze zoeken GEEN ICT’ers!
@RoodKapje: Jij hebt helemaal gelijk, ik ben en ik ervaar exact hetzelfde, ook ik adviseer niemand tegenwoordig in de IT te gaan!
Wat een enorme aanfluiting; in de 15 jaar dat ik nu bezig ben in de IT/ICT, is dit de 3e crissis periode (1993/1995, 2001/2003, 2008/2012?) die een zo’n enorme dip in de totale financiele kant en budgetering laat zien in de gehele IT/ICT-branch, dat ik er echt over na denk een totaal andere richting te gaan kiezen!