Hoewel een groot deel van de bedrijven noodgedwongen ict'ers de laan uit stuurt, zijn er veel werkgevers die de noodzaak zien van het behouden van personeel. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Top ICT Werkgevers Nederland 2009 van uitgeverij CRF. De werkgevers verwachten in 2012 de grootste uitstroom van personeel, omdat dan de werknemers uit de babyboomgeneratie met pensioen gaan.
Door een dalend geboortecijfer en toenemende aandacht voor balans tussen werk en privé wordt de uitstroom vanaf 2012 niet aangevuld, verwachten de werkgevers. Voordat de recessie begon, zou dit hoog op de agenda staan, maar nu zou die gedachte naar de achtergrond verdwenen zijn.
Volgens CRF lijkt dit logisch, omdat personeel tijdens een recessie niet gemakkelijk overstapt naar een andere baan. Toch zou een derde van de medewerkers overwegen elders te solliciteren als de economie weer aantrekt.
Flexibiliteit
De werkgevers zouden er dan ook goed aan doen nu al te proberen ict'ers aan zich te binden, aldus de onderzoekers. Het gaat vooral om personeelsleden die geboren zijn tussen 1977 en 1990, omdat zij gewend zijn aan luxe en andere wensen hebben dan de babyboomers. Zo zouden zij vooral flexibiliteit, afwisseling en waardering belangrijk vinden.
Uit onderzoek van werving- en selectiebureau Harvey Nash bleek onlangs dat de Nederlandse chief information officer nu al behoefte heeft aan meer ict-professionals. Vooral netwerkarchitecten en analisten zouden in veel bedrijven ontbreken.
Generatie Y
De werknemers die geboren zijn tussen 1977 en 1990, ook wel generatie Y genoemd, hebben andere wensen dan hun voorgangers. Enkele tips om deze personeelsleden te behouden:
1. Maak gebruik van de relaties waarin de medewerker wel loyaal is
2. Zorg voor afwisseling in het werk (meer projectmatig)
3. Ga de dialoog aan met deze groep
4. Bied op zichtbare momenten erkenning/waardering
5. Bied flexibiliteit, bijvoorbeeld door sabbaticals of langere vakantieperiodes
Dit is weer typisch zo’n stukje waarin de appelflauwte van de dag moet worden gemaskeerd. Er is geen nieuws maar we moeten toch wat uit de pen persen….. Nou dat is gelukt.
Werkgevers zijn op zoek naar de grote Y factor….. misschien kunnen ze een nieuw programma beginnen bij SBS 6 en misschien lukt dat, maar heb zo mij twijfels..
Er zijn heel wat ICT’er die op de bank zitten dus dat wordt makkelijk vissen voor de werkgevers zou je zo denken.
Echter deze generatie heeft gezien hoe er omgesprongen wordt in de IT met medewerkers dat ze een andere richting kiezen/hebben gekozen…
Dat betekent dat ik nu met ‘pensioen’ moet gaan, want na 2012 krijg ik daar de tijd niet meer voor. Meteen de oplossing voor de huidige crisis.
Geboren tussen 1977 en 1990. Laat ik nou wat ouder zijn, geboren in 1955. Als ik dit stuk moet geloven zijn de jongeren meer gewend aan luxe? Sorry hoor, dat ben ik ook. En welke andere wensen hebben die jongeren dan? Lekker generaliserend stukje.
En ook ben ik een ICT’er die best nog wel van baan wil veranderen, ik kan nog ruim 10 jaar mee…
@ Jaap,
Misschien dat ze de generatie Y willen binden, aangezien de ouderen meer per uur kosten? 😉
Er worden alleen maar punten genoemd die werkgevers ertoe dwingen werknemers binnen te houden:
-babyboomers. Tja hoeveel zijn die en wat is het totale effect op het arbeidstekort?
-medewerkers opnieuw gaan solliciteren. Dan krijgen we een wisselwerking: de ene werkgever krijgt een nieuwe medewerker van een andere werkgever en andersom.
Hoelang duurt de recessie nog? Kunnen dan andere onverwachte ontwikkelingen plaatsvinden die ertoe leiden werknemers bij dezelfde baas te blijven ?
Veel babyboomers hier. Dit is trouwens niet alleen een probleem binnen de ICT-sector. Dit geldt ook voor veel onderdelen binnen de overheid, het (hoger)onderwijs, etc.
Ik, bouwjaar ’80, weet wel wat ze bedoelen met luxe. Jullie generatie wilde hard werken voor zijn geld. Mijn generatie wil alleen nog maar werken voor zijn waardering, extra vrije tijd en geld zodat hij bijvoorbeeld voldoende op vakantie kan. Tijd en plezier zijn het belangrijkst. Geld is er alleen maar middel om in je levensonderhoud te kunnen voorzien.
@Kanariepietje:
Dus het gaat weer ordinair om geld. Maar de Y-generatie wil wel meer luxe (denk aan de lease auto, bonus e.d.) en zo mogelijk interne opleiding (nog zo’n wens). Kost ook geld.
Als een bedrijf slim is, laten ze de jongeren onderwezen worden door de ouderen (even plat gezegd). ‘Mijn’ generatie heeft gewoon meer ervaring, die kan dus doorgegeven worden. Voordeel voor een bedrijf is dat er continuiteit ontstaat.
Soms hoor ik dingen van jongere collega’s waarvan ik denk: ‘dat is er allang, alleen jij weet dat niet’.
Tja.
@Gast:
“Mijn generatie wil alleen nog maar werken voor zijn waardering, extra vrije tijd en geld zodat hij bijvoorbeeld voldoende op vakantie kan. Tijd en plezier zijn het belangrijkst. Geld is er alleen maar middel om in je levensonderhoud te kunnen voorzien.”
Tuurlijk is geld om in je levensonderhoud te voorzien. Ook ‘wij’ babyboomers (what’s in a name) willen ook waardering, vrije tijd en wat extra centjes.
Dat is wat ‘mijn’ generatie voor elkaar heeft gekregen in de jaren ’60 t/m ’80 en waar de Y-generatie nu van profiteert. Je zou eens kunnen proberen dat te waarderen.
BTW: waarom niet gewoon je naam vermeld?
@ Jaap,
Ik kan mij deels in jouw verhaal vinden. Daarnaast merk ik dat oudere mensen nog teveel met oude technieken werken. Ze zijn een te grote specialist geworden in het werk dat ze doen. Hierdoor weten ze niet of er andere workarounds o.i.d. zijn om tot hetzelfde doel te komen met minder inspanning.
Meer ervaring hoeft niet bij voorbaat te betekenen dat het efficienter en doelgerichter is.
@Jaap: de vorige generatie (je ouders) zullen precies hetzelfde zeggen toen ze in de jaren 60-70 naar hun “jeugdigen” keken en die vonden de hippie generatie en babyboomers waarschijnlijk ook maar een vreemd zooitje.
Waardering voor de inzet van een vorige generatie moet je altijd hebben. Net zoals er waardering moet zijn voor de huidige en komende generaties, want daar kan je ook van leren.
De wereld evolueert nou eenmaal en daar kan je je tegen verzetten en zeggen dat vroeger alles beter was, maar daar schiet je niet zoveel mee op. Face it, je leeft in andere tijden (die je zelf hebt geholpen om te creeren) en daar zal je mee moeten leren omgaan.
Dat de Y-generatie dus anders tegen het leven en werknemerschap aankijkt kan je beter op waarde inschatten dan het te veroordelen, want de toon van je voorgaande berichten is als neerbuigend te beschouwen.
On-topic:
ICT is geen ambachtelijke sector en in mijn mening is de houdbaarheidstermijn van de meeste kennis dus behoorlijk kort. De veranderingen gaan gewoon te snel. Echter, de “waarde” van een medewerker is niet per definitie gebonden aan een bepaalde generatie maar aan een bepaalde instelling.
Elke ICT-er die zijn leven lang bereid is om te leren in welke richting dan ook, breedte of diepte en die deze kennis kan omzetten in bruikbare resultaten is waardevol voor een bedrijf. Ongeacht de generatie.
Hoe elke generatie tegen het leven aankijkt is een uitdaging voor elke werkgever. Werkgeverschap voor het leven is steeds zeldzamer, beloningen worden steeds hoger (net als de kosten), loyaliteit lijkt minder belangrijk dan vroeger. Zowel van werkgever als werknemer overigens. Relaties zijn vluchtiger. Dat hoort erbij en het een is niet beter dan het ander.
De Y-generatie is wel meer gewend aan het continue vanuit verschillende bronnen absorberen van informatie en neemt zaken minder snel voor waar aan. Simpelweg omdat ze vanaf kinds af aan de beschikking hebben over meer en andere informatiebronnen.
En ja ook ik hoor bij de Y-generatie.