“Wie echt eerlijk is, zou moeten toegeven dat het securityvak nog lang niet is uitontwikkeld”. Dat stelt Hans Doornbosch, directeur van Pinewood, specialist in netwerk- en databeveiliging, in zijn nieuwe boek ‘Informatie is van ons allemaal’. Het boek bevat een visie op de manier waarop bedrijven en organisaties dagelijks moeten omgaan met het groeiende aantal beveiligingsrisico’s.
Het boek is geschreven naar aanleiding van het 15-jarige jubileum van Pinewood; een goed moment om eens terug te blikken op 15 jaar beveiliging. Doornbosch neemt de lezer onder andere mee terug naar 1994, toen het internet bekend werd onder een breder publiek en daarmee zowel de gehele maatschappij, als ook de relatie tussen mensen en systemen ingrijpend veranderde.
"Er verschijnen steeds meer nieuwe bedrijven die producten of diensten verzinnen die aanslaan, kort een hype doormaken en dan worden opgekocht of weer ondergaan. Dit betekent dat time to market het voorlopig nog wel zal winnen van security. Twitter is daar zo’n voorbeeld van. De hype komt zo snel op, wordt zo massaal geadopteerd en zal zo snel weer over gaan dat securitybedrijven nauwelijks tijd hebben om de risico’s ervan in beeld te krijgen, laat staan een antwoord te formuleren. Een securityproduct op de markt brengen dat ertegen beschermt, is dan al helemaal onmogelijk. Door die ongelofelijke snelheid en omvang van huidige trends zal het bedrijfsleven dus wel moeten omschakelen van een reactieve benadering van security naar een proactieve aanpak. Zeer waarschijnlijk zullen bedrijven hun IT-security in het perspectief van risicomanagement gaan zien. Van onbewust risico lopen naar bewust risico nemen." aldus Doornbosch.