Ict-dienstverleners zijn van mening dat vooral back-updiensten geschikt zijn voor uitbesteding. Dat blijkt uit een enquête onder deelnemers van het Organic IT MSP Forum 2009. Ruim 45 procent van de respondenten geeft aan dat de periodieke opslag van bedrijfsgegevens de eerste ict-taak is die zij adviseren om uit handen te geven. Het beheer van de ict-infrastructuur wordt door ruim 36 procent van de ondervraagden genoemd.
Het beheer van de automatisering wordt steeds complexer. Organisaties kiezen daarom vaker voor cloud computing en besteden het beheer van hun infrastructuur uit aan gespecialiseerde ict-dienstverleners. Ondanks de kostenvoordelen van managed services, zijn veel ondernemers nog terughoudend. Zo'n 40 procent van de ict-dienstverleners noemt het uit handen geven van de controle de belangrijkste barrière bij de keuze voor managed services.
Daarnaast is zo'n 28 procent van mening dat het vinden van de juiste dienstverlener voor managed services een uitdaging is. Een kwart van de ondervraagden verwacht dat de kosten de belangrijkste barrière voor ondernemers zijn.
Functionaliteit
De keuze voor een managed services provider blijkt vooral gebaseerd te worden op de functionaliteit die wordt geboden (41 procent). Flexibiliteit van de dienstverlener en prijs worden hierna het meest genoemd als belangrijkste factor (respectievelijk 30 en 28 procent). Een ruime meerderheid is van mening dat ondernemingen het beste alle diensten kunnen onderbrengen bij één leverancier (68 procent).
'Ondernemers willen zich geen zorgen hoeven maken over ict, maar het uit handen geven van de controle is voor velen een grote stap', aldus algemeen directeur Kim van Brugge van Portland Europe. Het onderzoek werd in zijn opdracht uitgevoerd. 'Leveranciers van managed services spelen hierbij een belangrijke rol. Uiteraard moeten zij kwaliteitssoftware aanbieden tegen een goede prijs, maar nog belangrijker is dat zij meedenken met de klant. Expertise en vertrouwen zijn hierbij de sleutelwoorden.'
Het artikel sluit goed aan op de situaties die wij veelal treffen bij onze klantenkring. Backups worden trouw gemaakt op band, externe disk of USB, echter (nooit) zelden gecontroleerd. We hebben hiervoor de online dienst in het leven geroepen m.b.v. de applicatie d&F backup. Deze maakt een lokale EN internet backup, waarbij centrale registratie op onze service desk mogelijk is. Hierdoor missen onze klanten geen enkele ‘backup-run’ .. Preventief sturen we de backup en begeleiden evt. problemen.
Ook wij zien de afgelopen jaren een zeer sterke groei bij ons back-upbedrijf. Het is ons vak, wij hebben de omgeving, de specialisten en hebben vanuit onze storage achtergrond al zo vaak telefoontjes gehad over de ‘zogenaamde’ back-up van klanten… Die er niet was, zou moeten zijn, maar toch niet of niet werkt, hoge investeringen in opslag en toch niet even een restore testen, etc. Ieder zijn vak, het onze is al vele jaren de online back-up.