De Rotterdamse ROC's Albeda College en Zadkine beginnen het schooljaar 2009/2010 samen een klas voor autistische ict-leerlingen. De klas bestaat uit twaalf leerlingen. Het gaat om leerlingen die niet meekunnen in het reguliere onderwijs. 'De ict is veranderd. Dat merken we ook in het onderwijs. Leerlingen moeten kunnen omgaan met de klant en kunnen samenwerken', zegt medeoprichter Jan van der Staaij. Naast het reguliere ict-onderwijs, krijgen de leerlingen lessen over sociale vaardigheden van De Steiger, een behandelcentrum voor autisme.
Volgens Van Der Staaij is de ict-branche een 'natuurlijk plek' voor werknemers met autistisch verwante eigenschappen. 'Ict gaat over vaste regels. Het is overzichtelijk.' Doordat steeds vaker communicatieve vaardigheden worden gevraagd, vallen sommige leerlingen buiten de boot. 'Dat zijn dat vaak trieste verhalen. De leerlingen kunnen goed leren, maar het is lastig voor ze om zich tussen de andere mbo-leerlingen te bewegen.'
In de ict-klas leren de leerlingen niet alleen over ict, maar krijgen ze ook les in sociale vaardigheden. Zo krijgen ze anderhalve dag in de week les van De Steiger. 'Dat gaat over psycho-educatie of planningsvaardigheden. Daarnaast krijgen ze uitgebreide steun van deze begeleiders.' Ook de drie docenten hebben extra bagage. 'Zij hebben interesse en vaak een extra opleiding gedaan, zoals bijvoorbeeld psychologie. En daarnaast krijgen ze nu een cursus over autisme', zegt Van Der Staaij.
Aangepaste omgeving
Ook de omgeving wordt aan de leerlingen aangepast. 'De leerlingen zitten altijd in dezelfde klas. Ook is het een eenvoudige omgeving, de klas is niet volgehangen met dingen die voor afleiding kunnen zorgen. En de lessen worden heel gestructureerd aangeboden', zegt Van Der Staaij.
De mede-oprichter denkt overigens niet dat de klas een negatief imago krijgt. 'Deze leerlingen vallen in het reguliere onderwijs ook buiten de boot. Eigenlijk is het dan nog lastiger.' Bedrijven reageren juist vaak positief op de inzet van autistische leerlingen. 'Als je voorbij het onhandige komt, dan blijkt dat ze heel goed zijn in hun werk.'
Nou heb je al van die managers die denken dat alle computerprogrammeurs nerds en autisten zijn, en als die deze kop boven het artikel zien, nou, dan weet ik het al weer…. 😛
Het punt is dat autisten (die vaak op ICT afkomen) tegenwoordig al snel door scholen als ongewenst beschouwd worden. Scholen (maar ook bedrijven) verwachten kennelijk een soort ideaalbeeld van goede ICT’ers die ook goed kunnen communiceren. Nu zullen ze er best zijn, maar je ziet vaak dat scholen de onrealistische doelstelling hebben minder nerds op een ICT opleiding te willen.
Mooi initiatief!
He He eindelijk, het zal tijd worden. De hersen gehaktmolen genaamd “standaard – default – mammoetwet linkerhersenhelft onderwijs” gaat zich na decenia leer-ellende eens RICHTEN OP HUN KLANTEN!
Eindelijk beginnen er steeds meer initiatieven te komen, waaruit blijkt dat de onderwijsmethode op de LEERLING aangepast gaat worden in plaats van andersom.
De hedendaagse leerling hoeft zich niet meer aan te passen aan de voor haar, hem totaal ongeschikte – enverouderde kennisoverdrachts en motivatie methoden.
Bravo… we want more van dit soort initiatieven.
Onderwijs OP MAAT VAN DE INDIVIDUELE LEERLING i.p.v de staatsrichtlijnen.
“Inspiration driven education.. thats the only way”
“Learn by real-life and real-life, not by books”
prima.. Heb al meerdere reacties op andere artikelen gelezen, waar de zelf-gecenteerdheid van veel mensen uit blijkt…zo van ik ben de norm. Het moet eens afgelopen zijn met die nerds en we moeten klantvriendelijke mensen hebben. De nerds daarentegen…hebben het niet op de snelle jongens. Ik zeg: JONGENS, zouden we het samen kunnen doen. De sterke eigenschappen kunnen combineren,
In een mix van kwaliteiten, tot een heerlijk gerecht komen. Dat heeft wat inlevingsvermogen nodig, in de andere levensvormen…maar dat leidt tot een prima resultaat !
Prima initiatief dus. Think outside the box !
Vroeger op de basisschool zaten bij mij allerlei soorten leerlingen in de klas. Tegenwoordig vinden er allerlei uitsplitsingen plaats, zoals die is hoogbegaafd, die is autist en die heeft Asperger etc etc en moeten naar een speciale school en krijgen een financieel rugzakje mee. Ik ken ouders van zo’n kind die overigens zeggen helemaal die financien niet nodig te hebben, maar hun kind heeft nou eenmaal zo’n stempel gekregen. Soms jammer dat we die kinderen zo moeten scheiden. Misschien een beetje off-topic