De Sociale Verzekeringsbank (SVB) implementeert een nieuwe ict-infrastructuur. Daartoe heeft het bedrijf dienstverlener Capgemini gekozen als partner. Het project is onderdeel van een grootschalig veranderingsprogramma binnen de uitvoerder van volksverzekeringen. De verandering is gericht op het verbeteren van de dienstverlening aan de klant en overheid. De nieuwe ict-infrastructuur moet flexibeler zijn dan de vorige. Het is niet bekend wat de ict-dienstverlener krijgt betaald voor de klus.
‘Ons doel is om klanten adequaat in een enkele sessie te helpen. Zelfs als het gaat om verschillende vragen die betrekking hebben op verschillende regelingen. Onze huidige organisatie kan dit aan, maar onze ict-systemen nog niet’, zegt Marjolein ten Kroode, lid van de raad van bestuur van SVB.
Een woordvoerder legt uit dat SVB uitvoerder is van alle volksverzekeringen, zoals de kinderbijslag. Als de regering een nieuwe regeling door SVB laat uitvoeren, moet de bank deze regeling snel kunnen toepassen. ‘We willen alle nieuwe regels en wetten relatief eenvoudig kunnen toepassen’, zegt zij. Volgens Ten Kroode wordt SVB steeds vaker belast met de uitvoering van deze nieuwe taken. ‘Daar zijn we blij mee, vooral om dat het voordelen voor de klant biedt.’
Zorgvuldig
De nieuwe ict-infrastructuur wordt gebouwd naast de oude. De bank wil geleidelijk overstappen naar de nieuwe infrastructuur. ‘Wij beheren dertig miljard euro. Je wilt daarom niet dat er iets mis gaat’, zegt de woordvoerder. ‘Na elke stap kijken we wat de volgende wordt. De overgang naar de nieuwe ict-infrastructuur gaat daarom een paar jaar in beslag nemen.’ De woordvoerder kan daarom niet zeggen wanneer de implementatie gereed zal zijn.