Binnen de ICT-sector lag de focus het afgelopen decennium te sterk op omzetgroei. Deze groei staat echter niet altijd garant voor meer rendement, zo blijkt uit een steekproef onder 110 ICT-ondernemingen door ABN AMRO.
ICT-ondernemingen kunnen structureel tot hogere rendementen komen. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Financiële trends in de ICT-sector’ van ABN AMRO. ABN AMRO stelt dat het goed is in tijden van recessie kritisch te kijken naar kosten en investeringen, maar wel met behoud van lange termijn perspectief. Zo blijft het kwalitatief tekort aan personeel een zorgpunt en zorgt voortdurende innovatie voor een veranderend speelveld.
Van omzetgroei naar winstgroeiBinnen de ICT-sector lag de focus het afgelopen decennium te sterk op omzetgroei. Deze groei staat echter niet altijd garant voor meer rendement, zo blijkt uit een steekproef onder 110 ICT-ondernemingen. Sector Banker Media & Technologie Menno van Leeuwen: "The faster the better, maakt plaats voor the cash richer the better. Een voorbeeld is KPN die zich al vroeg dit jaar is gaan focussen op winstgevendheid en vrije kasstroom en minder op omzetgroei en AFAS (ERP- software) die ook in deze tijden goede winstcijfers laat zien. Voor de vele ‘jonge honden bedrijven’ die de ICT rijk is, zal dit een mentaliteitsomslag betekenen."
De basis voor het verbeteren van rendement is treasury (het beheren en sturen van geld binnen de onderneming). Optimaal werkkaptiaal, het verkopen van bedrijfsonderdelen die niet direct bijdragen aan de operationele winst, zijn voorbeelden van instrumenten om op korte termijn de winstgevendheid te verbeteren. Op lange termijn worden in het rapport instrumenten genoemd als een centraal prijsbeleid en nieuwe verdienmodellen zoals verhuur van software in plaats van verkoop van licenties.
Ontwikkelingen in de marktDe ICT-sector heeft door voortdurende technologische innovaties en nieuwe bedrijfs- en verdienmodellen te maken met een zeer dynamisch landschap. Dit geeft zowel kansen als bedreigingen. Zo heeft TomTom zich ontwikkeld van leverancier van navigatieapparatuur, naar een aanbieder van op locatie gebaseerde diensten. Hierdoor zijn spelers als Nokia en Google nieuwe concurrenten geworden. Ook kunnen er nieuwe concurrenten ontstaan door internet als nieuw distributiemedium. De opkomst van software die via het web wordt gedistibueerd en verhuurd (Software as a Service) en nog een stapje verder ‘cloud computing’ (alleen voor gebruik betalen) zijn hier voorbeelden van.
Om risico’s en kansen beter in te kunnen schatten, doen ondernemingen er verstandig aan het gedrag van hun bestaande en potentiële concurrenten en klanten te bestuderen en marktsegmenttrends in kaart te brengen. "Het is de ambitie van ABN AMRO om met haar ICT-relaties op dit niveau mee te denken, vandaar het initiatief voor dit onderzoek, zo stelt Menno van Leeuwen tenslotte.
Over ABN AMRO’s ‘Financiële trends in de ICT- sector’ABN AMRO is een belangrijke speler in de zakelijke dienstverlening. De bank wil het haar klanten mogelijk maken om beter te ondernemen. Daarom heeft de bank een onderzoek laten uitvoeren door AME Research, specialist in financiële analyses van ICT-bedrijven in Nederland. Het rapport ‘Financiële trends in de ICT-sector’ is het resultaat van deze samenwerking. Het rapport wordt gratis ter beschikking gesteld en is te downloaden via www.abnamro.nl/technologie.