Netwerkleverancier Cisco zegt niet de concurrentie aan te willen gaan met Microsoft met webbased kantoorsoftware. 'Microsoft concentreert zich op individuele applicaties. Cisco zit niet in die markt. Wij houden ons bezig met applicaties om slim te kunnen samenwerken, zoals Cisco WebEx Connect en andere applicaties voor betere samenwerking', zegt de netwerkleverancier in een reactie.
Reuters tekende een reactie op van vice president Coug Dennerline van Cisco die zou hebben gezegd dat het bedrijf werkt aan een dienst waarmee zakelijke gebruikers documenten kunnen maken en delen. Daarmee suggereerde de nieuwsdienst dat de netwerkleverancier de concurrentie aan zou willen gaan met Microsoft en Google, die al dergelijke software op de markt hebben gebracht. Dennerline zei in het interview al dat het bedrijf niet te willen concurreren met Salesforce.com. Het verkopen van online marketing- en verkoopapplicaties zou zeker niet het plan zijn.
Cisco zegt wel degelijk het WebEx-platform te willen uitbreiden. Het bedrijf nam onlangs Jabber en PostPath over. Jabber is een provider voor instant messaging. Postpath maakt e-mailsoftware. De aangekochte technologie zal worden toegevoegd aan het WebEx-platform, aldus de netwerkleverancier in een reactie.
WebEx
De netwerkleverancier kocht WebEx in 2007. Daar werd 3,2 miljard dollar voor neergeteld. Het portfolio van dit bedrijf bevatte technologie en diensten waarmee bedrijven in real-time en asynchroon conferenties kunnen houden via het internet. Ook kunnen ze webgebaseerde documenten en werkplekken delen.
Microsoft en Cisco concurreren wel degelijk op het vlak van unified communication. Het WebEx-platform maakt deel van uit van het unified communications-porfolio van Cisco. Microsoft heeft Office Communications Server.
Unified Communications
Unified communications staat voor de volledige integratie van alle communicatiemiddelen. E-mail, sms, voicemail, instant messaging, video-conferencing en spraak zijn toegankelijk vanuit één geïntegreerde omgeving. De arbeidsproductiviteit wordt verhoogd door efficiëntere samenwerking, eenvoudigere communicatie en sneller toegang tot bedrijfskritische informatie. Door de toepassing van unified communications hebben werknemers altijd en overal inzicht in de aanwezigheid en beschikbaarheid van contactpersonen.