Wanneer het economisch minder goed gaat, is vooral communicatieve vaardigheid belangrijk, vindt Marcel van den Berg van opleider Twice IT. De meeste ict-werkgevers denken daar anders over. 'Communicatietraining wordt niet meer als noodzakelijk gezien.'
Als de voorspellingen van de Vereniging van opleidingsinstituten voor ICT uitkomen, volgen dit jaar 5.460 ict'ers een training over communiceren en leidinggeven. Dat zijn er ruim 1.400 minder dan vorig jaar. Jammer, vindt Computable-expert Peter Schrijen. 'Inzetbaarheid wordt niet alleen bepaald door kennis, maar vooral door persoonlijke eigenschappen, de vaardigheden om te kunnen samenwerken en te kunnen communiceren', zegt hij.
Schrijens bedrijf Biforte helpt ondernemers bij het behalen van strategische doelen. Volgens de directeur is vakkennis bij het huidig economisch tij minder belangrijk dan communicatieve vaardigheden. Schrijen: 'Helaas moeten we in de praktijk vaststellen dat bij het kiezen en toewijzen van resources de aandacht veel te veel op noodzakelijk veronderstelde kennis en ervaring wordt gericht.'
Overtuigend en helder
Uit een recent onderzoek naar de beste ict-werkgevers blijkt echter dat de Nederlandse baas efficiënte gesprekken wel degelijk belangrijk vindt. Ongeveer 85 procent van de bedrijven die de titel Top ICT Werkgever kregen zegt communicatie hoog in het vaandel te hebben staan.
Ict-opleider Twice Group merkt daar weinig van. Directeur Marcel van den Berg ziet dat werkgevers nu juist bezuinigen op cursussen en trainingen die de gesprekstechnieken van ict'ers kunnen verbeteren. Ze zouden nog wel investeren in opleidingen voor technische kennis. Van den Berg: 'Communicatietraining wordt momenteel niet meer als noodzakelijk gezien.'
Goed communiceren is overigens niet alleen in het belang van de ict'er. Ook de werkgever heeft er baat bij wanneer zijn personeel weet hoe hij een gesprek succesvol kan laten verlopen, aldus Van den Berg. 'Om verschil te kunnen maken, juist in economisch mindere tijden, moeten we overtuigend en helder communiceren naar onze collega's, klanten en leveranciers.'
Communicatie is belangrijk maar er is geen substituut voor echte vak-kennis en -ervaring en die is aanzienlijk moeilijker te verwerven dan een goede babbel. Enkele goede trainingen aan het begin van de loopbaan helpt al heel behoorlijk. Als er daarnaast ook nog eens goed naar de technici geluisterd wordt door de meer extern gerichte collegae kan dat veel ellende besparen.
Een ict’er die niet kan/wil communiceren, is een gevaar voor je ict-project(en)! Een gevaar voor je relatie met klanten, partners maar ook zeker intern. Juist door gebrek aan die communicatie ontstaan er legio onduidelijkheden in projecten en is het risico op falen zeer groot. De combinatie van de juiste kennis (denkkracht), de juiste ervaring en drive om te handelen (daadkracht) en je EQ & communicatie vaardigheden inzetten om te begrijpen wat een ander wil en waar de daadwerkelijke problemen zitten(‘voelkracht’), maken een ict’er zeer waardevol en vergroten de kans op succesvolle projecten!
– Medewerker van een van de TOP ICT Werkgevers 2009 –
Communicatie is belangrijk. Ja, dat is zo. Maar projectmanagement en de afspraken van te voren goed vastleggen is nog belangrijker dan de communicatie van de mensen ‘op de vloer’. Iedereen die denkt dat dit anders is hoef ik niet in mijn bedrijf te zien. Verder heb je niets aan mensen die niets kunnen behalve communiceren. De basis word in de ict al te vaak verwaarloosd, je moet tegenwoordig steeds meer ZZP-ers erbij halen om nog een bepaald niveau van kwaliteit te kunnen garanderen. Laten we niet zoals al te vaak in het verleden is gebeurd het paard achter de wagen spannen.
Van gefaalde ict-projecten wordt 90 procent toegeschreven aan gebrekkige communicatie. Dat wil NIET zeggen dat de ict-leverancier daar de oorzaak van is, zoals hierboven soms wordt gesuggereerd.
Communicatie is TWEErichtingsverkeer! Onze Nederlandse taal laat veel interpretaties toe en daarom is goede communicatie zo belangrijk.
Een (beetje overdreven) voorbeeld ter illustratie:
Een schilder stuurt advertentietekst in en de krant plaatst: “Ik schilder dames en heren! Wie heeft er een opdracht voor me?”
Lezer A denkt: “Een mooi schilderij van mij en mijn partner, dat lijkt me wel wat want we zijn bijna 10 jaar bij elkaar.”
Lezer B denkt: “Morgen begint de carnaval, ik denk dat onze clubleden dit jaar maar eens aan de bodypaint moeten, dat wordt vast een knaller.”
Lezer C denkt: “De bordjes van onze toiletdeuren op de zaak verdwijnen steeds, als we op de ene deur nu eens ‘Dames’ laten schilderen en op de andere ‘Heren’ dan zijn we definitief van dat probleem af.”
Welke van de 3 diensten kan de schilder nu leveren? Misschien is hij specialist in slechts 1 van de 3, misschien kan hij ze alle drie wel! Misschien kan de schilder geen enkele en kan hij slecht typen (is ook communicatie) en vergat hij de komma achter het woordje ‘schilder’!
Zoals Jan aangeeft is communicatie bij aanvang van een project erg belangrijk. Karen geeft duidelijk aan waar het werkelijk om gaat: de COMBINATIE van vakkennis en communicatieve vaardigheden.
Zoals alles in het leven is ook hier dus sprake van een balans die soms naar links en soms naar rechts neigt.
Het hierboven geplaatste artikel doet wat het moet doen (en is daarom goed gecommuniceerd): het duwt tegen een balans en zie hier het beoogde gevolg: meer communicatie!
Goede communicatie is belangrijk maar dan moet er ook wel iets zijn om over te communiceren.
En er mogen ook wel communicatie cursussen komen om communicatiefvaardige mensen te leren omgaan met in zichzelf gekeerde techneuten (aka nerds). Want waarom zouden die nerds zich altijd aan moeten passen? Zij zijn de vakmensen die je bikkelhard nodig hebt om ook maar iets nuttigs gedaan te krijgen.