Een gedecentraliseerd systeem met intelligente software-agents blijkt zich veel sneller en beter te kunnen aanpassen aan onvoorziene vervoersomstandigheden dan gecentraliseerde planningsmethodes. Dat blijkt uit onderzoek van Valentin Robu van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), die op donderdag 2 juli promoveert aan de Technische Universiteit Eindhoven. Het uiteindelijke doel van het onderzoek is om kosten, files en uitstoot van kooldioxide te verminderen.
Files blokkeren de Nederlandse snelwegen. Daarvan is vrachtvervoer een belangrijke oorzaak. Opvallend genoeg rijdt toch bijna een derde deel van alle vrachtwagens leeg rond. Robu onderzocht hoe efficiëntie in de logistiek verbeterd kan worden door het inzetten van intelligente software-agents. In de dagelijkse praktijk van vrachtvervoer zorgen menselijke planners voor een schema waarbij zo veel mogelijk ladingen op de heen- en terugreis gecombineerd worden. Deze aanpak is tijdrovend en vaak niet optimaal. Tijdens het uitvoeren van de rit kunnen er namelijk veel zaken veranderen: zo verschijnen er steeds nieuwe ladingen en kunnen vrachtwagens in de file staan.
Software beter dan mens
Robu keek hoe deze omgevingen geautomatiseerd kunnen worden met intelligente agents. Deze zelfstandige softwareprogramma's kunnen namens hun eigenaar op verschillende ladingen bieden. De informaticus ontwikkelde technieken voor onderhandelen en veilen. Een gedecentraliseerd systeem met intelligente agents blijkt zich veel sneller en beter te kunnen aanpassen aan onvoorziene omstandigheden dan gecentraliseerde planningsmethodes. Dit onderzoek maakte deel uit van het project 'Distributed Engine for Advanced Logistics' (DEAL).
Tagging
De informaticus Robu deed ook onderzoek aan 'collaborative tagging' technieken. Hierbij kunnen gebruikers collectief informatie classificeren en vinden. Zo kunnen aan documenten, foto's of bijvoorbeeld webpagina's enkele trefwoorden (tags) worden toegekend. Bij een webpagina over een vakantiehuisje in Milaan kunnen mensen bijvoorbeeld woorden als 'mooi', 'warm', 'cultuur', of 'leuke stad' toevoegen. Robu keek of deze tags geclassificeerd kunnen worden tot een zinvol systeem met een grootste gemene deler. Dit deed hij met dezelfde technieken als die hij ontwikkelde voor onderhandelingen.
Wanneer je niet alleen het transport d.m.v. intelligente agents regelt, maar ook opslagcapaciteiten en dit alles combineert met een “marktplaats” van vraag en aanbod waar het ERP-systemen van de verladers incl. maximale prijstabellen, gekoppeld zijn met de TMS-systemen van de vervoerders incl. hun tarieven en de WMS-systemen van de opslagaanbieders incl. hun tarieven, krijg je de absolute transparante, volledig op parameters gebaseerde geautomatiseerde markt die je jezelf zou kunnen voorstellen. Gooi er dan verder nog de al aanwezige techniek bij van GPS, Google-maps, Google-docs, etc. en je kunt een groot gedeelte van de planafdelingen bij zowel verladers als ook transporteurs dicht doen. Track&Trace, Geofencing, digitale aftekenbewijzen automatisch gekoppeld aan de zending/opdracht, Barcode/FRID-tags voor aan de goederen zijn dan geen probleem meer. Vele km’s kunnen bespaard worden.
Als applicatiebeheerder voor een aantal transportapplicaties zie ik dit als een ideaalplaatje waar heel veel voordelen uit te halen zijn.
Maar helaas willen de meeste verladers en transporteurs niemand zo ver in hun keuken laten kijken. En zodra een groep samen hier wat in wil doen, willen ze duidelijke afspraken hebben met elkaar, dat ze mekaars klanten niet wegnemen en dan lopen ze het risico door de NMa terug gefloten te worden.
Toch hoop ik dat we deze kant op zullen gaan, willen we in 2020 nog goederen kunnen transporteren op onze wegen.