Het merendeel van de Nederlandse gemeenten gebruikt de terugmeldvoorziening van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) nog niet. Deze voorziening zorgt voor correcte gegevens van burgers in de GBA. Staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken meldt de Tweede Kamer dat negen gemeenten de terugmeldvoorziening nu gebruiken en dat nog eens dertien in de afrondende fase van implementatie te zitten. Nederland telt meer dan vierhonderd gemeenten.
De aantallen blijken uit een onderzoek van oktober 2008, zegt een woordvoerder van het ministerie. 'We hopen dat het er nu iets beter voor staat.' Binnenkort verschijnt er een voortgangsrapportage waaruit blijkt hoeveel gemeenten de voorziening inmiddels gebruiken.
Op het moment dat een gemeente of andere overheidsinstantie twijfelt over de correctheid van de gegevens die zij opvragen uit de GBA, moeten zij dit melden aan de gemeente. Die is als houder van de administratie verplicht te onderzoeken of de gegevens kloppen en waar nodig te corrigeren. De terugmeldvoorziening is een geautomatiseerd systeem. Het maakt van de verkeerde data een dossier aan en zorgt ervoor dat dit dossier via het GBA-netwerk naar de juiste gemeente wordt gestuurd.
Onmogelijk
Voor 1 januari 2010 moeten alle gemeenten werken met de terugmeldvoorziening. Volgens de staatssecretaris lijkt het onmogelijk dat deze datum wordt gehaald. 'Gemeenten dienen rekening te houden met een doorlooptijd van minimaal een jaar tot anderhalf jaar. Al met al betekent dit dat de bestuursorganen die nog niet zijn begonnen de datum van 1 januari 2010 niet meer zouden kunnen halen', aldus Bijleveld.
Een woordvoerder denkt dat de vertraging komt doordat gemeenten veel krijgen opgelegd vanuit het rijk. 'Er komt best veel op de gemeenten af. Er is bijvoorbeeld ook de BAG en Mijnoverheid.nl. Gemeentebestuurders moeten overtuigd worden dat er extra geld en tijd nodig om alles plaats te laten vinden.' BAG is de Basisregistratie voor adressen en gebouwen en Mijnoverheid.nl is een persoonlijke website voor overheidszaken.
Er zijn wel meer (semi)overheidsinstellingen die niets doen met verschillen in door klant opgegeven woonadres en gba-gecontoleerd woonadres. Rekeningen gaan naar gba-adres en komen dus nooit bij klant. Daar staat gelukkig tegenover dat een deurwaarder ook naar het verkeerde adres gaat. Deurwaarder wordt wel betaald. (Semi-)Overheidsinstelling schrijft het af als oninbaar.
En de reden van dit alles is dat het niet in het takenpakket zit en tijd (geld) kost om dit soort dingen door te geven.
Spijtig dat de noodzaak kennelijk nog te weinig leeft bij gemeenten. De extra inspanning om de terugmeldingsvoorziening te gebruiken haal je er ruimschoots weer uit o.a. door het verminderen van de zoekacties en loze deurwaardersbezoekjes zoals hierboven wordt geschetst en er weer verhaalsmogelijkheden zijn. Het is een kwestie van prioriteren. Als de gegevens actueel en juist zijn, lopen de werkprocessen erna efficienter en klantgericht!