Volgens vakbond FNV Bondgenoten onttrekt Capgemini zich aan wet- en regelgeving bij collectief ontslag. In plaats van een verplichte bedrijfsbrede afspiegeling, spreekt de ict-dienstverlener individuele vertrekovereenkomsten af op basis van prestatie. HR-directeur Onno van de Weteringh van Capgemini ziet echter geen probleem. 'Ons beleid is netjes vastgelegd en heel transparant.'
Bob Bolte van de FNV zegt dat hij ziedend is. 'Het bedrijf zet medewerkers onder druk en ontslaat ze op oneigenlijke gronden. Bij massa-ontslagen moet het afspiegelingsbeginsel worden gehanteerd, maar Capgemini baseert zijn ontslagen op individuele performance-gesprekken. Zo verkracht je het performance-systeem.' Volgens de vakbondsman is de afgelopen weken minimaal zeventig medewerkers ontslag aangezegd. 'Dat is veel meer dan alleen via natuurlijk verloop.' Zijn mening wordt gedeeld door vakbond De Unie.
Niet anders dan normaal
HR-directeur Van de Weteringh weet niet waarop de vakbond zijn uitlatingen baseert. 'Ons beleid van instroom, doorstroom en uitstroom is niet anders dan normaal. Wij hebben geen overleg met de bonden en er is geen sprake van massa-ontslag. Met de ondernemingsraad voeren we wel intensief overleg.' Hij zegt nieuwe medewerkers geregeld te wijzen op de relevante hoofdstukken in de documentatie over de arbeidsvoorwaarden (het 'People Relationship Management Charter').
Algemeen directeur Henk Broeders van Capgemini erkende kortgeleden dat zijn bedrijf meer mensen op straat zet dan een jaar eerder. Broeders noch Van de Weteringh wil verdere mededelingen doen over het aantal ontslagen bij de dienstverlener. In maart werd in de media een aantal van 350 geschreven, wat volgens Broeders 'best zou kunnen'. Van de Weteringh: 'Wij tellen niet op en hebben er geen target voor gesteld.'
Perspectief
Capgemini heeft in 2008 een careercenter ingericht om 'het perspectief van medewerkers opnieuw door te spreken', legt de hr-directeur uit. 'Zo kijken we of we onze medewerkers intern op andere functies of andere opdrachten kunnen inzetten.'
Behalve bij Capgemini maakten de vakbonden zich ook bij branchegenoot Getronics lange tijd hard voor toepassing van het afspiegelingsbeginsel bij ontslagrondes. Omdat het daar niet om gedwongen ontslagen zou gaan, stemden de bonden bij Getronics uiteindelijk in met het besluit dat het bedrijf het beginsel niet toepast.
En iedereen die in de IT werkt, weet ook dat het de afgelopen jaren andersom was. Is de werkgever niet goed genoeg voor de werknemer (goed kan geld, opleidingen, perspectief, opdrachten, etc. zijn) is, dan was de werknemer heel snel bij een andere werkgever of werd ZZP’er. Na een paar jaar een ‘werknemers’ markt gehad is het nu een ‘werkgevers’ markt. Loyaliteit is van twee kanten tegenwoordig ver te zoeken. Helemaal met de Y-generatie.
@Truus:
Ja Truus, ook bij de ontslagen consultants die ik ken zitten consultants met een lange staat van dienst en met uitstekende beoordelingen. Op basis van die beoordelingen zou de kantonrechter het wel erg makkelijk hebben.
Slinks?
Hoe je het noemt noem je het maar als je contractueel recht hebt op 4 maanden opzegtermijn (zie Arbeidsvoorwaarden) + kantonrechtersformule en je begint als Capgemini met 2 maanden en geen kantonrechtersformule dan kan je dat in ieder geval niet bepaald netjes noemen.
Capgemini doet veel meer voor zijn medewerkers dan andere soortgelijke bedrijven. Zo blijft men vasthouden aan de kantonrechtersformule van voor 01/01/09, zodat men een veel betere ontslagvergoeding krijgt. Ook is er de mogelijkheid om op kosten van Capgemini gebruik te maken van outplacement ed.
Dat Capgemini niet mee wil met de trend van massaontslagen is alleen maar om dit te kunnen bieden.
Kortom, ontslagen worden is nooit leuk maar de wijze waarop kan een wereld van verschil zijn en daarin doet Capgemini het heel wat beter (lees ook socialer) dan andere. Dat de bonden zich voelen buitengesloten hebben ze voor een groot deel aan zichzelf te danken. Daarbij moet dan ook de vraag worden gesteld name wie ze optreden want de organisatie graad bij Capgemini is zeer laag. Bovendien heeft de directie van Capgemini en de OR zeer regelmatig en constructief overleg over deze en kan de meerderheid van het personeel daarmee instemmen.
Meningen van buitenstaanders komen dan ook niet overeen met wat er werkelijk bij Capgemini plaatsvindt en dat mag ook wel eens worden vermeldt.
@Parlo,
er wordt gezegd dat ze vasthouden aan de oude kantonrechterformule. Wordt dit door de OR getoetst ?
Ook geldt een opzegtermijn van 4 maanden voor Capgemini. Wordt dit door de OR getoetst ?
Twee keer nee, er wordt een show opgevoerd op de buhne, achter de schermen wordt het spel op een andere manier gespeeld.
@Pardo
Meningen van “buitenstaanders”? Pardo, ik vrees dat veel mensen die reageren minder buitenstaander zijn dan jij mag durven hopen. Trek dus niet deze te voorbarige en onjuiste conclusies ook al zijn ze voor jouw bedrijf niet altijd even positief.
Kritische medewerkers worden overigens wel steeds meer “geloosd” zodat de klakkeloze volgers overblijven die alles aannemen wat de baas zegt. Let op: niet alles wat Capgemini doet is per definitie slecht, absoluut niet. Maar het is ook niet per definitie allemaal goed, ga maar eens met ontslagen collega’s praten. Dan hoor je toch ook duidelijk andere berichten.
De ict van Economische zaken is overgegaan naar Capgemini. Zo sociaal zijn ze nou bij de overheid.
@Lisa..
Of zou dit een verkapte reddingsoperatie zijn, of bittere noodzaak, om hun eigen huis ict-leverancier te kunnen behouden?
@Lisa
En EZ staat natuurlijk bekend om zijn uitstekende keuzes!?