Softwareontwikkelaar DBS komt met een programma dat de werkdruk van HR-medewerkers moet verminderen. Volgens DBS' marketingmanager Jochem Dijs weten veel werknemers niet hoe druk de dagen op een hr-afdeling kunnen zijn. 'Veel personeelsafdelingen worden geleefd door de hectiek van de dag', aldus Dijs.
Het eHRM-softwarepakket Talent en Salaris zou daar verandering in brengen. Volgens DBS kunnen managers en medewerkers met het programma zelf een deel van de administratie doen. De werkwijze zou dubbel werk voorkomen en procedures bewaken.
Volgens de marketingmanager zijn veel personeelsmedewerkers nu nog vooral bezig met het afhandelen van administratieve klussen en komen zij nauwelijks toe aan hr-beleid of contact met werknemers. Daardoor zou de toegevoegde waarde van de hr-medewerker onzichtbaar blijven.
Dijs: 'Ad-hocvragen beantwoorden, managers op hun wenken bedienen, problemen oplossen, de complete personeelsadministratie bijhouden. Er blijft weinig tijd over om HR-zaken structureel aan te pakken. De HR-afdeling is verworden tot een administratieve afdeling.'
Dit artikel impliceert dat door dit product de administratieve activiteiten op de HR-afdeling afnemen. Hoe zit het met beheer, autorisatie e.d. van dit systeem? En hoeveel tijd denk je dat de manager en medewerker hebben/krijgen om deze administratieve taken uit te voeren? Om de werkdruk te verlagen is het verstandiger (delen van) de administratieve HR-processen buiten de deur te brengen. Alleen dan kan de HR-organisatie de focus leggen op de toegevoegde waarde die een HR-professional de organisatie biedt en wordt de organisatie niet bedolven onder administratieve taken.
DBS bedoelt toch gewoon dat de toepassing van Manager en Employee Self Service op toegwezen HR-processen (verlof, gesprekken en opleidingsaanvragen) geautomatiseerd gaan. Een modern en flexibel e-HRM systeem heeft dit er natuurlijk standaard inzitten.
Echter moet je als HR-manager ten alle tijden de autorisatie en workflow duidelijk afstemmen om nieuwe problemen te voorkomen.