Ingram Micro probeert meer resellers zover te krijgen dat ze bij de broadliner bestellen met behulp van een XML-koppeling. Deze zorgt voor een realtime verbinding tussen het bedrijfssysteem van de reseller en de backoffice systemen van Ingram Micro. Iedere reseller die de koppeling nu aanvraagt en voor 31 december 2009 gebruikt om orders te plaatsen krijgt hem kosteloos aangeboden.
Ingram Micro zegt dankzij deze zomeractie een bijdrage te leveren aan het optimaliseren van bedrijfsprocessen en kostenbesparing bij zijn klanten. Maar desgevraagd geeft Ruben Smit, manager IS & Partner Connectivity toe dat er ‘uiteraard’ ook voordelen aan zitten voor de distributeur zelf. "Een aantal van onze klante bestelt nu nog per fax of telefonisch. Het handmatig overzetten van die orders kost veel tijd en er is altijd het risico dat er fouten insluipen. Nu weten we zeker dat de klant het product krijgt dat hij heeft besteld."
Op dit moment hebben een paar honderd partners van de distributeur al een XML-koppeling. Volgens Smit gaat het vooral om de iets grotere partijen. Wanneer ook de kleinere klanten gebruik gaan maken van een koppeling voor hun standaardbestellingen houdt de salesafdeling meer tijd over voor de begeleiding van klanten met bijzondere orders.
De efficiëntyslag die gemaakt wordt zal niet resulteren in een inkrimping van de verkoopafdeling van Ingram Micro, zegt Smit. "Dat is tenminste niet de doelstelling van deze operatie. Als er mensen weg moeten zal dat te wijten zijn aan de economische omstandigheden."
Door de directe koppeling met het netwerk van de klant kan Ingram Micro ook eenvoudiger factureren en bijvoorbeeld laten weten dat een order verzonden is.