U geeft niets om voetbal? Toch is er grote kans dat de veelbesproken transfer van Cristiano Ronaldo naar Real Madrid op een verjaardag zorgt voor een verhitte discussie. Is 94 miljoen euro voor een getalenteerde stervoetballer van den zotte, of onderdeel van een uniek terugverdienmodel van de Spaanse ‘Koninklijke’ voetbalclub die met een schuld van enkele honderden miljoenen kampt? De vergelijking met de deal tussen Fortis en ABN Amro bank, maar ook Oracle en Sun is snel gemaakt. Een voetballer, grootbank of software voor veel geld inlijven, roept echter een belangrijke vraag op: wat heeft de klant er aan?
In dit licht kunnen we ook de keuze tussen best of breed of geïntegreerde erp-software weer afstoffen. Verbetert de totale prestatie van het product en dus de waardebeleving van de klant, door de inbreng van één of meerdere sterelementen? En hangt het risico dat deze elementen niet samen kunnen of samen willen werken, niet als een zwaard van Damocles boven het geheel? Of neem de enorme kosten die deze manier van organiseren met zich meebrengt. Bij best of breed is het eindresultaat altijd minder dan de som der delen. Op het veld en in de software gaat het immers om het samenstellen van het beste team tegen de beste voorwaarden. ‘Eendracht maak machtig' zei de befaamde Hollandsche wijsgeer Hazes ooit. Toevalligerwijs produceerde deze wijsgeer ook het allerbekendste Nederlandse voetballied ooit.
We weten allemaal hoe het is gelopen met Fortis. En ook het beeld van het huilende Portugese jochie Cristiano Ronaldo -smaakmaker in de verloren EK finale van 2004 tegen een eendrachtig Griekenland – kunnen we ons helder voor de geest halen. Ik ben benieuwd wat Real Madrid komend seizoen gaat doen. Gelukkig is de opmars en het succes van geïntegreerde erp-software minder twijfelachtig.