Ict-opleiders hebben last van de verslechterde economie. Uit cijfers van de Vereniging van Opleidingsinstituten voor Ict (VOI) blijkt dat de omzet van de 29 aangesloten opleiders flink is gedaald. In 2008 boekten de aangesloten opleiders een omzet van 98 miljoen euro. In 2007 werd er nog een omzet van 149 miljoen geboekt. De opleiders rekenden voor 2008 op een omzet van 165 miljoen euro. 'Deze voorspelling blijkt ver naast de werkelijkheid te zijn geweest', aldus de onderzoekers.
De leden van de VOI voorspellen voor 2009 een verdere daling van de omzet. Zij verwachten een omzet van 77 miljoen euro. Daarbij moet worden opgemerkt dat deze verwachting is gebaseerd op 21 leden. Een ict-opleider aangesloten bij de VOI maakte in 2008 een gemiddelde omzet van 3,9 miljoen euro. Voor 2009 wordt een gemiddelde omzet van 3,7 miljoen euro verwacht.
Volgens de onderzoekers is het positief dat de leden hun kostenpatroon aanpassen aan de veranderde marktomstandigheden. Toch was niet voldoende om de halvering van de totale winst te voorkomen. De winst van de opleiders kwam uit op 487.000 euro in 2008. In 2007 werd er nog 767.000 euro winst gemaakt.
Minder cursisten
Ook het aantal cursisten liep hard terug. Volgden in 2007 gemiddeld per opleider nog 8412 cursisten een ict-cursus, in 2008 waren dat er 6721. Voor 2009 wordt weer een stijging van het gemiddeld aantal cursisten verwacht, namelijk 7140. Volgens de vereniging zijn de leden 'enthousiast aan het werk om de boodschap dat opleiding juist nu belangrijk is onder de aandacht te brengen van potentiële en huidige klanten'.
Het merendeel van de cursisten kiest voor contactonderwijs, een leraar voor de klas. In 2008 volgden in totaal 118000 cursisten een dergelijke opleiding. Er waren 57000 studenten die kozen voor blended learning, een combinatie van online leren en contactonderwijs.
Het exameninstituut Exin liet begin dit jaar nog weten dat zij meer examens afnemen. 'In januari hebben wij over moeten gaan op examenzittingen op zaterdag omdat de examenzittingen op onze centrale examenlocatie gedurende werkdagen helemaal vol zijn', zei pr-manager Annemarie Bosschaart van Exin.
was te verwachten in crisistijd. In de detachering, waar momenteel veel mensen op de bank zitten, worden cursussen soms volledig als zelfstudie behandeld of soms door de ‘vippers’ zelf behandeld, alleen cursusmateriaal en eventueel examen wordt door de werkgever betaald.
Voorbeeldje :
.NET cursus kost gemiddeld per examen 140 euro en boek 50 euro.
Als je dit door een opleidingsinstituut wil laten geven, ben je, in klassikaal verband, per persoon meer dan 2000 euro kwijt…
Tel uit je winst…
Crisistijd of niet, bedrijven willen altijd het liefst minder betalen voor trainingen. De optie zelfstudie wordt vaak aangegrepen om (direct) kosten te besparen. Maar is het kennis- en vaardighedenniveau uiteindelijk gelijk aan iemand die wel een training heeft gevolgd bij een opleider? Is de doorlooptijd van de studie ook gelijk? Hoeveel bedrijven indirect kunnen besparen door het volgen van gedegen opleidingen wordt vaak niet meegenomen in de overweging. “Tel uit je winst” is zo eenvoudig dus niet te stellen.
Bovendien zijn er opleiders waar je al voor 500,- euro onbeperkt kan komen trainen(ook .Net training).
In economisch goede tijden wordt vaak “tijdgebrek” als reden aangegeven om geen training te volgen. Bedrijven die nu (anticyclisch) investeren in opleidingen zorgen ervoor dat hun mensen de kennis en kunde in huis hebben ten tijde dat de markt weer aantrekt.
He Joost,
Ik ben het helemaal met je eens. Veel collega IT’ ers behalen op dit moment met het bestuderen van examenvragen hun certificering. Echter er zijn op dit moment voldoende beschikbare gecertificeerde IT’ ers op de markt dus komt het och weer aan op “echte” kennis en die doe je niet op met het uit je hoofd leren van examens maar door praktijkkennis.
Persoonlijk heb ik ook veel geleerd tijdens mijn MSCA opleding die ik goed kon combineren met mijn opdracht bij de klant. Van vakgenoten waarvan de werkgever echt geinvesteerd heeft in de kennis (vakgroepen)en opleiding van hun medewerkers begrijp ik dat ze veel minder last van leegloop hebben.
Voorlopig ziet de klant mijn toegevoegd waarde en is mijn opdracht weer verlengd.