Twitter-gebruikers klikken vooral door naar nieuwssites, technologieblogs, en naar Facebook. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het Britse onderzoekbureau Hitwise Intelligence. Shoppingsites en andere e-commerce initiatieven kunnen de Twitteraars veel minder bekoren.
Dat 2009 het jaar is van Twitter, weten we al langer. Sinds januari heeft de populaire netwerksite een groei van 93 procent kunnen optekenen, en in de laatste twaalf maanden is het verkeer op de site toegenomen met factor 22. En dan vergeten we nog de aandacht die Twitter te beurt viel tijdens en na de verkiezingen in Iran.
Uit de cijfers van Hitwise Intelligence blijkt nu ook dat maar liefst 1 op de 350 Britse websitevisits via Twitter loopt. Waardoor de site een erg belangrijke ‘bron van verkeer’ geworden is voor andere websites. 55,9 procent van alle verwijzingen gaat naar sociale netwerken, nieuwssites en blogs. Slechts vijf procent van de Twitter-gebruikers verwijst naar handelaars of naar online winkels. Zelfs muzieksites lijken niet erg populair.
Hebben Twitteraars dan iets tegen muziek? Natuurlijk niet. Maar de cijfers zeggen wel iets over de cultuur die leeft op het platform. De dingen die het vaakst gedeeld worden, zijn nieuwsartikels en sociale profielen. Logisch allicht, want voor links naar eBay en konsoorten kunnen internetgebruikers elders terecht.
Voor Twitter zelfs zijn er enkele belangrijke conclusies verbonden aan dit onderzoek. Want als je Twitter-volgers toch niet kan overtuigen om Twitter-shoppers te worden, rijst de vraag in welke mate de site nuttig is als marketinginstrument.