Nederlandse vrouwen hebben nog minder interesse in ict dan vrouwen uit andere Europese landen. Dit blijkt uit onderzoek van Cisco Systems onder vrouwen uit Italië, Polen, Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland. Ook de ict-kennis onder vrouwen is laag. Bijna 60 procent van de ondervraagde Nederlandse vrouwen denkt dat ict moeilijker is dan andere vakken, terwijl slechts een kwart van de Nederlandse mannen dit denkt.
Nederlandse vrouwelijke studenten hebben weinig interesse in een carrière in de ict-sector en ict in het algemeen. Ict-studies zijn om die reden niet populair onder deze groep. Meer dan de helft (54 procent) van de vrouwen die wel start met een ict-studie, stopt hier bovendien mee. Alleen in Italië ligt dit percentage hoger. Daar valt 61 procent van de vrouwelijke ict-studenten voortijdig uit.
Internetverbinding
Zeventig procent van de Nederlandse vrouwelijke respondenten heeft bovendien weinig interesse om zich nieuwe computervaardigheden eigen te maken en weet niets van Linux. Slechts 35 procent weet hoe zij hun internetverbinding thuis weer aan de praat krijgt als deze niet werkt.
Concluderend stelt het Cisco-rapport dat Nederlandse meisje rond hun vijftiende hun interesse in ict verliezen. Dit is veel vroeger dan in de andere landen. Waaraan dit gebrek aan interesse te wijten is, komt echter niet naar voren. Volgens de ondervraagde meisjes worden zij niet tot weinig beïnvloed door leraren of ouders. Om erachter te komen wat de precieze reden is, geeft het rapport aan dat verder onderzoek nodig is naar lesmethodes en curricula.
In totaal zijn veertien scholen in vijf landen onderzocht. In Nederland namen drie scholen deel aan het onderzoek. Gemiddeld werden per land 193 mensen ondervraagd, waaronder 109 studenten, 33 leraren en 51 ouders.
Ik ken heel veel meisjes / vrouwen die met de computers hele mooie dingen doen en dat dus echt niet meer bijgebracht hoeft te worden. Maar toevallig ken ik relatief weinig meisjes / vrouwen die iets meer kunnen of willen dan een uitbreidingskaart of een driver vervangen. En als ze het kunnen, dan zijn het vrijwel altijd ICT-ers.
Ik ken heel veel meisjes / vrouwen die de mobiele telefoon vrijwel de hele dag voor hun communicatie gebruiken; ideale testers dus. Maar ik ken alleen mannen, die een toestel voor een SIM-kaart kunnen unlocken; stom toeval natuurlijk.
De mensen die ik ken die zich in Linux aanmelden via CTR + ALT + F1-F6 of via sudo bash, zijn vrijwel allemaal mannen. Is dat ook toeval?
En dat – volgens de Wikipedia – de uitvinders van die technische naaimachines mannennamen hebben, tja wat moet ik daar nog van zeggen.
Volgens de tellingen zijn bij de technische hogescholen en universiteiten in Nederland vrouwen nog steeds duidelijk in de minderheid. De grote uitzondering is bouwkunde, maar dat geldt weer niet voor de constructeurs. Die gegevens zijn vast door mannen verzameld.
Toch wil ik niet geheel uitsluiten dat European Schoolnet in opdracht van Cisco Systems statistisch verantwoorde data heeft verzameld. Want laat het nu toeval zijn, maar de auteurs van het onderzoeksrapport zijn drie vrouwen. En die vrouwen hebben zoveel verstand van statistiek dat ze aangeven dat sommige detailverschillen ook op toeval gebaseerd kunnen zijn.
Het originele rapport is overigens vrij volgens de creativecommons norm. Dat moet een XubuntuGebruiker wel aanspreken.
Aanvulling: “In Estonia, 44% of science and technology graduates are women, while in Lithuania and Latvia women outnumber men in PhD researchers in computing. Indeed, research indicates that in countries where gender discrimination is relatively low, girls have the same performance level in mathematics as boys. Cultural, sociological, economic and other factors play a strong role and have a negative impact on women’s involvement in science, engineering and ICT. found perception in difference in skills may be a product of boys’ over-confidence and girl’s under-confidence rather than any real difference in aptitudes. The absence of female role models has been identified as an important deterrent for women considering a role in sectors not traditionally viewed as ‘female friendly’.”
Voor Nederland geldt: “Teachers do not have much influence on students’ choice of further studies or careers. Only 10% of female and no male students refer to teachers in this context. Students are therefore making career decisions relatively independently based on their likes / dislikes for school subjects.”
“By 15, Dutch girls are struggling with and have lost interest in ICT as a subject, which suggests that the pipeline in the Netherlands begins to leak at an earlier stage than in the other countries surveyed. The majority of Dutch girls find ICT harder than other subjects compared to the other countries surveyed. The scope of this study is not large enough to address this specific case in greater depth. Further research into curricula and teaching methodology may shed light on the situation.”
Verder onderzoek zou dus nodig zijn om gericht aan de verschillen tussen jongens en meisjes te gaan werken.
Ik ben al 27 jaar ict er en heb gemerkt dat werkgevers er niet echt op zitten te wachten dat je je werk wilt combineren met een gezin. Als mijn dochter de ict zou willen ingaan zou ik dat beslist niet adviseren. Mijn zoons ook niet trouwens. Als je wilt groeien in de ict moet je manager worden en dat is beslist niet spannend en zeker niet technisch. Of je wordt specialist en hoe beter je wordt op het ene gebied hoe minder je weet van andere gebieden, tot je eigenlijk niets meer weet…
Heej Kitty, ik kan als alleenstaande vader heel erg beamen dat je werkgever niet zit te wachten op dat combineren met een gezin. Zelfs al zeggen ze zelf van wel. Dan gaat het niet alleen om (gratis) overwerken, maar ook om (semi) verplichte aanwezigheid bij uitjes en borrels. Ik denk zelfs dat voor een alleenstaande vader er nog minder begrip is dan voor een moeder. En oh, wat heb ik een onzin moeten slikken van mijn baas die bij hoog en bij laag volhield dat hij wat dat betreft juist zoveel beter was dan andere bedrijven.