Ict-ondernemingen Capgemini en Sogeti zijn gezamenlijk uitgeroepen tot beste dienstverleners op het gebied van ict-beleid. Dat blijkt uit onderzoek dat Computable door TNS Nipo liet uitvoeren onder bijna tweeduizend ict-professionals en -managers. De automatiseringscombinatie kreeg van de respondenten een gemiddeld rapportcijfer 7,5. Ernst & Young en Atos Origin delen de tweede plaats in de lijst (7,0), gevolgd door Deloitte Consulting (6,9).
Op vrijwel alle onderdelen van de vragenlijst scoort Capgemini/Sogeti het hoogst. Uitschieters daarbij zijn de onderdelen 'kwaliteit van de dienstverlening', 'betrouwbaarheid' en 'nakomen van de tijdsplanning', waar de bedrijvencombinatie zo'n half rapportcijferpunt hoger scoorde dan zijn rivalen.
Atos Origin krijgt van de respondenten het hoogste cijfer voor het onderdeel 'prijs': een 6,6, op de voet gevolgd door Capgemini/Sogeti (6,5) en Centric (6,4). Gezamenlijk kregen de verschillende bedrijven die adviseren op het gebied van beleid gemiddeld een 6,8.
Gecombineerd
In het onderzoek zijn Sogeti en Capgemini als één onderneming meegenomen. Deze beslissing heeft Computable net als voorgaande jaren gemaakt in overleg met analisten van Mazars Berenschot. Zij stelden de bedrijvenlijst van het onderzoek samen op basis van diverse financieel-economische indices. Sogeti is net als Capgemini Nederland een volle dochter van de Capgemini-groep en wordt in veel landen Capgemini Local Professional Services genoemd. KPN en Getronics worden om dezelfde reden gecombineerd.
ICT Services Guide 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
In verband met representativiteit worden in de cijferlijst alleen dienstverleners getoond die van voldoende respondenten een rapportcijfer ontvingen. Andere bedrijven kunnen gemiddeld hoger scoren, maar werden door te weinig respondenten genoemd.
Nou, het zal wel aan mij liggen maar als ik google op ‘Capgemini Professional Services’ komt er echt niks naar boven, volgens mij bestaat het niet. Bij mijn weten is Sogeti een compleet onafhankelijk opererend bedrijf dat (zeker in nederland) weinig met Capgemini te maken heeft in de dagelijkse operatie. Ik weet nu dus niet of ik CapGemini moet bellen of Sogeti voor de beste adviezen, op basis van dit onderzoek. Wat betekent de ‘Capgemini-Sogeti combinatie dan’? Jammer.. gemiste kans! (en voor de zekerheid zou ik dus allebei maar bellen 🙂 )
http://www.capgemini.com/services/professional/
Ik zou zeggen kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sogeti
Als je het mij vraagt, kies dan voor Sogeti.
Bij Sogeti Nederland zijn in deze tijd van “crisis” nog geen ontslagen gevallen. In tegenstelling tot andere (internationale) ICT dienstverlenings bedrijven.
Groeten
Marcel
En het is goed werken bij Sogeti :-), spreek uit ervaring… Ik werk er al weer bijna 2 jaar, en heb het er nog steeds prima naar mijn zin!
@Wouter: ja, op de site van de Capgemini Group (overkoepelende holding) staat dat Sogeti local professional services levert. NIET dat er ook maar 1 land is waar ze ‘Capgemini Local professional services’ worden genoemd (dat is namelijk nergens zo). Voor dit artikel is het gewoon niet slim om twee onafhankelijk opererende bedrijven op 1 hoop te vegen. Het betekent niks. Je kan de ‘capgemini-sogeti’ combinatie niet om advies vragen, je kan alleen Capgemini OF Sogeti om advies vragen (of allebei, maar dat maakt het nog niet een combinatie). En ik geloof heus wel dat beide onafhankelijk ook op plek 1 en 2 terecht zouden zijn gekomen, maar voor dit artikel blijf ik erbij: gemiste kans!