In 2005 haalden resellers hun schouders op toen Voipro een telefooncentrale uit de muur voorstelde. “Wij konden het immers niet beter weten dan KPN, en eigenlijk kon het helemaal niet”, zegt medeoprichter Rob Kurver. “Maar we waren eigenwijs en ontwikkelden een eigen platform waarmee het wel kan.”
Ook al heb je een organisatie met enkele tientallen medewerkers, toch wil je tegenwoordig functionaliteit als wachtrijen, voiceresponse, voicemail, voicemail naar e-mail, telefoonbeheer, fax, doorschakelen; kortom: alle functionaliteit die ‘de professionele’ telefooncentrales bieden. Voor een telefooncentrale betaal je al gauw duizenden of tienduizenden euro’s en je moet de kennis in huis halen voor installatie en beheer. Wie zit daar nu nog op te wachten? Voipro speelde in 2005 in op deze behoefte aan eenvoudig te gebruiken oplossingen. Het bedrijf levert geen hardware, maar complete telecommunicatiediensten. "Een telefooncentrale uit de muur", zegt medeoprichter Rob Kurver. "We leveren een dienst op basis van het door onszelf ontwikkelde communicatieplatform."
Medio 2005 is de softwareontwikkeling begonnen. Een jaar later waren de eerste proofs of concept achter de rug en kon Voipro beginnen met de levering van de diensten op basis van een stabiel platform. In twee rekencentra staan nu de communicatieservers van Voipro, veilig en dubbel uitgevoerd. Via deze servers komt de communicatie tot stand: alle functionaliteit van een telefooncentrale gewoon via internet.
Sterk indirect model
Voipro telt tien medewerkers, van wie het merendeel techneut is. "Deze medewerkers zijn het hart van de organisatie; algemene diensten kopen of huren we in", zegt Kurver.
De verkoop van Voipro’s producten loopt geheel via partners. "Daarbij krijgen ze de mogelijkheid onze diensten te integreren in hun eigen diensten, zoals het afhandelen van e-mailverkeer of het beheer van desktops. Alles is mogelijk. De kanaalpartners bieden hun specifieke kennis van de markt en hun kennis van klantbehoeften. Want elke klant, juist in het mkb, wil net weer iets anders. Dat is allemaal mogelijk, maar het moet wel worden gedaan. Daarbij bieden resellers belangrijke meerwaarde."
Kurver vertelt dat hij nog altijd op zoek is naar nieuwe partners. "Voor de zorgsector zoeken wij bijvoorbeeld partners die onze oplossing kunnen integreren in hun diensten."
Voorwaarde is wel dat de reseller-in-wording een training volgt. "Die cursus is uitgegroeid naar vier dagen; overigens opgedeeld in modules, zodat je niet vier dagen achtereen van de zaak weg bent. De meeste aandacht gaat uit naar het bedrijfsmodel. Je verkoopt niet meer een telefooncentrale, waarna je vijf jaar later nog eens bij die klant gaat vragen of die doos aan vervanging toe is. Nee, je verkoopt een dienst die elke maand opgezegd kan worden. Een dienst, waarbij je met de klant meedenkt over mogelijke oplossingen. Dat vereist andere vaardigheden. Daar staat een nauwer contact met de klant tegenover; met nieuwe verdienmodellen. En daar valt een goede boterham mee te verdienen", weet Kurver.