Beheerders die werken met Oracle-databases leren van trainingsbureau Vijfhart hoe zij kunnen omgaan met Microsoft SQL Server. Is het in tijden van economische malaise een idee om ict’ers multi-inzetbaar te maken? En wat betekent dat voor het salaris? Computable vroeg het aan het expertpanel.
Mark Bottelier, unitmanager, Sogeti Nederland B.V.
Het ontwikkelen van kennis en vaardigheden binnen een andere tak van sport in je vakgebied kan zeker een stap in je persoonlijke ontwikkeling betekenen. Dat geldt echter ook voor specialiseren. Je moet doen waar je plezier in hebt, wat jou motiveert en waar je voldoening uit haalt. In deze lastige tijden kan het beheersen van meerdere competenties een voordeel zijn en je kansen op inzet in een opdracht vergroten.
Ga als basis uit van twee competenties om deze multi-inzetbaarheid te bereiken en specialiseer je vervolgens in één van de twee, die waar je hart ligt. Specialiseren en verbreden zijn allebei vorming van ontwikkeling en persoonlijke groei. Een werkgever zou dit ook in functionele en financiële ontwikkeling mee moeten laten wegen.
Boudewijn van Achter, managing partner, LRM Group
Het feit dat iemand op meerdere posities inzetbaar is, zou ik niet direct koppelen aan een hoger salaris. Immers, een voetballer die op meerdere plaatsen kan spelen is ook niet meer waard of duurder. Wel is deze veel beter inzetbaar en zal hij daarom meer in het veld staan.
De ict'er die meerdere specialismes in huis heeft, hoeft minder snel voor zijn/haar baan te vrezen en zal bij collega's meer goodwill kweken.
De suggestie om ict'ers multi-inzetbaar te maken, onderschrijf ik van harte. Maar wel met een kanttekening. Ook hier geldt dat er geen schijnwerkelijkheid mag ontstaan. Multi betekent nooit dat je overal goed in bent. Ik denk dat mensen hooguit in drie dingen kunnen excelleren. Samengevat: ict'ers mogen nooit voor één gat te vangen zijn, maar moeten zich op een aantal terreinen ontwikkelen en daarop ook ervaring blijven opdoen. Multi tasking vind ik zelf een veel te groot woord voor de gemiddelde ict'er.
Peter Schrijen, directeur, Biforte
Het salaris van een ict'er wordt natuurlijk bepaald door zijn inzetbaarheid. Echter, inzetbaarheid wordt niet alleen bepaald door kennis en kunde, maar vooral door de persoonlijke eigenschappen en de vaardigheden om te kunnen samenwerken en te kunnen communiceren. Ict kenmerkt zich door projectmatige en interdisciplinaire samenwerking. De inzetbaarheid van een ict'er wordt dus uiteindelijk minder bepaald door kennis.
Helaas moeten we in de praktijk vaststellen dat bij het kiezen en toewijzen van resources de aandacht veel te veel op noodzakelijk veronderstelde kennis en ervaring wordt gericht. Het lijkt te veel op het afvinken van checklisten in plaats van het vinden van de juiste match met een maximale toegevoegde waarde voor de situatie.
Mark Joosten, Computerfutures
Wanneer je op meerdere gebieden ingezet kan worden, kan ik mij voorstellen dat je meer waarde hebt en daarom ook een betere beloning ontvangt. Echter blijft het belangrijk na te gaan op welke gebieden iemand ingezet kan worden en in welke mate hij/zij kennis op dat gebied heeft in verhouding met het aanbod in de markt.
In kleinere ict-omgevingen is het juist goed dat iemand multi-inzetbaar is, omdat de systemen die er draaien relatief klein en ongecompliceerd zijn. Echter naarmate een organisatie groter en complexer wordt, sluit iemand die zich gespecialiseerd heeft beter aan op een dergelijke omgeving. Een complexe omgeving vraagt namelijk een diepgaande kennis.
Christiaan Lam, expertisemanager, Open ICT
Heel globaal genomen zijn er voor een carrière twee paden te kiezen: de breedte of de diepte. Voor allebei is wat te zeggen, afhankelijk van wat de professional en het bedrijf plezierig en nodig vinden. Technisch specialisten kun je betrekken bij vraagstukken die weinig andere mensen kunnen oplossen.
Voor de professional is breed inzetbaar prettig, omdat zijn kans op inzet groter wordt. Wat ik in de praktijk zie is dat een gespecialiseerde ICT'er een hoger basissalaris kan vragen dan een breed inzetbare ICT'er. Echte technisch specialisten zijn zeldzaam.
Marie-José Veerhuis, business consultant CRM, rond consulting
Het multi-inzetbaar zijn zou een positieve invloed kunnen hebben op je salaris. Feitelijk is je betaling gebaseerd op je rol en je verantwoordelijkheden. Ook al ben je multi-inzetbaar, dit wil niet zeggen dat je als zodanig wordt ingezet en dat de projecten die je doet dit ook van je vragen. Multi-inzetbaarheid heeft dus zeker een toegevoegde waarde, maar heeft niet per definitie een positieve invloed op je salaris. Bovendien is het niet voor iedereen geschikt of haalbaar. Voor veel ict'ers zou het veel aanvullende training betekenen.
“Multi-inzetbare ICT’er kweekt goodwill”
Tja, da’s nog al logisch (voor mij). Gezien door de ogen van een werkgever heb je 1 persoon in huis, die in staat is meerdere functies te vervullen en vaardigheden ten toon te spreiden. Alleen is de vraag of je deze multi-talent ook oprecht multi-voudig gaat betalen, belonen voor haar,zijn veelzijdigheid…of scheep je ‘m af met de smoes “dat het toevallig bij de klus hoort, of dat de klant het zo graag wil”.
“No such thing as a free lunch”:
Als multi-inzetbare ict-er zit hier ook meteen je valkuil. Je kunt meer dan je “single-inzetbare” collega’s, maar
– Hoe zorg je ervoor dat je ook daadwerkelijk betaald voor deze extra, multi toegevoegde waarde?
– Hoe leg je het vast wat je wel en wat je niet doet voor dat ene salaris.
Tegen deze ict-er zou ik zeggen, ga eerst eens om de tafel zitten met je werkgever, voordat je je veelzijdigheid gaat toepassen op de werkvloer.
Je krijgt ook geen gratis extra features op je leaseauto van de dealer. Alles kost geld, want daar draait het om in deze wereld.
@Mark:
@Specialiseren kan goed zijn, zolang iemand dat zelf ook wil en daar lol in heeft. Echter kun je jezelf ook uit de markt specialiseren en klem komen te zitten in een dooie hoek waar je niet zo gauw meer uit komt. Dit omdat je binnen een bedrijf de [specialisten sticker] opgeplakt kunt krijgen. Men is dan geneigd als snel NIET VERDER DAN deze sticker te kijken, met het risico van afstomping van de specialist die zich verder wil blijven ontwikkelen.
@Boudewijn:
Waarom zou iemand die meer talenten heeft dan een ander, niet meer beloond mogen worden? Of wil je als werkgever graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en het risico lopen dat je multi-getalenteerde werknemer weggaat omdat ie ergens ander beter (financieel) gewaardeerd word?
@Peter:
Dat het matchen te veel weg heeft van het afvinken van een checklist, ben ik volledig met je eens. Vaak word er ook niet verder gekeken dan een cv, diploma’s en ervaring. De unieke mens zelf – die al deze talenten kan inzetten lijkt steeds meer bijzaak te worden, terwijl in mijn ogen daar nu juist de slagkracht zit van een multi-talent binnen een bedrijf.
@Mark:
Multi-inzetbaarheid kan ook TEGEN je werken. Dit komt omdat je ook als een bedreiging over kan komen voor het reeds zittende personeel ;-). Complexe omgevingen vragen EN om specialisten die de diepte in kunnen EN om multi-talenten die met ALLE specialisten kunnen communiceren. Anders blijft het een eilandjes cultuur en aanpak en daar is niemand bij gebaat.
@Christiaan:
Waarom zou je niet beiden kunnen kiezen?.
Het is – in mijn ogen – zon afgezaagd “rat-race naar de top” beeld, waarbij je jezelf maar moet specialiseren, en vervolgens manager van die afdeling moet worden en dan verder naar de top? Waarom zou je een werknemer niet zelf de richting laten bepalen? Eerst een tijdje de diepte in, dan je horizon verbreden, in de breedte.
Kijk eens om je heen in leidinggevende kringen en vraag ze eens op de vrouw, man af hoeveel van deze mensen diep in hun hart nog de passie voor de techniek voelen, waarmee ze eens hun loopbaan begonnen? Ik vermoed dat er nog genoeg zijn.. 😉
@Marie-Jose:
Multi-inzetbaarheid is een zielseigenschap die slecht is weggelegd voor “oudere volwassen zielen” onder de werknemers. Dit verkrijg je NIET door – at random – een ict-er op zoveel mogelijk trainingen te sturen. Dit gaat veel dieper naar binnen en is echt een aangeboren gave!
Werkgevers zouden er ook goed aan doen om oprecht VERDER te kijken naar de ERVARING die is opgedaan gedurende de loopbaan, de breedte en de diepte. Dit geeft pas een oprecht beeld van wat iemand werkelijk in huis heeft, BUITEN de school, bedrijfs opleidingen en certificaatjes om.
Voorbeeld hiervan zijn de auto-dictacten onder ons, Zij hebben van huis uit de aangeboren GAVE, TALENT om zichzelf te ontwikkelen in de richtig die zij zelf leuk vinden. Wanneer je als bedrijf zo’n persoon mag toevoegen, heb je de kip met de gouden eieren!
Persoonlijk vind ik..
wel dat een multi-talent beter beloond mag worden voor alle talenten die zij,hij aan boord heeft, MITS ze kunnen worden toegepast op opdrachten bij de klant of intern binnen het bedrijf.
Helaas weet ik – uit eigen ervaring – dat een bedrijf, het multi-talent en de klant er goed aan om de grenzen vast te leggen. Welke talenten er per opdracht gewenst zijn (en welke niet) en hoe deze gewaardeerd gaan worden. Dan weten alle partijen waar ze aan toe zijn.
Das wel zo helder en voorkomt frustraties bij alle betrokken partijen.
@Ronald:
Je neemt in ieder geval (wederom) de moeite alles te becommentarieren! Netjes.
@werkgevers-die-niet-verder-kijken-dan-hun-neus-langs-is:
Ik maak nu al een half jaar lang mee dat multi-inzetbaarheid/overal verstand van hebben, als bedreigend wordt ervaren. Men vindt het ongeloofwaardig (blijkbaar). Er wordt vaak weer vergeten dat er echte auto-didacten zijn, die echt nou eenmaal veel kennis en ervaring hebben en niet slechts van een klein deelgebiedje.
Juist die overview, helicopter blik, zou organisaties kunnen behoeden om keer op keer in dezelfde (kostbare) fouten te vervallen. Maar wat je helaas proeft en merkt is dat vele bedrijven helemaal niet willen veranderen, ondanks dat ze dat in vele persuitingen wel hard van de daken schreeuwen. Alternatieve, frisse, nieuwe inzichten worden juist weggemoffeld. Men neemt op dit moment alleen volgzame slaafjes aan. Kijk wat er terechtgekomen is van alle heisa over human resource management met kreten als “onze mensen zijn ons belangrijkste asset” Tuurlijk, maar niet als het niet uitkomt… Jammer, heel jammer. Op dit moment durven organisaties gewoon geen uitdagingen aan, da’s mijn boude statement!
Waarom meteen weer zeuren over meer geld bij multi-inzetbaar zijn?
Een investering in jezelf, nietwaar?
Vergeet ook niet dat bij multi-inzetbaarheid ook multi-verwachtingen komen kijken. Te veel ‘omschakeltijd’ tussen de verschillende activiteiten en verwachtingen is stress verhogend ook al ben je autodidactisch en erg goed. Dus stress bestendigheid kan wel eens de belangrijkste eigenschap zijn om multi-inzetbaar te kunnen zijn. (los van inhoudelijke competenties)
Jammer dat dat niet in de vraagstelling voorkomt.