Bedrijven hebben moeite de kosten voor mobiele communicatie in de hand te houden. Werknemers voeren massaal privégesprekken en mobiel internet zorgt voor een extra kostenpost, mede door de opmars van smartphones en applicaties. Vooral vanuit mobile device management zijn nieuwe oplossingen voor kostenbeheer ontwikkeld.
Kosten voor mobiele communicatie lopen op. Werknemers reizen steeds vaker en verder, en het gebruik van de mobiele telefoon houdt niet op bij de grens. Ook toenemend datagebruik zorgt voor hoge kosten, vooral bij roaming. Smartphones bevatten steeds meer applicaties die data verbruiken, zoals het ‘pushen’ van e-mail, agenda en contactpersonen. Applicatiewinkels, waar talloze applicaties direct vanaf het toestel zijn te downloaden, stimuleren dit nog verder. Bij de App Store van Apple worden dagelijks gemiddeld zo’n 5,1 miljoen applicaties gedownload.
Volgens Harold Bax, business manager bij Copaco, is één van de hindernissen het feit dat providers veelal wanhopig vasthouden aan hun oude businessmodel: "Providers werken niet mee om de kosten te verlagen. Ze leveren oplossingen voor push e-mail die veel data verbruiken, terwijl er ook oplossingen zijn met aanzienlijk minder dataverbruik. Ook verbieden of limiteren ze applicaties die de belkosten juist kunnen beperken. De discussie rond Skype op de iPhone- en Nokia-toestellen is daarvan een goed voorbeeld. Sommige providers weigeren zelfs deze toestellen te leveren. Weliswaar bieden providers ogenschijnlijk besparende oplossingen, zoals voordelige bundels, onderling gratis bellen of flatfee data, maar ook dan gaat over de grens de kostenteller weer lopen."
Mede ingegeven door de economische crisis worstelen bedrijven met de vraag hoe ze de kosten voor mobiele communicatie beter kunnen beheersen. Veel bedrijven zijn al bekend met mobile device management, waarmee toestellen op afstand zijn te beheren (zie kader), zoals Copaco’s Excitor DME. Dergelijke oplossingen geven volgens Bax weliswaar ook inzicht in kosten voor spraak, maar men kan vaak de spraakinstellingen niet beheren. "Veel van deze oplossingen komen uit de hoek van de it en zijn vooral gericht op het beheren van dataverkeer en niet van spraak- of sms-verkeer. Bedrijven willen echter ook deze kosten inzichtelijk en beheersbaar maken. Dat is de stap die nu wordt gemaakt."
Remote Call Manager
Naast Excitor DME gaat Copaco binnenkort ook RCM (Remote Call Manager) aanbieden, een product dat is ontwikkeld door het Nederlandse technologiebedrijf Klomptek. De oplossing werd in april geïntroduceerd op The Next Web Conference in de Amsterdamse Westergasfabriek. Bij deze conferentie vielen veel nieuwe beloftes op internetgebied te ontdekken. Robert Harmsen, ceo van Klomptek, zei direct na de presentatie overdonderd te zijn door reacties van onder meer ceo’s, operators, overheidsbedrijven en journalisten.
De mogelijkheden voor het beheer van vooral spraak gaan met RCM vele malen verder dan met Excitor DME, aldus Harmsen. Het vernuft zit in een speciale software client, gecombineerd met nieuwe webtechnieken. De software client rapporteert alle activiteiten (zoals in- en uitgaande gesprekken) aan de server van RCM. Het systeem is vrijwel platformonafhankelijk, want de software client komt beschikbaar voor platformen als Symbian, Windows Mobile en Linux. Bedrijven kunnen de activiteiten via een administratiepaneel op internet bekijken en maatregelen treffen, zoals het instellen van limieten.
Harmsen: "RCM is gebaseerd op een nieuwe, door ons eigen team ontwikkelde technologie. Het biedt onder andere de mogelijkheid alle in- en uitgaande gesprekken van werknemers online en automatisch geclassificeerd weer te geven. Dat vinden sommige werknemers schokkend, maar de registratie van niet-zakelijke nummers is feitelijk minder privacygevoelig dan e-mail. Die kan immers gelezen worden. RCM registreert enkel het gebruik, in- en uitgaand, locaties en tijden, analyseert en classificeert deze en geeft volledige statistieken weer per afdeling of zelfs op activiteit. Die kan de beheerder weer eenvoudig gebruiken voor optimalisatie of het doorbelasten van het gebruik van de zakelijke telefoons. De via het administratiepaneel ingevoerde instellingen worden direct door de mobiele telefoons overgenomen en uitgevoerd. Daarmee valt tot 60 procent te besparen op de totale belkosten. Verder is het mogelijk voorkeursnetwerken te pushen of selectief applicaties te blokkeren, zoals twitter, internetradio of de camera. Bij diefstal biedt het voorzieningen als het op slot zetten of wissen van telefoon en geheugenkaart."
RCM biedt standaard al enkele opties om het te combineren met andere oplossingen. Harmsen: "RCM heeft een zelflerende crm-functionaliteit, die kan aansluiten op bekende oplossingen voor erp en crm, zoals Exact Synergy. Bedrijven kunnen mobiele kosten dan op de juiste plaats en automatisch doorbelasten. De mogelijkheden voor integratie gaan we met ons team verder uitbreiden. De afgelopen jaren is echter ook al veel werk verricht, met dank aan de inbreng van gebruikers en ervaren distributeurs zoals Copaco."
Mass
Mass (Mobile Active Sync Solutions), een bedrijf dat adviseert op het gebied van mobiele strategieën, heeft samen met een Nederlands bedrijf een uitgebreid kostenregistratiesysteem ontwikkeld. Dit registreert vaste gesprekken en mobiele spraak en data. De oplossing vertoont veel overeenkomsten met RCM. Zo werkt ook Mass bijvoorbeeld met een software client op de mobiele telefoon. Mass richt zich hierbij op software as a service (SaaS). Floris de Kievit, directeur van Mass: "Excitor kiest ons als exclusieve partner voor diensten rondom mobile device management via het SaaS-model. Excitor’s DME gaan we via datzelfde model aanbieden. We fixeren op SaaS, omdat we verwachten dat hosted een gigantische vlucht zal nemen. Ook gaan we een vergaande samenwerking met Pridis TTM aan. Die partij neemt daarbij het totale kosten- en bereikbaarheidsmanagement voor zowel vaste als mobiele telefonie voor zijn rekening, terwijl Mass de unieke mobile device management karakteristieken koppelt en ondersteunt."
Dankzij de samenwerking met Pridis TTM zijn forse besparingen mogelijk. De Kievit: "Pridis TTM kan gedetailleerde overzichten over de gemaakte kosten geven op het niveau van zowel management als eindgebruikers. Daarmee zijn besparingen van 40 tot 50 procent mogelijk. Vooral excessen en privé/zakelijk gebruik worden hiermee inzichtelijk gemaakt. Tevens is een keur van statische en trendrapportages voorhanden om de kostenontwikkeling te kunnen volgen voor vast en mobiel. Het is met onze propositie direct zichtbaar als een gebruiker in het buitenland is en onnodig hoge kosten maakt. Dat is een voordeel boven de systemen voor kostenbeheer die alleen overzichten van providers gebruiken. Het komt tegemoet aan de groeiende wens bij bedrijven om naast toestellen ook de kosten volledig en realtime te beheren. Vooral voor grote bedrijven is het interessant. Daarom werken we via een partnermodel, met partners zoals Cloudseven."
Analyse achteraf
Naast ‘realtime’ oplossingen voor kostenbeheer zijn er ook oplossingen die een analyse achteraf maken. Een voorbeeld is TelcoView van ReleaseTMS. Die oplossing helpt achteraf de kosten inzichtelijk te maken en de doorbelasting van kosten te stroomlijnen, zoals de privékosten van werknemers. TelcoView gebruikt feitelijk kostenoverzichten van providers (vanaf internet of een cd-rom). Dat wordt gecombineerd met klantgegevens, veelal een Excel-sheet met gebruikers en abonnementgegevens.
TelcoView helpt vooral bij het optimaliseren van abonnementen. Jort Kiewiet de Jonge, sales manager van ReleaseTMS: "Met het pakket komt naar boven welke abonnementen gebruikers hebben, hoe deze worden gebruikt, welke kosten er zijn en hoe zich dat verhoudt tot het gemiddelde gebruik. Veel bedrijven zijn nu het overzicht helemaal kwijt. Dat merken we al aan het feit dat na het combineren van alle gegevens vaak direct veel abonnementen opgezegd kunnen worden. De eerste maanden wordt daarom het meest bespaard, daarna worden de kosten onder controle gehouden, mede door gebruikers kostenbewuster te maken. Zo krijgen eindgebruikers per e-mail hun kostenoverzicht en ontvangen managers vergelijkbare overzichten voor de groepen waarvoor ze verantwoordelijk zijn. De totale besparingen liggen normaal gesproken tussen de 15 en 35 procent."
De vraag is behoorlijk en neemt sterk toe, volgens Kiewiet de Jonge: "We zien vooral een behoorlijke stijging in de kosten voor internet over de grens. Bedrijven hebben nu vaak geen inzicht in die kosten. Providers bieden zelf maar mondjesmaat oplossingen aan voor kostenbeheer, om zichzelf niet in de voeten te schieten. TelcoView is veel flexibeler en vooral voor grote klanten handiger. Sommige bedrijven gebruiken het voor 70 tot 100 simkaarten, het grootste bedrijf heeft er zo’n 10.000. Met de online omgevingen van providers kun je daarmee niet uit de voeten. Dashboards in onze applicatie geven aan welke taken moeten gebeuren. Met minimale tijdsbesteding wordt een maximaal resultaat bereikt."
Ook enkele resellers bieden TelcoView inmiddels aan. Kiewiet de Jonge: "Wij bouwen en onderhouden het en verkopen rechtstreeks aan eindgebruikers, maar er zijn meer en meer resellers die het aanbieden. Wij leveren dan vaak wel zelf de support."
Gertjan Groen
redactie@channelweb.nl