Grote ict-dienstverleners nemen afscheid van grote groepen werknemers. Capgemini heeft nog geen ontslagronde aangekondigd. Computable praat met Henk Broeders, lid van de raad van bestuur van het bedrijf, over hoe het gaat met de dienstverlener
Hoe gaat het met Capgemini?
‘We voorspelden in het eerste kwartaal een kleine krimp en dat is gebeurd. Toch hebben we onze verwachtingen kunnen realiseren. Ik denk dat het komt omdat we op een behoorlijke manier met de crisis zijn omgegaan.
Het is een andere crisis vergeleken met die van 2003 en 2004. Dat was een andere crisis, omdat die ontstond door de ict. De ict-sector zat op een hele hoge top en had daarna een gigantische neergang. Dat voelt veel groter. Dit is weliswaar ook een crisis, maar een minder grote.’
Anderen zeggen juist nog nooit zo’n ernstige crisis te hebben meegemaakt.
‘Ik kan me voorstellen dat banken en andere industrietakken deze crisis heel anders ervaren. De vorige crisis ontstond in de ict-sector. Voor veel ondernemingen in de ict is het niet veel erger dan toen.
Capgemini is er nu meer klaar voor dan in 2003 en 2004. We waren toen sterker aanwezig in de industrie. Onze strategie is aangepast. We werken nu met meer contracten voor de lange termijn, bijvoorbeeld in de overheidsmarkt of contracten op het gebied van applicatiebeheer en applicatieonderhoud. En ook onze positie in India hebben we uitgebreid. Daarnaast hebben we een management dat beter kan omgaan met een crisis.’
Wat heeft u dan van de vorige crisis geleerd?
‘We hebben geleerd dat je sneller moet reageren bij een crisis. Je moet de kosten terugdringen. En je moet actiever omgaan met medewerkers. Wij doen dat nu eerder dan in het verleden. Als het goed gaat met een bedrijf, heb je de neiging om aan je medewerkers vast te houden. Maar ook dan moet je afscheid nemen van werknemers die eigenlijk niet bij je bedrijf passen. Er ontstaat daarin wat achterstand als het goed gaat.’
Er zijn dienstverleners die werknemers in hun proeftijd laten gaan of contracten niet meer verlengen.
‘Dat is bij ons niet aan de orde. Dat wij mensen laten gaan in de proeftijd, dat kan ik me voor een bedrijf als Capgemini niet voorstellen. Het zegt wat over de betrouwbaarheid van een bedrijf.
Het niet verlengen van contracten is begrijpelijk. Die contracten sluit je om een flexibele schil te creëren om je bedrijf. Je moet mee kunnen bewegen met de klant, dat is de reden dat je voor deze contractvorm kiest.’
Ontslaan jullie mensen?
‘We ontslaan wel mensen. Nu wat meer dan anders. Dat komt door de omstandigheden. Die ontslagen vinden plaats op individuele basis.’
Kondigt Capgemini nog een ontslagronde aan?
‘Die intentie hebben wij niet. Bij voorkeur kiezen we ervoor om mensen binnen het normale beleid te laten gaan. Dat gebeurt dan als het functioneren daar aanleiding toegeeft en er onvoldoende geloof is in een perspectief bij Capgemini voor de toekomst.’
Ligt de lat en druk nu hoger voor medewerkers?
‘Dat denk ik wel. Maar dat zeg ik met een gerust hart. We hebben de top 5 procent van ons vakgebied in dienst. Als we constateren dat mensen er niet mee om kunnen gaan, dan proberen we met de betrokkene tot een overeenkomst te komen.’
‘Als het goed gaat, heb je de neiging aan medewerkers vast te houden’
Jullie gaven onlangs vijf miljoen uit aan een wereldwijde marketingcampagne. Krijg je dat geld wel terug?
‘Veel bedrijven zijn nu terughoudend met het maken van reclame. Daarom is het nu veel effectiever om er geld aan uit te geven. Elke euro die je nu uitgeeft, levert veel meer op dan als er wel veel wordt geadverteerd. Het levert zeker nieuwe opdrachten op. Daarnaast zorgt het voor een besparing op de toekomstige reclamegelden. Wat we nu uitgeven, hoeven we straks niet extra in te zetten om weer opnieuw op te bouwen.’
Is er ook nog goed nieuws?
‘Jazeker. We halen nog nieuwe deals binnen. Daarnaast zien we een stabilisering van de vraag. Het gaat zeker niet meer zo slecht als het vorige kwartaal.’
Denkt u dat het ergste achter de rug is?
‘Het is de eerste crisis die in het internettijdperk plaatsvindt. De intensiteit waarmee wordt gecommuniceerd, op blogs en op twitter, heeft ook gevolgen voor de crisis. De kleinste onbenulligheden worden naar je toe gepusht. Mensen merken niet het koopkrachtverlies, maar er wordt wel over gecommuniceerd.
Dat heeft tot gevolg dat ook iedereen de lichtpuntjes snel ziet. Ik vermoed en ik hoop dat dit snel zal zijn. Het effect van het plaatsvinden van een crisis in het internettijdperk is nog niet doorberekend. Het is daarom lastig te zeggen wat de gevolgen zullen zijn.’
Henk Broeders
Henk Broeders is niet alleen bekend als lid van de raad van bestuur van Capgemini, maar hij is ook voorzitter van branchevereniging ICT~Office. Hij kwam bij Capgemini terecht nadat het bedrijf Volmac overnam, waar Broeders werkzaam was. Binnen Capgemini groeide Broeders door tot lid van de directie. Dat doet hij sinds 1998. Vanaf 1 januari 2004 bekleedt Broeders de functie van managing director Cap Gemini Ernst & Young Strategic Business Unit Northern Europe and Asia Pacific.