Van de ict-dienstverleners die zich bezighouden met de implementatie van software voor enterprise resource planning (erp), krijgen Microsoft en Ciber de hoogste waardering. Met een gemiddeld rapportcijfer van 7,1 laten de twee bedrijven de nummer twee van de lijst, Deloitte Consulting, net achter zich. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek dat Computable liet uitvoeren in het kader van de ICT Services Guide 2009.
Microsoft heeft zijn toppositie in de rapportcijferlijst voornamelijk te danken aan de 7,6 die het bedrijf kreeg op het onderdeel kennis. Ook qua prijs en betrouwbaarheid gooit de onderneming hoge ogen.
Ciber scoort vooral op de onderdelen 'kwaliteit van de dienstverlening' (7,1) en 'manier van communiceren met de klant' (7,3) hoger dan andere bedrijven in de lijst. Deloitte Consulting, die overall op de derde plek eindigt, wordt het hoogste beoordeeld om het nakomen van de tijdsplanning (7,4), om het binnen budget blijven (7,0) en om zijn betrouwbaarheid (7,3).
Communiceren
De vierde plaats wordt gedeeld door maar liefst vijf dienstverleners: Capgemini/Sogeti, Ordina, Logica, Ernst & Young en KPN/Getronics. Alle vijf ontvingen een overall rapportcijfer 6,8. Vooral de 7,6 die Ernst & Young kreeg voor het onderdeel 'manier van communiceren met de klant', valt daarbij in het oog.
De gemiddelde score van alle erp-dienstverleners bij elkaar is een 6,5.
Enterprise resource planning (erp) is een geïntegreerd softwarepakket dat onder andere kan worden gebruikt voor personeelsadministratie en -planning, financiële administratie en voorraadbeheer.
ICT Services Guide 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
In verband met representativiteit worden in de cijferlijst alleen dienstverleners getoond die van voldoende respondenten een rapportcijfer ontvingen. Andere bedrijven kunnen gemiddeld hoger scoren, maar werden door te weinig respondenten genoemd.