Capgemini ontslaat in 2009 meer mensen dan vorig jaar. Dat zegt Henk Broeders, lid van de raad van bestuur van de dienstverlener. 'We ontslaan wel mensen. Nu wat meer dan anders. Dat komt door de omstandigheden. Die ontslagen vinden plaats op individuele basis.' De dienstverlener heeft in Nederland ongeveer zesduizend mensen in dienst.
Eerder vertelde de dienstverlener al dat het vertrekkend personeel niet wordt vervangen. Het plaatst geen vacatures voor mensen die het bedrijf vrijwillig hebben verlaten. 'Er wordt alleen in heel specifieke gevallen een kandidaat geworven', zegt Broeders.
Hij verwacht niet dat de dienstverlener nog een ontslagronde gaat aankondigen. 'Bij voorkeur kiezen we ervoor om mensen binnen het normale beleid te laten gaan. Dat gebeurt dan als het functioneren daartoe aanleiding geeft en er onvoldoende geloof is in een perspectief bij Capgemini voor de toekomst is.'
Andere Nederlandse dienstverleners kondigden ontslagronden aan. Getronics ontsloeg onlangs zevenhonderd mensen, Ordina schrapt 350 banen en bij Logica Nederland verdwenen driehonderd banen. Atos Origin kondigde geen grote ontslagronde aan, maar zette van 1 januari tot 1 mei 229 man op straat.
@gast,
de discussie gaat hier over CG Nederland. In de halfjaarcijfers wordt dit onderscheidt niet gemaakt. En CG NL is gewoon heel erg gericht op NL, internationale business staat niet op de radar. Sogeti telt niet mee, die laten zien dat met een “eenvoudige”, extern, gefocusde en proactive klantbenadering er “relatief” goede resultaten behaald kunnen worden.
Parijs zal er heus wel voor zorgen dat de uitglijders uit het verleden niet meer gemaakt zullen worden. Het scenario we doen het beter dan de rest zal zeker werkelijkheid worden.
Jammer dat Parijs alleen aan het hoofd van de regio een UK dame heeft aangesteld. Teken cq signaal aan de Nederlandse top?
Interessante informatie allemaal. Over een paar jaar zijn de mensen die nu op onprofessionele wijze door hun p-manager ontslagen worden weer nodig.
Dat er mensen weg moeten, gezien de huidige markt situatie dat snapt iedereen. Een goede p-manager kan dat uitleggen en durft de discussie met deze mensen aan te gaan. Bedrijven als Cap gaan echter ten onder aan slecht functionerende managers, die in deze tijden het liefst hun kop in het zand steken.
Open en eerlijk afscheid nemen en de mensen betrokken houden bij de organisatie, zodat je ze makkelijk kunt benaderen als de tijden weer beter zijn. Dat zou getuigen van visionair leiderschap.
@andere Gast:
hoezo wellicht onjuiste waarnemingen? Vraag maar eens de rapportages op van de beschikbare FTE’s bij Consulting.
Je kunt natuurlijk wel struisvogel spelen en je hoofd diep in het zand steken en dan uitroepen dat je niets ziet van die ellende maar dat gaat niet helpen.
Waarom niet gewoon onderkennen en dan de juiste acties ondernemen? Er is kwaliteit genoeg aanwezig, alleen niet meer voldoende kritische massa, de critici die vanuit hun betrokkenheid bij de onderneming verbetersuggesties doen worden zo onderhand allemaal naar buiten gewerkt. Hiermee een van de kernwaardes van het bedrijf om zeep helpend.
En overdreven flink doen hoeft ook niet, de stemming bij Capgemini is om te snijden. Angst regeert, want jij kan het volgende slachtoffer zijn.
En begrijp me goed, ik zeg dit niet met blijheid, want ik zie een groot aantal kwalitatief uitstekende consultants die het bedrijf nu moeten verlaten terwijl ik ook een aantal zwaar betaalde consultants vrolijk op hun post zie blijven zitten, die je nog niet gratis naar een klant zou willen sturen.
@Peter,
Ik geloof dat er bij Capgemini een miskend talent rondloopt. Iemand die afgeeft op zijn bedrijf maar niet het lef heeft om zijn conclusies te trekken. Nee, want dat vorstelijke salaris vind Petertje ook maar al te fijn om te ontvangen in deze moeilijke tijden. Want wie zegt Petertje dat men ‘buiten’ wel op hem zit te wachten. En het is allemaal zo makkelijk om achteraf te oordelen in deze markt. Mag ik jouw glazen bol binnenkort lenen? Ben benieuwd waar ik op moet inzetten.
Ik volg de discussie al een paar dagen en merk dat er nu door Gast (welke??) zonder inhoud gereageerd werd. Apekop gaat nu op de toer om namen in tje te verbasteren. De gevoelige snaar is blijkbaar geraakt. Peter is naar mijn indruk gekomen met getallen en analyse daar heeft Apekop en Gast niet op gereageerd. Ik ben wel benieuwd naar hun reaktie. Of worden er toch veel mensen ontslagen, misschien heeft het niet met de performance van de mensen te doen.
Kom op Apekop geef je visie, discussieforum is your floor.
@Jaap, een andere alias dan Gast was blijkbaar beter geweest. Ik ben de 1e Gast, bijdrage t/m Gast, 25-06-2009 13:22.
Zoals je kunt afleiden er wordt gepost door mensen met ervaring hoe het eraan toe gaat binnen Capgemini. Dit is kernachting, in heldere taal, zonder al te veel emotie en onderbouwd met een aantal cijfers weergegeven.
Vervolgens komt daar een aantal reacties van mensen die misschien wel bij Capgemini werken, misschien daar mogen blijven werken misschien daarom ook weinig op de vestiging komen die niet in de gaten heeft wat er zich afspeelt op de werkvloer. De sfeer is negatief, men heeft in de gaten dat e.e.a. boven hun hoofden zich afspeelt. Men heeft geen idee langs welke lijnen de ontslagrondes worden getrokken en verkeert daardoor in onzekerheid. Dat in deze barre tijd misschien hier en daar ingegrepen moet worden in niet vreemd, de economie ligt op zijn gat. Dat gaat echt niet aan Capgemini voorbij. Er is geen exact cijfermateriaal voorhanden, niet van Capgemini niet van de concurrenten in de markt, dus heeft het niet veel zin af te geven op Capgemini of de anderen. Er is geen reden om aan te nemen dat Capgemini het beter of slechter doet dan de anderen, ook al zegt de PR-machine soms iets anders.
Wat belangrijk is dat het personeel bij Capgemini goed wordt geinformeerd over de noodzaak te komen tot personeelsreductie om vervolgens dit volgens de zo eerlijk mogelijk manier tot uitvoering te brengen. Hiervoor is belangrijk dat partijen in dit spel niet een achterhoede gevecht voeren en achter de feiten aanlopen maar leiderschap tonen. Dus OR en vakbonden, niet achter de feiten aanlopen maar erkennen dat er iets moet gaan gebeuren en start de discussie met de werkgever. Dat is wat in verleden wel eens poldermodel werd genoemd, en heeft een negatieve klank van improductief gekregen maar is nu nodig om sturing te krijgen aan het proces dat zich voltrekt.
Inkrimping zal absoluut nodig blijken te zijn, maar direktie van Capgemini blijf eerlijk in je doelstelling, motieven en uitvoerin !
Hopelijk dragen fora als deze bij aan het geven van ruchtbaarheid aan het proces en de manier van opereren van de Capgemini direktie en door de opwinding van deze en gene zal de direktie en de OR moeten komen tot een gedragen geheel.
Dit was de Preek van de Week.
Reageren hierop? Laat maar, enkel direktie en OR Capgemini hopelijk.
Jaap (ik zal niet flauw Japie zeggen), bedankt voor je uitnodiging.
De afgelopen jaren is er veel vraag geweest naar consultanncy dienstverlening. O.a. Capgemini heeft daarop ingespeeld door veel te werven. Criteria waren streng (lees maar eens het tweakers forum). De kredietcrisis heeft echter een totale omslag doen veroorzaken in de behoefte aan o.a. consultancy dienstverlening. Ik kan de directie van Capgemini moeilijk verwijten dat ze dit niet hebben zien aankomen, want dat heeft niemand (op ons miskend talent Petertje na misschien) voorzien.
Capgemini heeft de afgelopen maanden aangekeken hoe het de economie zou vergaan. Het aantal bankzitters bleef waarschijnlijk te hoog en men MOEST ingrijpen. Je begint dan met een ‘versneld’ proces voor de duidelijk onder de maat presteren consultants. Als je vervolgens ziet dat de bank nog steeds structureel te hoog is en je de economie niet aantrekt, ga je verder kijken. De markt vraagt meer voor minder geld. Consultants die vorig jaar goed presteerde hebben nu mogelijk onvoldoende potentieel. Heel vervelend, maar dan neem je een beslissing om afscheid te nemen. Ik heb goede contacten binnen Capgemini en weet dat 98% van de namen niet verrassend is.
Capgemini wil niet collectief ontslaan omdat dan het afspiegelingsprincipe moet worden toegepast. Lijkt sociaal, maar is asociaal. Zowel voor de ontslagen consultants als voor de achterblijvers. Is een typische jaren 70 vakbondshoud gedachte die niet meer van deze tijd is. Ik zou als Capgemini medewerker blij zijn dat de OR niet meegaat met deze vakbondsgehalte. Het is immers een ONDERNEMINGSraad met vertegenwoordigers van werknemers en geen WERKNEMERSraad. Een OR moet handelen in het belang van de onderneming vanuit de medewerker geredeneerd en niet alleen vanuit de werknemer. Ik heb tevens begrepen dat de OR zich met succes zeer sterk heeft gemaakt voor de medewerkers die ontslagen worden. Heel verstandig, want ex-cappers gaan veelal bij klanten werken en zijn vanuit die rol veelal de beste accountmanager voor een consultancybedrijf. Daar moet je dus goed afscheid van nemen.
Er is 1 zaak die ik de directie van Capgemini zou verwijten en dat is dat men niet strenger selecteert in goede tijden maar kiest voor de omzet die veelal ook de ‘zwakkere’ consultants dan nog kunnen maken.
@Jaap: voldoende zo? Now the floor is yours (of ben je alleen een volger?)
Peter,
je kleinerende toon staat me niet aan. Doe niet net alsof ik niet weet hoe de vork in de steel zit.
Als iedereen zich bij alles wat hij/zij doet zou afvragen of het meer oplevert dan het kost, zijn de problemen zo voorbij. Probleem is echter dat dat er aan schort.
En ja, dat geldt ook voor een groot aantal managers.
Ik stel mijzelf continu de vraag of ik meer in het laatje breng dan dat ik eruit haal. Mocht ik de volgende keer ‘de dans niet ontspringen’ (zoals anonieme held ‘gast’ beweert), dan zal het antwoord op die vraag al vooraf ‘nee’ zijn geweest. Daar moet je dan op inspelen!
In het artikel in Computable zegt Henk Broeders: ‘Dat is bij ons niet aan de orde. Dat wij mensen laten gaan in de proeftijd, dat kan ik me voor een bedrijf als Capgemini niet voorstellen. Het zegt wat over de betrouwbaarheid van een bedrijf.’
Uit betrouwbare bron weet ik dat er bij Capgemini wel degelijk mensen het pand verlaten binnen hun proeftijd als er geen betaalde opdracht voor ze wordt gevonden. Dat ook Capgemini mensen ontslaat is gezien de economie begrijpelijk, en wellicht onontkoombaar.
Want ik wel heel naar vindt is dat Henk Broeders ontkent (er over liegt?) dat Capgemini mensen tijdens hun proeftijd laat gaan. DAT zegt inderdaad iets over de betrouwbaarheid van een bedrijf!
En natuurlijk zegt Henk Broeders niet DAT ze geen mensen laten gaan, maar alleen dat hij zich het niet kan VOORSTELLEN. Mooie formulering, zo kan niemand ooit beweren dat je liegt. Fraai.
m.n vrouwtje is net ontslagen bij cap en met een k..smoesje ,jaar beoordelingen altijd goed en nu krijg je te horen je bent niet goed genoeg,uit het niets schandalig .de mensen die het werk binnen moeten halen halen de targets niet en het ondersteunende personeel moet daar voor bloeden dure managers met een dik salaris,ga ook eens werken en laat de meiden die hard werken om jullie een beetje goed voor de dag te laten komen met rust!!! cap is nog niet klaar met die zogenaamde domme secretaresses want die steken de koppen bij elkaar want jullie zijn nog niet van ons af!!!