Capgemini ontslaat in 2009 meer mensen dan vorig jaar. Dat zegt Henk Broeders, lid van de raad van bestuur van de dienstverlener. 'We ontslaan wel mensen. Nu wat meer dan anders. Dat komt door de omstandigheden. Die ontslagen vinden plaats op individuele basis.' De dienstverlener heeft in Nederland ongeveer zesduizend mensen in dienst.
Eerder vertelde de dienstverlener al dat het vertrekkend personeel niet wordt vervangen. Het plaatst geen vacatures voor mensen die het bedrijf vrijwillig hebben verlaten. 'Er wordt alleen in heel specifieke gevallen een kandidaat geworven', zegt Broeders.
Hij verwacht niet dat de dienstverlener nog een ontslagronde gaat aankondigen. 'Bij voorkeur kiezen we ervoor om mensen binnen het normale beleid te laten gaan. Dat gebeurt dan als het functioneren daartoe aanleiding geeft en er onvoldoende geloof is in een perspectief bij Capgemini voor de toekomst is.'
Andere Nederlandse dienstverleners kondigden ontslagronden aan. Getronics ontsloeg onlangs zevenhonderd mensen, Ordina schrapt 350 banen en bij Logica Nederland verdwenen driehonderd banen. Atos Origin kondigde geen grote ontslagronde aan, maar zette van 1 januari tot 1 mei 229 man op straat.
Kijk: Dat zijn de bestuurders met visie en inzicht in de marktontwikkeling
Toch wil de dienstverlener het komende jaar marktaandeel veroveren. “Wij zijn daarvoor beter gepositioneerd dan onze concurrentie”, zegt Henk Broeders.
Bron: Computable 02-03-09,”Capgemini wil groeien in krimpende markt”
Ja, dit is conform het artikel van Computable:
“ondanks crisis, tekort aan ICT-ers!”
Nu wat meer dan anders is in feite 10%, dat is laatst intern meegedeeld.
En die 10% blijkt opeens niet te functioneren of niet meer aan het functioneren te krijgen.
@capper “Nu wat meer dan anders is in feite 10%, dat is laatst intern meegedeeld.” Hoe is dit intern meegedeeld? Ik heb namelijk niks gehoord, dus vermoed niet dat dit een officiele mededeling is geweest. Kan me ook niet voorstellen dat 10 % van de werknemers bij Capgemini ontslagen is/wordt.
Ik denk wel dat het werknemersaantal het afgelopen jaar met 10 % is afgenomen; maar volgens mij is het overgrote deel hiervan medewerkers die zelf kiezen om weg te gaan (verloop) en niet ontslagen worden. 10 % krimp in werknemersaantal is heel iets anders dan 10 % van de medewerkers is/wordt ontslagen!
Nee hoor er worden veel meer mensen ontslagen, ook met goede perspectieven. Eerst de jaarkontrakten en mensen in de proeftijd (ronde 1), toen ongeveer 100 man bij Consulting Services ( van de 450 fte, laatste 2 weken) en nu gaan er bij TS discipline nog eens eens 300-500 fte. De OR heeft ingegegrepen. Dus CAppers ik zou maar eens wat vragen gaan stellen want als je deze feiten niet kent hoe naief kun je dan zijn.
Peter, ik weet niet hoe gefrustreerd je bent… Zie je hier en daar scheentjes schoppen.
Het is een zegen voor de levensvatbaarheid van iedere organisatie dat onderpresterende mensen de wacht worden aangezet. Ik weet uit ervaring dat dit bij veel organisaties het geval is. Klagen en schreeuwen rond salarisbesprekingen maar een ondermaatse en weinig proactieve werkhouding.
Ik sta dus volledig achter de wijze waarop onze directie met de crisis omgaat. Individueel bekijken of mensen presteren zoals het hoort, en zo niet individueel een oplossing zoeken.
Helaas kwam de mail van de OR (van vorige week) voor mij een maand te laat. Mijn altijd schappelijke en professionele P-manager veranderde in het afscheidsgesprek wat ik had met PRM in een stuk minder sympathieke collega. Ik kan daarom wat Gast zegt bevestigen, ik behoorde tot de groep “En die 10% blijkt opeens niet te functioneren…”. Mijn conclusie was toen ik naar huis reed dat ik beter zzp’er had kunnen zijn dan een loonslaaf die 92% van zijn werkzame tijd bij Cap factuurabel was. Een ervaring rijker…
Hier nog iemand die behoort tot de 10% die opeens niet meer blijkt te functioneren.
Een maand voordat ik te horen kreeg dat ik weg mocht had ik een P-gesprek en toen was er niets aan de hand.(er waren natuurlijk wel verbeter puntjes maar er werd niet gezegd dat ik misschien wel eens ontslagen kon worden). En een maand later kreeg ik opeens mijn ontslag.
ik vind dat als je een reorganisatie doet je dan gewoon open en eerlijk tegenover je werknemers moet zijn. Maar helaas, dat schijnt niet te kunnen. Tot zover deze twee kernwaarden van Capgemini.
Bas ontspringt de dans blijkbaar….deze keer.