In de Fashion Retail branche krijgt automatisering aandacht op directieniveau: de helft van de bedrijven is bezig met strategische ICT-planning.
De plannen hebben vooral betrekking op verhoging van de efficiency en minder op innovatieve mogelijkheden voor het vinden en binden van klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Goals Marktbewerking dat medio april is uitgevoerd in opdracht van K3 – specialist in retail-automatisering. In totaal zijn circa 400 Fashion Retailers benaderd waarvan er 80 bedrijven een online enquête over hun ICT-situatie ingevuld. Het onderzoek is gericht op de situatie en behoeften rond vijf belangrijke ICT-terreinen: huidige automatiseringsituatie en behoeften, strategie en beleid, managementinformatie, online faciliteiten, support en outsourcing.
Focus op efficiency van primaire processen, innovatie nog in de kinderschoenen
De branche beoordeelt de huidige ICT-ondersteuning van primaire processen redelijk positief. Toch blijft de ondersteuning van deze processen bovenaan de ICT-agenda staan. Kennelijk valt er nog voldoende te optimaliseren. Wat innovatie betreft, loopt de branche niet voorop. Zo begint de belangstelling voor ICT-oplossingen rond marketing & sales nu pas te komen. Daarbij wordt een voorzichtige start gemaakt met een 1-op-1 benadering van klanten. Van een echt multi-channel concept is echter nog vrijwel geen sprake.
Ook als we kijken naar de rol van websites, blijkt dat de innovatie nog in de kinderschoenen staat. Bijna driekwart van de bedrijven heeft een statische site. De interactie is beperkt tot downloads en contact per e-mail. Een minderheid heeft koppelingen met de backoffice gerealiseerd.
ICT bereikt de directiekamer, managementinformatie is een zorgenkindje
Het merendeel van de bedrijven beschikt over een strategisch ICT-plan of is bezig met het ontwikkelen hiervan. Bijna de helft van de respondenten is van plan om systemen binnen drie jaar geheel of gedeeltelijk te vervangen. Daarbij gaat een lichte voorkeur uit naar geïntegreerde oplossingen in plaats van een combinatie van deelsystemen. Verder is dringend behoefte aan standaarden voor het uitwisselen van informatie ten behoeve van ketenintegratie.
De meeste bedrijven hebben geen real-time koppeling, dit zorgt er vaak voor dat de verkoopinformatie niet actueel beschikbaar is. Wel hebben ze voldoende managementinformatie om strategische beslissingen te nemen. Opvallend is wel dat de beschikbaarheid van managementinformatie sterk verschilt per taakgebied binnen de organisatie. Dat maakt het lastig voor het management om een volledig en samenhangend beeld te krijgen.