Vooral de buitenlandse activiteiten van Getronics zorgden ervoor dat de omzet van de dienstverlener in het eerste kwartaal van 2009 terugliep. Toch blijft het bedrijf de beslissing om activiteiten naar het buitenland te verplaatsen verdedigen. 'De beslissing was niet fout', zegt een woordvoerster, 'alleen heeft de toekomst ons ingehaald. Ontwikkelingen die we het hoofd dachten te bieden hebben sneller plaatsgevonden dan verwacht.'
Een van de punten van kritiek die Getronics op dit moment te verwerken krijgt, is dat het bedrijf zichzelf in de vingers gesneden heeft door afdelingen naar het buitenland te verplaatsen. In april presenteerde moederbedrijf KPN het financieel verslag over het eerste kwartaal van 2009. Hieruit bleek dat vooral de buitenlandse activiteiten van Getronics leidden tot een daling van de omzet. De dienstverlener is onder meer actief in Brazilië, Colombia, Singapore en Mexico.
De internationale tak van het bedrijf boekte in de eerste drie maanden van 2009 zeventien procent minder omzet dan een jaar eerder. Zes procentpunten daarvan kunnen verklaard worden door ongunstige valutakoersen. Dat staat in het kwartaalverslag van KPN, moederbedrijf van Getronics. De totale omzetdaling kwam uit op 1,1 procent.
Volgens een woordvoerster van het bedrijf was het verplaatsen van activiteiten ‘op dat moment de juiste beslissing’. “We dachten bepaalde ontwikkelingen het hoofd te bieden door afdelingen naar het buitenland te verplaatsen. Maar de toekomst heeft ons ingehaald. Ontwikkelingen hebben sneller plaatsgevonden dan verwacht, daarom moeten we nu bijsturen.”
Afstoten
Net als in Nederland wordt in het buitenland tien procent van het Getronics-personeel ontslagen. Afstoten van niet-Nederlandse afdelingen of complete landenorganisaties is op dit moment niet overwogen. De woordvoerster: “We hebben ervoor gekozen de reorganisatie in alle geledingen van het bedrijf door te voeren. Het is niet zo dat buitenlandse afdelingen zwaarder getroffen worden.”
In het financiële verslag van KPN wordt niet alleen naar het buitenland gekeken om de omzetdaling te verklaren maar vooral gewezen op de economische neergang. Klanten die hun infrastructuur rationaliseren en investeringsbeslissingen uitstellen, zouden de belangrijkste reden zijn. Ook toegenomen druk op de tarieven, het afnemend aantal raamcontracten en de dalende vraag naar aanvullende werkzaamheden bij uitbestedingsopdrachten, zorgen voor minder omzet.