Netwerken is meer dan borrelen of het strooien met visitekaartjes. Door strategisch te netwerken bouw je doelgericht relaties op en onderhoud je deze. Dit is onder andere van belang om nieuwe klanten of markten te vinden of het bevorderen van kennisdeling. Hoe je dit goed aanpakt, leerden de aanwezige vrouwen gisteravond bij Sun Microsystems tijdens de kwartaalbijeenkomst van Women in IT. Netwerkcoach Daphne Medik van DMM Communication geeft tips.
Weet wat je wilt
Stel jezelf een doel voordat je naar een bijeenkomst gaat. Wat wil je bereiken, ideeën en inspiratie opdoen of nieuwe opdrachten of medewerkers vinden? Ook om op de hoogte te blijven van trends is netwerken geschikt.
Zorg voor een effectieve elevatorpitch
Weet hoe je jezelf kort en bondig presenteert en je gesprekspartner nieuwsgierig maakt zonder alleen je functiebenaming te noemen. Zeker in de ict-sector blijft dat vaak erg vaag en is de invulling van ict-functies binnen iedere organisatie anders. Geef in je pitch bovendien aan wat jouw toegevoegde waarde is voor de ander.
Netwerken begint met geven
Deel uit jezelf informatie wanneer je tijdens een netwerkevenement met iemand in gesprek komt. Netwerken begint met geven, de rest komt vanzelf. Probeer niet direct iets te verkopen en gelijk iets terug te verwachten van de ander. Toon interesse in je gesprekspartner. Luisteren is belangrijker dan praten, wees gericht op de ander. Neem een uitnodigende, open houding aan en ontspan. Bedenk wat je kunt doen om de ander te helpen.
Kom uit je comfort zone
Probeer actief nieuwe mensen te ontmoeten. Bijvoorbeeld door naar een netwerkbijeenkomst te gaan. Maar het kan ook simpeler. Schuif tijdens de lunch eens niet aan bij je directe collega's, maar kies een tafel uit waar mensen zitten die je niet of niet goed kent.
Je netwerk zit in de contacten van jouw contacten
De kracht van je netwerk zit niet in je adressenboekje, maar in de mensen daarachter. Als je ervan uitgaat dat jij 250 ‘echte' contacten hebt, waarvan er 125 overlappen met de contacten van jouw contacten dan representeert iedereen 30000 contacten.
Shit man,
volgens mij stonden die tips laatst op manageronline.nl!
Niets echt iets nieuws onder de zon en ja, ze stonden ook op managementonline. Een tip vind ik onzin; de elevatorpitch. Een uit Amerika overgekomen verhaal dat past bij de Amerikaanse cultuur maar bij ons als een tang op een varken slaat. Lees mijn blog er maar eens op na:
http://www.denetwerkmakelaar.blogspot.com
Los van waar ze vandaan komen zijn het prima tips. Het is nou eenmaal geen rocket science dus voor velen open deuren.
Wat betreft de ‘pitch’ verschil ik van mening met Phil Kleingeld. De elevator pitch is juist een goede manier om in een hele korte tijd (2 a 3 zinnen) duidelijk te maken wat je bedrijf doet. Ben het wel met Phil eens dat het niet de moeite is om hier een hele cursus voor te volgen ;-).
@heinio:
Computable zorgt naar het schijnt voor berichtgeving. Helemaal niet raar dat een dergelijk bericht elders in een andere vorm eerder is geplaatst.
Ben het eens met de opmerking van Douwe over de pitch op voorwaarde dat je niet gaat vertellen wat je bedrijf doet maar wat het je potenti�le klant oplevert. Oja, ict’ers, vergeet even jullie gebruikelijke jargon. Ik ben een gebruiker en geen deskundige op jullie vlak. Vertel me dus in leken-taal wat ik aan je diensten heb. Het zal een hele uitdaging worden om dit in twee zinnen te doen omdat ik op basis van 15 jaar ervaring in het verzorgen van communicatietrainingen aan it’ers heb geleerd dat dit bijna onmogelijk is ;>)
Elevatorpitch, Comfort Zone .. het is net of ik naar een slecht programma van RTL op de zondagmorgen zit te kijken.
@ Heino: Er is inderdaad al jaren geleden een artikel van mij op Managersonline gepubliceerd. Daar hebben al veel mensen hun voordeel mee gedaan.
@ Phil: Ik zie dat jij – net als veel andere mensen- een verouderd beeld hebt van de Elevator Pitch. De Pitch zoals ik hem train heeft niets te maken met die ouderwetse variant die je via Google vaak ziet. Ik nodig je graag uit om daar in mijn training kennis van te komen nemen. Of vraag het een van mijn tevreden deelnemers, die nu eindelijk leuke gesprekken hebben op (netwerk)bijeenkomsten! O ja, daar zijn ook veel ict’ers bij (o.a. van IBM en Unisys). Misschien helpt het dat ik zelf 8 jaar in de ict-branche gewerkt heb als communicatiemanager voordat ik 15 jaar geleden trainer werd!
@ Douwe: dank je, helemaal eens met deel 1 van je tekst. Voor het tweede: zie mijn antwoord aan Phil. (Die pitch maakt trouwens maar een klein onderdeel uit van mijn training, er valt aanzienlijk meer te leren over netwerken!)
Ik kreeg na het lezen hetzelfde gevoel als Michel de Rooi.