Het Nieuwe Werken, of Werken 2.0, is erop gericht om mensen 24 uur per dag en 7 dagen per week toegang te bieden tot bedrijfsinformatie. Deze visie op flexibeler werken heeft de afgelopen jaren geleid tot de aanschaf van grote aantallen PDA’s en Smartphones. Veel van die apparaten worden echter alleen maar gebruikt voor emailen en het opzoeken van klant- gegevens. Als bedrijven hun mobiele medewerkers en managers actiever gaan betrekken in elektronische workflows, zijn bepaalde besluitvormingstrajecten en responsetijden aanzienlijk te verkorten en neemt de efficiency verder toe. Die stap van alleen maar mobiel informatie gebruiken naar het mobiliseren van hele bedrijfsprocessen biedt IT-resellers nieuwe kansen.
De afgelopen jaren is mobiel werken veel eenvoudiger geworden. Emails en documenten zijn tegenwoordig vrijwel overal toegankelijk en veel applicaties zijn in meer of mindere mate via een gebruikersvriendelijke Internetpagina remote te gebruiken. Binnen veel organisaties is de informatieverwerking echter nog verder te verbeteren met ‘Business Process Mobilization’. Bijvoorbeeld door in plaats van een email of sms te sturen over goed te keuren offertes, orders of bestellingen, direct een goed- of afkeuringverzoek uit SAP op de PDA of telefoon aan te bieden. Oftewel belangrijke stappen in de bedrijfsprocessen als elektronische workflows naar de mobiel werkende medewerkers of managers te sturen.
Na het mobiel automatiseren van verticale applicaties zoals parkeerbeheer, servicewerk of thuiszorgregistratie, is het nu dus ook mogelijk om proactief belangrijke beslismomenten via de telefoon of PDA te laten goedkeuren. Dat verbreedt de toepassingsmogelijkheden van mobiel werken aanzienlijk. Om die intelligentere manier van mobiel werken te kunnen invoeren hebben klanten zowel aanvullende software als advies en hulp nodig. Daarom biedt ‘Business Process Mobilization’ resellers nieuwe kansen om zich met echte toegevoegde waarde te onderscheiden van concurrenten!
Artie Jasperse, Regional Sales Manager, Sybase iAnywhere