Dat hardwareleverancier Nortel in surseance verkeert, schrikt Ziggo niet af. De Nederlandse kabelaar sloot begin juni 2009 een contract met Nortel voor de levering van zakelijke ip-telefonieproducten. 'We verwachten dat de afdeling Voice blijft bestaan en dat dus de ondersteuning geen probleem zal zijn', vertelt woordvoerder Gradus Vos van Ziggo.
'Het proces van aanschaf is al begonnen voor de surseance van Nortel', licht Vos toe. 'Terwijl men onze switch aan het bouwen was, heeft Nortel Chapter 11 aangevraagd. Wij hebben niet overwogen om onder het contract uit te komen, omdat wij alleen maar goede ervaringen met Nortel hebben. En omdat Nortel een zeer gunstige prijs per poort bood.'
Ook over de ondersteuning op de producten die Nortel aan Ziggo levert, maakt de kabelaar zich weinig zorgen. Vos: 'Bij de onderhandelingen over de aanschaf is de ondersteuning door Nortel voor langere tijd contractueel geregeld.' Zijn bedrijf gaat er niet vanuit dat de relevante afdelingen bij Nortel worden opgeheven. 'Bovendien zijn er andere bedrijven die ook ondersteuning op Nortel leveren.'
Voorgangers
Nortel levert al langere tijd aan Ziggo en zijn voorgangers @Home en Casema. 'Twee switches daarvan hebben we nog steeds in gebruik', zegt de voorlichter. En nu gaat het Canadese bedrijf onder meer Communications Server 2000 voip-switches leveren. Met die switches zijn de kosten per poort veel lager dan bij de apparatuur die Ziggo voordien gebruikte, vertelt Vos. Dat waren overigens ook switches van Nortel.
De Canadese fabrikant van telecom- en netwerkhardware kreeg begin 2009 surseance van betaling verleend van de rechter. Het bedrijf boekt al enige tijd forse verliezen en zoekt manieren om zich op te splitsen en bepaalde onderdelen te verkopen.