IT-afdelingen maken momenteel financieel moeilijke tijden door. Belangrijke oorzaken hiervan zijn de almaar stijgende kosten van slecht presterende informatiesystemen en de impact die dit heeft op de business. Bovendien ervaren zij steeds meer druk om tegen lagere kosten meer service te verlenen die van een verbeterde kwaliteit moet zijn. Om deze problemen met applicaties op te lossen, introduceert Compuware Vantage 11.
Met deze nieuwe release hebben organisaties sneller een goed zicht op de prestaties van applicaties en de impact op de eindgebruikers. Daarnaast kunnen IT-afdelingen nu op pro-actieve wijze eventuele problemen identificeren en deze snel en efficient oplossen. Hierdoor presteren applicaties beter en wordt de impact van eventuele problemen geminimaliseerd. Ook kunnen IT-afdelingen aanzienlijke besparingen realiseren op de kosten die gepaard gaan met het vinden en oplossen van problemen die de applicatieprestaties negatief beïnvloeden.
Applicaties die slecht presteren zijn niet alleen een probleem voor interne gebruikers. Juist ook externe gebruikers – zoals klanten van een e-commerce website of partners die via een extranet werken – hebben aanzienlijke last van applicaties die een slecht prestatieniveau kennen. In deze gevallen ontstaat een directe negatieve invloed op de omzet en de winst van de organisatie en is het lastig om klanten te behouden. Ook bij outsourcing-situaties is het essentieel om te weten wat de reden is van het afnemen van de beschikbaarheid en prestaties van applicaties. Alleen bij het achterhalen van de reden is het mogelijk om de juiste partij te kunnen aansturen en te voorzien van goede informatie om het probleem op te lossen. Dit onderstreept het belang van het meten van de systeemprestaties vanuit het perspectief van de eindgebruiker. Vantage 11 hanteert een dergelijke top-down benadering.
Door het monitoren van de prestaties zoals deze door de eindgebruiker worden ervaren, kunnen IT-afdelingen prioriteiten toekennen aan het oplossen van problemen. Hierdoor ervaart de eindgebruiker direct de prestatiewinst. Ook kunnen IT-afdelingen de juiste actie ondernemen voor het oplossen van de problemen en voor het maken van rout cause-analyses. Brian Hart, senior manager systems management van Autotrader.com legt uit: ‘Met Vantage staan de eindgebruikers en belangrijke business-services centraal bij alles wat we meten en rapporteren. Hierdoor zijn we er zeker van dat de eindgebruikers van Autotrader.com tevreden zijn.’
Vantage 11 biedt een volledig zicht op de complete technische infrastructuur die voor alle applicatietypen wordt gebruikt. Daarmee biedt Vantage 11 een uitstekende basis om tot een volwaardige vorm van Business Service Delivery te komen. Hierbij staan niet de prestaties van de onderliggende techniek centraal, maar het business processen zoals deze door de eindgebruiker worden toegepast.
De nieuwe functionaliteiten van Vantage 11 bestaan uit:
– Een servicemodel waarbij de applicatieprestaties centraal staan. Het servicemodel geeft inzicht in de relatie tussen de IT-infrastructuur en de business-services die hiermee worden ondersteund. Met deze functionaliteit zijn IT-afdelingen in staat om de impact van problemen te begrijpen, een beter presterende service te leveren en een optimale afstemming te realiseren met hun klanten. Het servicemodel wordt automatisch gegenereerd met informatie die Vantage zelf verzamelt. Monitoring-tools van derde partijen kunnen hier aanvullingen op leveren. Deze geautomatiseerde aanpak biedt als voordeel dat IT-afdelingen niet zelf een kostbare en foutgevoelige CMDB hoeven te bouwen.
– Een samengestelde analyse van de prestaties. Veel monitoring-tools zijn point solutions die slechts in staat zijn een type probleem vast te stellen. Hierdoor kan snel een situatie ontstaan waarbij geen overzicht wordt gerealiseerd, maar dat de diverse beheerders juist naar elkaar gaan wijzen. Met deze zogeheten unified performance-analyses wordt de kloof overbrugd tussen dashboards die op een hoog aggregatieniveau werken en tools die als point solutions op zeer gedetailleerd niveau werkzaam zijn. Hiermee kunnen IT-afdelingen snel de root cause van een applicatieprobleem vinden. Het is hierbij niet belangrijk of de informatie afkomstig is van de oplossingen van Compuware of van andere leveranciers. IT-afdelingen kunnen dus optimaal gebruik blijven maken van hun bestaande investeringen in monitoring-tools.
– Een zeer uitgebreide monitoring van de applicatieprestaties zoals deze door zowel echte gebruikers als gesimuleerde gebruikers worden ervaren. Al deze informatie wordt gepresenteerd in een enkel dashboard, waardoor alle relevante informatie voor het vaststellen van een probleem en het oplossen daarvan direct bij de hand is. Deze functionaliteit biedt een goed en in realtime verkregen zicht op de werkelijke eindgebruikerservaringen. Bovendien kan direct een kwantificering worden gemaakt van de gevolgen van een applicatieprobleem voor de business.
– Een zeer diepgaande analyse van de oorzaak van een probleem met een applicatie. Hierbij kunnen ook Java- en .NET-applicaties worden meegenomen, evenals de netwerk- en server-infrastructuur en het eventueel aanwezige mainframe.
‘Omdat applicaties steeds complexer worden en bovendien steeds vaker een gedistribueerd karakter hebben, is de traditionele aanpak van het monitoren van de applicatieprestaties tegenwoordig te beperkt’, zegt Will Cappelli, Research Vice President van Gartner. ‘Organisaties moeten kijken naar de manier waarop een applicatie zich in zijn totaliteit gedraagt. Zonder een dergelijke holistische kijk heeft een IT-afdeling geen idee van de werkelijke conditie van een applicatie, laat staan van de applicatiekwaliteit zoals deze door de eindgebruiker wordt ervaren.’
Om er zeker van te zijn dat bedrijfsapplicaties naar behoren functioneren, moeten IT-afdelingen continu zicht hebben op het daadwerkelijke prestatieniveau zoals dit door alle eindgebruikers wordt ervaren. De IT-afdeling moet in staat zijn om pro-actief probleemgebieden te identificeren en te isoleren, zodat de oorzaak van het probleem snel en efficient kan worden geëlimineerd. Tot slot moeten zij over mogelijkheden beschikken om belangrijke stakeholders te voorzien van de informatie die zij nodig hebben om tegemoet te komen aan de behoeften van de business. Vantage 11 brengt deze drie gebieden – het monitoren van de eindgebruikerservaring, application performance management en business service management – bij elkaar in een enkele geintegreerde oplossing.
Kijk voor meer informatie op www.compuware.com/vantage11.