Van alle bedrijven die diensten leveren op het gebied van de ict-infrastructuur krijgt HP de hoogste waardering. Gemiddeld scoort het bedrijf een 7,3. Daarmee houdt het concurrenten zoals Siemens en Microsoft achter zich. Laatstgenoemde dienstverleners scoorden gemiddeld een 7,1. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek dat Computable uitvoerde voor de ICT Services Guide 2009.
HP gooit vooral hoge ogen als het aankomt op zijn betrouwbaarheid en de kwaliteit van de dienstverlening. De respondenten geven daar respectievelijk een 7,5 en een 7,3 voor. Geen enkele ict-dienstverlener krijgt zo’n hoge score voor deze twee onderdelen.
Op andere onderdelen uit de rapportcijferlijst scoren branchegenoten beter. Siemens scoort hoger op het nakomen van de tijdsplanning (7,4), het blijft vaker binnen het overeengekomen budget (7,7) en de manier van communiceren met klanten (rapportcijfer 7,5) wordt hoger gewaardeerd dan bij HP. Microsoft en HP scoren voor hun kennis beide een 7,6. Dat is de hoogste waardering die de respondenten geven voor de geleerdheid van de dienstverleners.
Onvoldoende
Een opvallend rapportcijfer in lijst is de 7,2 die dienstverlener Bull krijgt voor het binnen budget blijven. Daarmee staat het bedrijf samen met HP voor dat onderdeel op een gedeelde eerste plaats.
Dienstverlener EDS doet het zelfstandig lang niet even goed als zijn moederbedrijf HP. Op de onderdelen ‘prijs’, ‘nakomen van tijdsplanning’ en ‘manier van communiceren met klanten’ krijgt EDS de enige onvoldoendes van de lijst: 5,5. Omdat de overname van EDS door HP pas in augustus 2008 plaatsvond, zijn de twee bedrijven afzonderlijk in het onderzoek opgenomen.