Getronics heeft geprobeerd de reorganisatie van het bedrijf zo integer en persoonlijk mogelijk uit te voeren. Dat zegt een woordvoerster van het bedrijf. 'Een reorganisatie is nooit goed nieuws. Ik begrijp dat er kritiek is op het feit dat we mensen telefonisch hebben laten weten dat ze boventallig zijn, maar we dachten dat dit de juiste methode was. Ik zou niet weten hoe we anders ruim negenduizend Nederlandse werknemers op zo'n korte termijn hadden moeten informeren.'
Sinds Getronics vorige week zevenhonderd Nederlandse personeelsleden boventallig verklaarde, ligt het bedrijf onder vuur van vakbonden, eigen personeel en buitenstaanders. Op eerdere artikelen op Computable.nl kwamen tientallen reacties binnen. De dienstverlener wordt onder meer onfatsoenlijk en asociaal genoemd. 'Menselijkheid is bij Getronics ver te zoeken', schrijft bijvoorbeeld een medewerker van het bedrijf die zijn baan behield.
Getronics wil niet reageren op individuele reacties van personeelsleden, en zeker niet van buitenstaanders. Het schrappen van 10 procent van het personeelsbestand was noodzakelijk om de winstgevendheidsdoelstellingen van het bedrijf te halen, zegt woordvoerster Gabry de Kovel. Uit een persbericht dat moederbedrijf KPN in maart uitgaf, bleek een van de doelstellingen een besparing van zestig miljoen euro op jaarbasis op de personeelskosten te zijn.
'Personeel ontslaan is misschien wel de meest impopulaire maatregel die je kunt nemen als bedrijf. Maar we zijn tot de conclusie gekomen dat dit nodig was om tot een gezond behoud en groei van het bedrijf te komen. Getronics is overigens groot geworden door het nemen van populaire én impopulaire beslissingen', aldus De Kovel.
Vraagtekens
Onder andere CNV-bestuurder Nico Passchier zette vraagtekens bij de manier waarop Getronics zevenhonderd man ontsloeg. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan. In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten "landen"', aldus de vakbondsbestuurder eerder in Computable.
De dienstverlener startte dinsdag 9 juni met zijn ontslagronde. Zevenhonderd Nederlandse werknemers werden boventallig verklaard. Daarnaast raken, zoals in maart al werd aangekondigd, 250 buitenlandse collega's en 450 externe krachten hun baan bij de dienstverlener kwijt.
Ik moet zeggen dat het volgens mij op een andere manier onmogelijk is om 700 man op een persoonlijke manier gelijktijdig op de hoogte te stellen. Door de managers te laten bellen kan je tenminste de (slechte) boodschap gelijktijdig brengen en hoef je dus niet thuis te komen waar een onpersoonlijke brief op je deurmat ligt te wachten. Ook lijkt het me niet prettig als de ene na de andere werknemer ‘eventjes’ bij de manager moet komen om vervolgens zijn spullen te moeten pakken.
Wat een bedrijf die Getronics, ik schaam me ervoor in de IT-sector te werken terwijl ik niet eens een directe relatie heb met getronics. Als we zo met elkaar om gaan dan vraag ik me af waar we heen gaan. Ik krijg gewoon buikpijn van het lezen van de reacties.
Ontslaan kan nodig zijn, dit is de meest waardeloze manier die ik ooit heb gehoord. Als je dat zelf niet door hebt stel ik voor dat je de tent opdoekt en tomaten gaat verkopen. Als ik ‘ mocht’ blijven zou ik per direct zelf ontslag nemen, maar zoals ik al zei, ik heb er niets mee van doen. Hmm waar maak ik me ook alweer zo druk over
Het is altijd makkelijk kritiek te hebben zonder met een alternatief te komen. En dan bij voorkeur niet onder je eigen naam, want dan weet iedereen wie je bent.
Want wat is het alternatief voor een grootschalig ontslag? Iedereen op kantoor aanwezig laten zijn en de managers in alle openheid de ontslagen medewerkers er uit laten pikken? Lijkt mij niet plezierig.
Met alle medewerkers gesprekken houden om ze te vertellen of ze wel of niet mogen blijven? Duurt lang, waarschijnlijk meerdere dagen en geeft een lange periode van onzekerheid en spanning.
In de gekozen oplossing is de onzekerheid van de werknemers tot ��n (avond)uur beperkt. Daarnaast kan de eerste heftige schok thuis worden verwerkt.
Er is natuurlijk geen goede manier om mensen te ontslaan, maar wel een minst slechte. En dat is precies waar Getronics m.i. voor heeft gekozen.
“wat is het alternatief voor een grootschalig ontslag?”
Jezelf als management-team van een bedrijf – al jaren terug – bij je eigen core-discipline houden i.p.v. “andermans bedrijfsovername spelletjes” te spelen??
Deze “bedrijfs overname spelletjes” gaan nu ten kosten van nu 700 arbeidsplaatsen bij Getronics en ook bij andere grote ict bedrijven heeft dit al tot flinke ontslagrondes geleid. Deze 700 mensen hadden anders niet eens onder de naam Getronics hoeven te werken en nu ontslagen te worden.
What goes up, must come down (eventually)
Het is pijnlijk om te zien hoe de (internationale) bedrijven, die in het verleden andere (collega, concurrent) hebben overgenomen, nu weer verplicht moeten afslanken naar hun eigen “natuurlijke omvang”, met of zonder kredietcrisis als excuus.
Ik ben persoonlijk ook benieuwd welke (grote, kleine) bedrijven deze ‘back to the own roots” afslanking mogen ondergaan de komende jaren.
Zo zie je maar weer : “Heb hart voor de zaak, want de zaak is ook hard voor jou!”
De les die we hier (en uit alle andere recente berichtgeving) moeten leren is dat we vooral eerst aan onszelf moeten denken en als het toevallig zo uitkomt ook nog een beetje aan de belangen van de werkgever.
Opmerkelijk dat modern HR-management bij de eerste tegenwind meteen overboord gekieperd wordt en het weer ieder voor zich is. Uiteindelijk zijn het toch altijd weer de cijfertjes die de koers van een bedrijf bepalen en kan het eerst zo gewaardeerde personeel de pot op.
Normaal is dat je de lijnmanager informeert en wellicht probeert bij klanten of collega’s een baan te creeren voor die medewerkers, in de volksmond ook wel een sociaal plan genoemd. Aangeven dat er geen alternatief is vind ik wel wat zwakjes. Er zijn altijd alternatieven in zo’n situatie.
Blijkbaar werkt de woordvoerster nog wel voor Getronics. Jammer dat ze snijden in het werkende personeel voor hun primaire proces zolang ze nog overbodige staf hebben.
@JanH:
Nog even, en het ontslaan van het eigen personeel wordt ook geoutsourced. Dan belt de helpdesk vanuit India op, om in gebrekkig engels te vertellen dat je ontslagen bent… 😉
@PietjeP:
Het gel*l over HRM neem ik al jaren niet meer serieus. Want als het echt menes wordt (zoals nu), worden alle principes (hoezo, hadden we dan principes?) zo weer overboord gekeild. Het is allemaal een groot rookgordijn om met de teams in groepsessies op de hei, of geblinddoekt achter elkaar over strand te huppelen. Of in de groep te gooien welk dier je je voelt. Wat een crap allemaal. Het was alleen maar goed voor de omzet van al die event burootjes die daar een leuke boterham aan hadden.
Echt, voor de grote werkgevers zijn mensen gewoon records in de database waar vaak nog lakser mee omgesprongen wordt dan met machines.
Reorganisatie integer uitgevoerd? Heb ik iets gemist?Wie gaan de werkzaamheden van de 700 werknemers overnemen? En hoe gaat Getronics dit najaar om met hun “Mexicaanse Griepgevallen” en hun “Burnouts”…?
Zoals al door diverse anderen is aangegeven is er nooit een goede methode om ontslag aan te zeggen. Ik vind de methode zoals nu door Getronis gekozen alleszins te verdedigen. Er wordt gesuggereerd dat er telefonisch ontslag is aangezegd, dat is niet waar!!
De betrokken medewerkers zijn uitgenodigd voor een aanzeggesprek de volgende dag. Ik heb uit de eerste hand van zowel vetrokken medewerkers als collega;s die blijven vaak gehoord dat dit de “beste” methode is, iedereen kon binnen een uur worden bereikt en je kon de eerste klap opvangen zoals je zelf wilde.
De methode zoals 6 jaar geleden bij PinkRoccade is gevolgd (je werd van je werkplek geplukt en er werd onstlag aangezegd) wordt nu door een aantal collega’s nog als een trauma beleefd…..